امسال در ایام محرم و صفرسریال «در کنار پروانهها» به کارگردانی داریوش یاری و به تهیهکنندگی بهروز مفید روانه آنتن شبکه دو سیما شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این سریال با پرداختن به مفاهیم قرآنی مضمونی مذهبی را در قالب قصه ای امروزی به تصویر کشید. با تهیه کننده و کارگردان این سریال گفت وگو کرده ایم که می خوانید:
بیشترین دغدغه سازمان پرمخاطب بودن است
بهروز مفید، تهیهکننده باسابقه و کاربلد، درباره طرح اولیه سریال «در کنار پروانهها» میگوید: داریوش یاری طرحی را به «سیمافیلم» ارائه داده بود. مهمترین چاشنی طرح اولیه بحث اهدای قلب بود و اتفاقات حاشیهای که برای قهرمان داستان افتاد، ولی آن طرح چندان برای من راضی کننده نبود و به نظر من فضایی که متناسب با محرم باشد، در طرح جایش خالی بود.
بهروز مفید اضافه میکند: در طرح اولیه از خوابی استفاده شد که این خواب در حقیقت آیهای از قرآن و راهنمای این مسیر برای قهرمان داستان بود بدون اینکه خودش متوجه شود، سپس چندین داستان دیگر به طرح اضافه شد.
وی با بیان اینکه سریال، بستری مناسبی داشت و توانست بین من و مخاطبان رابطه برقرار کند، اضافه میکند: من این حرفه را عاشقانه دوست دارم و معتقدم اگر در سریالهایمان تلاش کنیم در کنار اینکه به جذب مخاطب بیندیشیم حتماً حرفی برای گفتن داشته باشیم و موضوعی اخلاقی و معنوی را در اثر بگنجانیم، آن اتفاقی که باید، میافتد؛ البته در حقیقت نیاز نیست اتفاق خاصی باشد. امیدوارم سریالهای ما به جایی برسند که حتماً در کنار اینکه به جذب مخاطب میپردازند به اصلاح نگاه هم توجه کنند؛ البته این با بعضی از کارهایی که فقط برای تفریح مخاطب است، مغایرتی ندارد.
این تهیهکننده با اشاره به مشکلات تولید سریال توضیح میدهد: ابتدا باید از آقای ملک محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما، تشکر کنم که با وجود همه مشکلات، کمکها و حمایتهایش در به سرانجام رساندن سریال موثر بود.
وی اضافه میکند: این سریال با مشکلات مهمی رو به رو بود. طرح آن در زمان مناسبی یعنی شهریور سال ۹۹ به «سیمافیلم» ارائه شده بود و اگر به موقع تصویب میشد به ما خیلی کمک میکرد و این ما را دچار مشکلی بزرگ کرد و در حقیقت توانستیم با موافقت«سیمافیلم» در اواخر آذر، سریال را ۱۵ فروردین کلید بزنیم و ما در یک بازه زمانی شش ماهه فشار بسیار زیادی را تحمل کردیم تا سریال به پخش برسد.
به گفته وی، «در کنار پروانهها» هم در تهران و هم در شمال فیلم برداری شد و به دلیل سرعت کار مجبور شدیم گروه دوم را درگیر کنیم، ولی این گروه کمک چندانی به ما نکرد، چون داستان به گونهای بود که قهرمانش در بیش از ۹۵ درصد سکانسها حضور داشت.
مفید با اشاره به تجربه گذشتهاش با داریوش یاری برای سریال «خانهای روی تپه»، اضافه میکند: این اثر اواخر پاییز و زمستان فیلمبرداری شد و به همین دلیل نتوانستیم زیباییهای شمال را به تصویر بکشیم و این تجربه سبب شد این بار ابتدا در بهار و تابستان سریال را در شمال فیلم برداری کنیم که به زیبایی اثر بسیار کمک کرد، ولی مهم ترین مشکل ما گرمای بسیار شدید بود که کار را سخت میکرد .
وی میافزاید: خرداد و تیر خیلی گرمی را در شمال سپری کردیم. قطعی مکرر برق و شیوع کرونا را نیز به آن اضافه کنید. از سوی دیگر نگران رساندن سریال به پخش بودیم و این موضوعات سبب شد عوامل گروه حدود 3 تا 4 ماه مجبور به استقرار در شمال شوند. کسانی که کار تولید انجام داده اند میدانند خیلی شرایط سختی است، ولی چون سریال مناسبتی و برای ماه محرم بود و همه دلشان میخواست که به این کار کمک کنند خوشبختانه توانستیم آن را به سرانجام برسانیم.
این تهیهکننده با بیان اینکه ما به اقتضای کارمان که به هر حال آنتن نمیتواند خالی بماند مجبور بودیم در هنگامه شیوع کرونایی کار کنیم، تصریح میکند: تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و از عوامل مرتب آزمایش گرفته میشد اما هیچ کدام از اینها مانع از آن نمیشد که نگرانی شدید نداشته باشیم.
به گفته وی، در طول فیلمبرداری حدود هشت نفر از همکاران کرونا گرفتند که خوشبختانه بلافاصله همه آنها را قرنطینه و افرادی دیگر را جایگزین کردیم تا به کار لطمه نخورد و این باعث شد هم هزینه عواملی را که کرونا گرفتند، متحمل شویم و هم نیروهایی را که جایگزین کردیم.
وی اضافه میکند: چند بازیگر در روزهای نزدیک به پخش به کرونا مبتلا شدند مثل آقای شهراز که مجبور شدیم برخی سکانسها را حذف کنیم و در حالی که این بازیگر کرونا داشت، عوامل پشت صحنه با فاصله چند متری و پوشیدن لباس مخصوص، کار فیلم برداری را پیش بردند و آقای شهراز و دو تن از بازیگران دیگر در چنین اوضاعی جلو دوربین رفتند که واقعاً جای تشکر دارد.
مفید در ادامه سخنانش ضمن گلایه از واکسینه نشدن عوامل سریال در طول مدت فیلم برداری، میافزاید: به لطف خدا با کمترین عارضه توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم.
وی میگوید: خوشبختانه رابطه بین من و آقای یاری بسیار خوب بود و همدلی در بینمان وجود داشت و بازیگران متناسب با شخصیتها انتخاب شدند. آقای سامرند معروفی به خوبی از عهده کار برآمد و بدون کمترین حاشیهای ما را همراهی میکرد و این خیلی به ما کمک کرد. خانم پروانه معصومی هم بهترین انتخاب برای این کار بود؛ نقش زنی قوی، جا افتاده و اصیل که به نظرم به خوبی ازعهده نقش برآمد، همچنین آقای برزو ارجمند که نقشش از جذابیتهای ویژه ای برخوردار بود؛ نقش مردی روستایی که در کنار اینکه عاشق بچههایش بود به دنبال گرفتن زن دوم هم بودو این دو شخصیت کاملاً با هم تعارض داشتتند، ولی او به خوبی توانست از پس نقش برآید و بقیه بازیگران هم به نظرم انتخابهای مناسبی بودند.
این تهیهکننده با اشاره به بازتاب سریال، از حس خوبی که از اطرافیان گرفته است، یاد میکند و میگوید: دوست دارم اثری که تولید میکنم، پربیننده باشد، ولی این اولویت اصلیام نیست. در سریال«در کنار پروانهها» دغدغهام این بود که در ایام محرم سریالی بسازم که حرفی برای گفتن داشته باشد. ما در این مناسبت فضای قرآنی را مطرح کردیم؛ بندهای با خدا قهر و راهش را گم کرده بود و در حقیقت این دغدغه اولم بود.
وی اضافه میکند: معتقدم در ارائه بی نقص نبودیم و شاید کار میتوانست بهتر از این هم باشد، ولی فکر میکنم در مجموع در انتقال این مفهوم موفق بودیم و از آن راضی هستم.
مفید تصریح میکند: حس میکنم سازمان بیشترین دغدغه اش پرمخاطب بودن است، به همین دلیل من از آن گلایهمند هستم و حس میکنم از این کار آن چنان که باید حمایت نکرد و خیلی راحت از کنارش گذشت. شاید زیادهخواهی میکنم و انتظار زیادی دارم، ولی تصورم این بود که داستانی که پر از مفاهیم انسانی و دینی است، نیاز داشت سازمان در زمان پخش توجه بیشتری به آن داشته باشد.
مفید درباره همکاریاش با داریوش یاری توضیح میدهد: معتقدم او کارگردانی است که بیش از اینکه نقطه قوتش را در فضای تکنیکال و کارگردانی حرفهایاش ببینیم در فضای دلی میبینیم. او به مسائل دینی علاقه و تمایل دارد. این چندمین تجربه همکاریام با اوست و تله فیلم«حبیب» را هم با یاری کار کردهام. هر دو دغدغه داریم و در کنار هم توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. اگر شخص دیگری کارگردان«در کنار پروانهها» بود از روحی که در آن دمیده شده است، بی بهره میماند، ولی به نظرم داریوش یاری برای حرفهایتر شدن نیاز به تلاش بیشتری دارد.
یکی از مشکلات ما کار کردن در گرما و رطوبت بسیار بالا بود
داریوش یاری کارگردان این سریال هم میگوید: فکر اولیه این اثر نمایشی، نتیجه گفتوگوی من با همسرم، سمیرا ذوالقدری است. او نویسنده است و بعد از اینکه طرح به یک هسته مرکزی قدرتمند و هدفمند برای روایت دراماتیک تبدیل شد، او نگارش طرح اولیه را بر عهده گرفت.
وی اضافه میکند: فیلمنامه را آقای عبدی و اعضای گروهش نوشتند که به دلیل اینکه فرصت خیلی کمیبرای تولید داشتیم، مجبور شدیم با اتمام نگارش پنج قسمت از سریال وارد مرحله تولید شویم. به همین دلیل متاسفانه فرصت گفتوگوی کافی بین من، تهیهکننده و نویسنده فراهم نشد و عمده گفتوگوها به شکل تلفنی بود. بنده درگیر تولید شدم و به دلیل اینکه نوع روایت آن، سفر قهرمانی است لازم بود ساخت آن را با دقت پیش ببرم. فضاسازی و شکل گیری درست روابط قهرمان با دیگر افراد درون فیلم نامه از ویژگیهای مهم فیلمهای سفر قهرمانی است و من برای شکل گیری این اتفاق نیاز داشتم با تهیهکننده و نویسنده گفتوگو کنم که به دلیلی که عرض کردم این فرصت کم بود
وی ادامه میدهد: تلاش کردم از این فرصت استفاده کنم. گفتوگو و تحلیل نقشها با بازیگران امکانی بود تا من کارگردان و بازیگران به درک درستی از فضا و روابط افراد با هم برسیم و گاهی دوستان بازیگر در بازنگارش دیالوگ هایشان دست به قلم میشدند و با مشورت با هم و تهیهکننده اتفاقات خوب و جذابی افتاد.
یاری درباره مشکلات تولید هم این گونه میگوید: مشکلات ما در تولید و ساخت این سریال، انتخاب بازیگر و لوکیشن برای به وجود آوردن فضایی بود که من و تهیهکننده در ذهن داشتیم و همین طور لوکیشنهایی که بتوانند مرا به شکل و فرمیکه برای ساختار این سریال انتخاب کرده بودم، نزدیک کنند. باید عرض کنم اگر انتخاب بازیگران، درست شکل نمیگرفت روابط بین افراد هم درست پیش نمیرفت. فیلم مناسبتی و دینی به گونهای است که تعدادی از بازیگران برای حضور در آن تمایلی ندارند و این را بگذارید در کنار بضاعت اندک سینما و تلویزیون در داشتن بازیگر.
وی اظهار می دارد: از دیگر مشکلات ما کار در گرما و رطوبت بسیار بالا بود؛ البته شیوع ویروس کرونا هم کار را پردردسر و سختتر کرده بود.
این کارگردان به سختی کار در دوران کرونا هم اشاره میکند و میگوید: کار در این فضا برای ما بسیار سخت بود و با توجه به اینکه چند نفر از عوامل با وجود ابتلا به بیماری زمینهای مشغول به کار بودند، مدام افراد گروه دلهره داشتند که متاسفانه تعدادی از عوامل گرفتار این ویروس شدند و ما هم به دلیل مسئله پخش ناچار به ادامه کار و مجبور بودیم شیوههای مختلفی را برای ادامه روند فیلم برداری تجربه کنیم.
«یاری» با اشاره به همکاری با سازمان میافزاید: عزیزان در پخش شبکه دو همکاری مناسبی با این سریال داشتند و از این بابت ممنونم. تلویزیون به عنوان یک رسانه با صدای بلند، امکان خوبی است، البته اگر تصمیم گیریهای راهبردی بهموقع و با کمترین اشتباه باشد.
کارگردان«در کنار پروانهها» با اشاره به بازتابهای خوب سریالش، میگوید: خدا را شکر این سریال دیده شد و البته مثل هر اثری نقدهای متفاوتی داشت و در کل، تماشاگران سریال را دنبال میکردند و آن را دوست داشتند و مخاطبان فضای فیلم و روابط افراد در آن را پسندیده بودند.
یاری درباره تعاملش با تهیهکننده هم اضافه میکند: چندین بار در خدمت آقای مفید بودم. او در روند شکلگیری اثری که تولید میشود بسیار موثر است.