امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

«آینه داران» و تصویری از جاذبه «حسین(ع)

مشاهده ۲۲۷
۱۴۰۰/۰۶/۲۷- ۰۸:۳۷

تهیه کننده برنامه «آینه داران» گفت: تیتر کلی برنامه بر این اساس بود که جذبه امام حسین(ع) را نشان بدهیم که همراهان این حضرت چه بخش هایی در زندگیشان داشتند که این سعادت نصیبشان شد که در کربلا و کنار امام حسین(ع) باشند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،مهدی محمدی تهیه کننده برنامه آینه داران در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: طرح اولیه این برنامه پرداختن تاریخی و روایی به زندگی اهل بیت و اصحابشان بود که مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در طول زمان چیزی که بیشتر بیان و مطرح شده وقایع و تاریخی هست که عموم مردم شنیده اند و در جریانش هستند. و پرداخت کارشناسی و تاریخی به این موضوع و روایتگری درخصوص اهل بیت و سیره زندگی این بزرگواران و اصحابشان و سیره و تاریخ و روایت های مختلف قبل از پیوستن به اهل بیت که در تاریخ نگاری کمتر به آن پرداخته شده است.

محمدی تاکید کرد: بر این اساس طرح کلی و ایده ای که داشتیم، برنامه ای با موضوع اصحاب حضرت حسین (ع) مطرح شد و نگاه کلی به این موضوع روایت زندگی اصحاب و تاریخ زندگی آنها از لحظه ای که به دنیا آمدند تا پیوستن به آن حضرت و شهادتشان در دستور کار قرار گرفت. تیتر کلی نگاه بر این اساس بود که جذبه امام حسین(ع) را نشان بدهیم که چه بخش هایی در زندگیشان داشتند که این سعادت نصیبشان شد که در کربلا و کنار امام حسین(ع) باشند.

وی اظهارداشت: بنا بر این برنامه ریزی کردیم و در ابتدای امر سراغ کارشناسانی رفتیم که در این حوزه فعالیت داشتند و در حوزه تاریخی حوزه عاشورایی مسلط و صاحبنظر هستند. از مشورت های آقای دکتر سنگری استفاده کردیم از منابع و کتاب های ایشان را عنوان مرجع اصلی در نظر گرفتیم و یک تیم پژوهشی با محوریت حاج آقای جعفریان تشکیل شد و کلیه منابع بررسی شد و موضوعات 40 شب برنامه استخراج شد و نگاه کلی این بود که درباره اصحابی صحبت کنیم که حرف تاریخی و روایی از آنها موجود هست و تاریخ نقل درست و دقیق دارد. بر این اساس لیست 40 شب تدوین شد و تیم پژوهشی بر اساس موضوعات برنامه و منابع کار پژوهش را شروع کردند و حول هر کدام از اصحاب پژوهش و جمع آوری مطالب آغاز شد.

این تهیه کننده همچنین درباره ترکیب و آیتم های برنامه نیز توضیح داد: پس از بحث پژوهشی برنامه، ترکیب قالب های برنامه و آیتم های برنامه و کلیت آن را برنامه ریزی کردیم. آیتم ورودی متنی درخصوص تم و شخصیت بارز هر شخصیت است که توسط آقای عسگری اجرا می‌شود و براساس یک خصوصیت بارز این شخصیت است. همچنین آیتم بیوگرافی یک روایت تاریخی و خطی از زندگی هر شخصیت هرشب و موضوع برنامه است و این متن‌ها از پژوهش های اولیه برنامه برداشت شده ، متن دقیق و تاریخی و بر اساس آن یک فریم و یک تصویر از شخصیت هرشب طراحی شد و توسط مهدی بادیه پیما طراحی و نقاشی انجام شد و در نهایت یک ایتم گرافیکی همراه با نریشن تولید شد و به نوعی خلق شخصیت صورت گرفت که قابل آرشیو و استفاده در برنامه‌های اینده نیز هست.

وی ادامه داد: بخش بعدی برنامه، گفت وگوی ما با کارشناسان بود. تو این برنامه سعی شد از کارشناسانی استفاده شود که در حوزه عاشوراپژوهی و تاریخی کار پژوهشی انجام دادند. آقای دکتر سنگری، حاج آقا ملاکاظمی، حاج آقا طباطبایی نژاد، مهدی قاسمی، دکتر رجبی دوانی و حجت الاسلام علوی عزیزانی هستند که سال ها در این حوزه‌ها فعالیت کردند و مسلط هستند. بخش گفتگوی برنامه را زحمت کشیدند و براساس مطالعات خودشان و پژوهش های اولیه انجام دادند و در واقع روایتگری و بیان تاریخ زندگی هریک از شخصیت ها براساس موضوع هرشب انجام می‌شود.

محمدی تصریح کرد: آیتم بعدی آیتم مقتل خوانی هست که برای آن هم پژوهش جدی انجام شد و برای هر کدام از شخصیت ها و مقتل هایی که موجود بود و روایت زندگی و شهادت  و روایت پیوستنش به امام حسین(ع) انتخاب شد و این بخش اجرا شد و متناسب به موضوع هرشب مستند و دقیق متن مقتل و زندگی اون شخصیت رو تو هر آیتم بیان می‌کنیم.

وی درباره آیتم آخر برنامه نیز توضیح داد: آیتم نامه به هر شخصیت است که این متن هم توسط اقای عسگری نوشته شده و توسط خود ایشان اجرا می‌شود و در واقع جمع بندی برنامه و حرف به روز و احساسی درباره آن شخصیت در قالب نامه بیان می‌شود. نکته دیگری راجع به واحدها و بخش های مختلف برنامه سعی شده از تصاویر عزاداری‌ها و هنر آیینی ایران در محرم باشد و از ظرفیت هنرمندان در این حوزه بهره بردیم و محتواهای صوتی هم سعی شده که محتواهای سنتی تر و قدیمی‌که درباره امام حسین(ع) و اصحاب تولیده شده، استفاده شود.

محمدی همچنین درباره تیم تولید برنامه نیز گفت: تهیه کنندگی مشترک برنامه برعهده محسن داجر و مهدی محمدی است.ایده اصلی و طرح کلی برنامه و اجرای برنامه مشترک انجام شده و رضا محبی از کارگردان‌های قدیمی تلویزیون کارگردانی برنامه را برعهده داشتند.حامد عسگری نیز سردبیر و نویسنده و مجری برنامه است، او شاعر خوش ذوقی است که در اربعین عراق هم حضو داشته اند و در این باره تجربه‌های خوبی به دست آورده اند و همین باعث شد تا از ایشان برای اجرا دعوت کنیم. مدیر تولید نیز آقای خوش بین هستند.

تهیه کننده «آینه داران» درباره ساخت برنامه نیز توضیح داد: ضبط برنامه یک ماه و نیم قبل محرم اوایل مرداد ماه شروع شد و تا پایان مرداد ادامه داشت و هم اکنون در حال پخش و تدوین قسمت های پایانی هستیم.محل ضبط برنامه نیز تالار حافظ زیرمجموعه بنیاد رودکی است که زحمت زیادی دوستان کشیدند تا این برنامه تولید شود.در خصوص دکور و طراحی دکور آقای احمد بندگانی طراح اصلی بودند و در دکور سعی شده از همه المان‌های متناسب با موضوع برنامه و محرم طراحی شود.

وی با بیان اینکه همه دکور مختص برنامه اینه داران است و طرح اختصاصی این برنامه است، عنوان داشت: برنامه در 40 قسمت 45 دقیقه ای تولید شده است که از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

محمدی در پایان گفت: در آخر این مدل روایتگری درخصوص امام حسین(ع) و اصحاب حسین(ع) نیاز جدی بود که الان مخاطب و بازخوردی داریم از مخاطب می‌گیریم این است که خیلی از حرف ها و موضوعاتی که بیان می‌شود توسط کارشناسان مباحثی است که کمتر پرداخته شده یا کمتر شنیده شده و این اتفاق راجع به باقی اصحاب اهل بیت و ائمه و موضوعات دیگر تاریخی قابل بسط و گسترش است و این مدل برنامه رو میتوان درخصوص اصحاب امام رضا، امام حسن و حضرت زهرا و باقی ائمه نیز تولید کرد و این نیاز کاملا مشاهده میشه و محسوس است و باید مطالعه بشه و به سمت تولید محتوا پیش رفت.

امتیاز شما