امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

دکتر علی عسکری در آیین تکریم و معارفه ریاست سازمان صداوسیما: رسانه ملی در معرض پیچیده‌ترین جنگ رسانه‌ای دنیا بود

مشاهده ۲۹۲
۱۴۰۰/۰۷/۱۷- ۱۸:۱۱

دکتر علی عسکری در آیین تکریم و معارفه ریاست سازمان صداوسیما از روند تحول رسانه ملی در دوره تصدی این سمت گفت و از تولید 25 درصد از سریال فاخر سلمان فارسی (ع) و آغاز پیش تولید سریال حضرت موسی (ع)، تولید و پخش بیش از 170 سریال و ساماندهی بیمه کارکنان رسانه ملی به عنوان بخشی از فعالیت‌های انجام شده در این دوره یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکترعلی عسکری در این مراسم با قدردانی از بیانات و تعابیری که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حکم رئیس جدید صداوسیما به کار برده‌اند، با اشاره به وضعیت سازمان در سال‌های ابتدای تصدی ریاست رسانه ملی گفت: وقتی وارد سازمان شدم، زمانه ویژه‌ای بود و سازمان در اوضاع پیچیده‌ای قرار داشت.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها سازمان و کشور در معرض بزرگ‌ترین جنگ رسانه ای قرار گرفته بود، گفت: رسانه ملی هم از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و هم از طریق فضای مجازی در بزرگ‌ترین جنگ تاریخی - رسانه ای قرار گرفته بود و از طرفی هم در درون با تلاطم و هم با نامهربانی دولت مواجه شده بود که افول اعتماد افکارعمومی را به همراه داشت.

دکترعلی عسکری با بیان اقداماتی که برای جبران این اوضاع صورت گرفت، گفت: در سازمان برای تغییر شرایط افولی که در آن زمان حادث شده بود، باید سریع و چابک اقدام می‌کردیم.

وی با تأکید بر اینکه حفظ و ارتقای مرجعیت رسانه اولین اولویت بود، گفت: برای این کار ما با قله‌ها کار داشتیم و از طریق برنامه‌های شاخص به سرعت به قله‌ها پرداختیم و آن‌ها را تقویت کردیم.

رئیس سابق صداوسیما با اشاره به اولویت دیگرش برای کار گفت: باید برای غنی‌سازی فکر و اندیشه اقدامی می‌کردیم که آن بالا بردن توانمندی سازمان در برنامه سازی بود. برای اینکه شبکه‌ها هویت خود را پیدا کنند، بحث مهندسی شبکه‌ها و بازتعریف ماموریت شبکه‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی را پیگیری کردیم.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه لازم بود با خلاقیت و سرعت عمل روند کار را دگرگون کنیم که این کار انجام شد، گفت: فرض دشمن این بود که صداوسیما به زمین می‌خورد و توطئه‌اش این بود که تعداد فراوانی شبکه ایجاد کند، به طوری که در سال اول کار ما حدود 100 شبکه ماهواره ای فعال کردند.

وی افزود: بعضی می‌گفتند دوران برودکست تمام شده و حتی بعضی مسئولان هم بر این باور بودند؛ این شرایطی بود که برای سازمان رقم زده شده بود؛ اما با زحمت همه همکاران عزیز و با تدبیر و خلاقیت، این اتفاق رخ نداد و سازمان استحکام درونی را حفظ کرد و در سخت‌ترین دوران توانست کار خود را پیش ببرد.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه چنین شرایط رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است، گفت: این شرایط جنگ رسانه‌‌ای تحمیلی برای جمهوری اسلامی، در هیچ جای دنیا نظیر ندارد و قدرتی که باید ایستادگی می‌کرد، رسانه ملی بود.

وی از تدوین و انتشار گزارشی در بیش از 600 صفحه درباره عملکرد رسانه ملی در پنج سال اخیر خبر داد و در ادامه با بیان اینکه سریال‌سازی مهم‌ترین و اثرگذارترین ژانر رسانه‌ای و فرهنگی جهان است، گفت: آن روز که آمدم سریال‌سازی با رکود مواجه و از طرفی موج سریال سازی در شبکه‌های معاند برای ایرانی‌ها آغاز شده بود.

رئیس پیشین رسانه ملی با اشاره به اینکه تلاش دشمن برای کاهش درآمد بازرگانی صداوسیما و کوچاندن آگهی و عوامل تولید به ترکیه خطر بزرگی ایجاد کرده بود، تصریح کرد: ما در برابر این جریان ایستادیم. دشمن هنوز منتظر این است که این حادثه در سریال‌سازی ما اتفاق بیفتد و مدیران سازمان باید مراقب این نقطه حساس باشند.

وی با اشاره به راهبرد سازمان در تولید برنامه‌ها در ابتدای کارش گفت: ما به این مفهوم رسیدیم که باید ژنتیک فیلمنامه را شکل داد. بر این اساس به این جمع بندی رسیدیم که ابتدا باید سند مفهومی سریال آماده و بعد تحقیق و نگارش آغاز شود، به طوری که اثر تولیدی برای جامعه کمترین زیان و حداکثر منافع را داشته باشد.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه سریال‌های ارزشمندی در رسانه ملی ساخته شده که در تراز جهانی است، گفت: سریال حضرت سلمان (ع) با کارگردانی استاد میرباقری و همچنین سریال حضرت موسی با کارگردانی آقای حاتمی‌کیا در تراز جهانی در دستور کار قرار گرفته که یکی تولیدش آغاز شده و 25 درصد پیش رفته و دیگری در مرحله پیش تولید است و امیدوارم در دوره جدید به تولید آن‌ها کمک شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره 172 سریال تولید و پخش شده است، از راهبرد دیگر سازمان در این دوره سخن گفت و اظهار داشت: تبدیل رسانه ملی به یک رسانه توسعه محور و پیشرفت مدار از دیگر اقدامات بود که کارهای بزرگی در این زمینه انجام شد و دیدید در زمانی که دشمن می‌گفت نظام به بن بست رسیده، یکی از نمودهای آنتن، نمایش رکوردداران و قهرمانان تولید بود و مردم رونق ملی را از خلال این برنامه‌ها می‌دیدند و امید و نشاط در این تولیدات دیده می‌شد.

حل معضلات نیروی انسانی سازمان صداوسیما، شامل رسیدگی به وضعیت استخدامی و همچنین مسکن کارکنان از دیگر اقداماتی بود که دکتر علی عسکری از آن به عنوان یکی از دستاوردهای دوران ریاستش بر صداوسیما یاد کرد.

دکترعلی عسکری جوان گرایی را از دیگر اقداماتش در این دوره بر شمرد و گفت: از همه مدیران سازمان خواستم اگر جوان نخبه مومن، انقلابی، کارآمد و خوش سلیقه را می‌شناسند، معرفی کنند و برای جذب این افراد محدودیتی قائل نشدیم. به لطف خدا کار عظیمی‌شده و این‌ها نهال‌هایی هستند که در آینده کار در تراز جهانی تولید را رقم خواهند زد.

این استاد دانشگاه و رئیس پیشین رسانه ملی سپس از تحول در دانشگاه صداوسیما و شرایط ورودی‌های آن سخن گفت و تصریح کرد: در حین این جنگ رسانه‌ای بزرگ، برنامه پنج ساله را تدوین کردیم و بر اساس آن عمل کردیم که بر اساس پنج گفتمان اصلی مقام معظم رهبری بود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در این زمینه تأمین بودجه بود، گفت: برای بودجه سازمان تلاش فراوانی کردیم تا پرنفس اقدام کنیم.  به لطف تمهیدات اجرا شده، سازمان اکنون از این جهت از پرنفس‌ترین دستگاه‌هاست و ما تلاش کردیم سهم رسانه ملی به تناسب ماموریت‌ها از بودجه عمومی‌کشور افزایش یابد.

وی از ابلاغ دیگر مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی در حکمش یاد کرد و گفت: ما به فضای مجازی پرداختیم؛ کار راه اندازی ساترا کار انقلابی، بزرگ و به روز در تراز جهانی بود.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه کار ساترا بزرگ، مشکل و پیچیده است، گفت: گرچه دولت وقت با آن همراه نبود، اما در همان زمان هم کار کردیم و اکنون ریشه‌هایش مستحکم شده و از نظر قانونی استحکام یافته است که در آینده فعالیت فضای مجازی، نقش آفرین می‌شود و عامل پیشرفت خواهد بود.

دکتر علی عسکری از راه اندازی نهضت تولید محتوا در صداوسیما سخن گفت و بر نقش‌آفرینی اساسی رسانه ملی در انتخابات 1400 تاکید کرد.

وی از راه‌اندازی تلویزیون تعاملی نیز یاد کرد و گفت: اکنون تلویزیون تعاملی ما (تلوبیون) بیش از 16 میلیون نصب فعال دارد.

دکتر علی عسکری با تشریح وضعیت تبلیغات بازرگانی در صداوسیما گفت: امروز تمام تولیدکنندگان کشور پشت صف هستند تا صداوسیما آن‌ها را تبلیغ کند.

وی با بیان اینکه معنای تبلیغات بازرگانی فقط پول گرفتن نیست، بلکه معنای اصلی آن معرفی کالاهای ایرانی است واثرات مفیدی دارد، گفت: گرچه از ابتدای سال تا شهریور دولت نتوانست یک ریال به سازمان صداوسیما بودجه پرداخت کند، اما با اتکای به درآمد بازرگانی، سازمان را اداره کردیم.

رئیس پیشین رسانه ملی با اشاره به ارتقای شبکه‌های استانی در این مدت گفت: هویت شبکه‌های استانی در این دوره بارز و نقش آن‌ها برجسته شد. اگر شبکه‌های سراسری را تار رسانه ملی بدانیم، آن‌ها پود صداوسیما هستند و در این سال‌ها بسیار نقش آفرینی کرده‌اند.

وی سپس از واکنش به هنگام بخش‌های خبری رسانه ملی در رویدادها گفت و تصریح کرد: مرد میدان ما در این عرصه شبکه خبر است، به طوری که مهم‌ترین مرجع خبری اهالی سیاست زیرنویس شبکه خبر و در فضای مجازی، باشگاه خبرنگاران است. از این نظر صداوسیما در تراز بالا مانده است.

رئیس پیشین رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی که در خصوص ارتقای وضعیت معیشت بازنشستگان سازمان صورت گرفته، پرداخت.

او در این زمینه گفت: صندوق‌های بازنشستگی نهادهای کشوری عمدتا ورشکسته هستند و صداوسیما هم با تلاطم مواجه بوده است، اما کاری کردیم که صندوق مستقل شود و اقداماتی انجام شده که در صورت نهایی شدن، نه تنها صندوق را مستقل می‌کند، بلکه به استقلال مالی صداوسیما نیز کمک خواهد کرد.

وی راه اندازی مرکز صیانت صداوسیما را از اقدامات مهم دیگر برشمرد و گفت: کار رسانه ملی پیچیده است و با مجوزهایی که گرفتیم مرکز صیانت را راه انداختیم که خدمات فوق العاده‌ای به سازمان کرده است.

دکتر علی عسکری از توسعه‌های زیرساختی به انجام رسیده دیگر یاد کرد و گفت: افزایش پوشش دیجیتال و اچ دی سازی، ایجاد آرشیو مرکزی، ایجاد مرکز داده امام علی (ع) از جمله این اقدامات است.

وی همچنین از پیگیری برای نهایی شدن قانون اداره صداوسیما یاد کرد و گفت: عده‌ای هم در دولت و هم نحله‌هایی در مجلس می‌خواستند در اداره سازمان مداخله کنند، اما اکنون پیش نویس قانون اداره صداوسیما را تدوین کرده‌ایم وبه دفتر مقام معظم رهبری ارائه داده‌ایم.

وی همچنین از مرکز تحقیقات رسانه ملی به عنوان کانون بزرگ تحقیقات و مطالعات اجتماعی یاد کرد و گفت: این‌ها موجب توانمندی درونی سازمان شده است تا بتواند با جنگ رسانه‌ای مواجهه کند و گرفتار چرخه‌ای معیوب نشود.

 دکتر علی عسکری با تأکید بر اینکه سازمان موج آفرینی بزرگی کرده است، گفت: صداوسیما رسانه حکومتی است و باید مراقب مسائل اولویت دار نظام باشد، چراکه مسئول موج آفرینی بزرگ و مسائل عمده هستیم.

وی با اشاره به وقایع این دوره و عملکرد رسانه ملی از جمله فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهادت سردار سلیمانی، بلایای طبیعی، شیوع کرونا، برجام، انتخابات و ... گفت: صداوسیما با قدرت حرکت می‌کند؛ همنوا و همدل ملت ایران است و با وجود فشارهای زیاد استقلال خود را حفظ کرده و راه انقلابی‌اش را ادامه می‌دهد.

رئیس پیشین رسانه ملی با اشاره به سختی‌های دوران ریاستش بر سازمان صداوسیما گفت: ما سربلند از این دوران خارج شدیم و این به خاطر تلاش‌های همه همکاران عزیز در صداوسیماست که از همه تشکر می‌کنم.

دکتر علی عسکری با اشاره به نظرسنجی بهار و تابستان امسال که به ترتیب از اقبال 80 و بیش از 79 درصدی مخاطبان خبر می‌دهد، این سطح از اقبال عمومی‌به رسانه ملی را معجزه‌ای دانست که به لطف همه همکاران رسانه ملی محقق شده است.

وی در پایان با عذرخواهی در خصوص قصور یا تقصیرهای احتمالی در دوران ریاست خود بر رسانه ملی برای دکتر جبلی، رئیس جدید رسانه ملی آرزوی توفیق کرد و به او پیشنهاد داد طرح تحولی سازمان و قانون تدوین شده برای اداره رسانه ملی را در شورای عالی سیاستگذاری پیگیری کند.

امتیاز شما