امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سروش، منتشر کرد
سروش، منتشر کرد

کتاب «درباره زمان» به چاپ دوم رسید

مشاهده ۵۲۹
۱۴۰۰/۰۷/۲۸- ۰۸:۴۳
تعداد بازدید:529

چاپ دوم کتاب «درباره زمان» تألیف سیدموسی دیباج در انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کتاب «درباره زمان» تألیف سیدموسی دیباج در ده فصل: سرآغاز پرسش، نظریۀ اصل و آغاز زمان، زمان و نسبیت، حدوث زمانی و حدوث شیئی، صیرورت جوهری زمان، اجزاء مقموم زمان، امتداد و مختصات در زمان و مکان، زمان و حرکت، ماهیت و هستی زمان و حیات انسان و وحدت انسان و با فصل ضمیمۀ زمان در نظریه پدیدارشناسی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

در سرآغاز سخن این کتاب به قلم سیدموسی دیباج (استاد فلسفه دانشگاه تهران) نویسندۀ کتاب، آمده است:

ای قدیم قائم و ای ابد دائم. ای خداوندی که کون او بر اوقات پیشی دارد و وجودش بر عدم و ازل او بر ابتداء و آغاز. ای اول و ای آخر. ای خداوندی که انسان به شناخت از زمان دریابد که او زمان ندارد. اما همو در علم غیب و اسم مستأثر خویش به زمان علم دارد. خداوندی که نه پیش دارد و نه پس، اما هر آن را در پس آن دیگر آفرید و این آمدن آن پس از آن دلیل بر آنکه در او «آن» و زمان نباشد و او قرین زمان نباشد.

از آغاز قدمت او زمان حد گیرد و از سایۀ ازلیت او، آن پدیدار شود. حد زمانی برای او نباشد چرا که حد زمانی برای هر موجود است که مصنوع اوست و او علی‌الاطلاق حدی ندارد، چه حد زمان باشد و یا غیر آن. سکون و حرکت بر او جاری نیست و چگونه بر او جاری باشد چیزی که او آن را جاری سازد. و چگونه در او بازگردد آنچه او آغاز کند و در او حادث شود آنچه او خود آن را به وجود آورد.

خداوندا ای ذات ذی‌حمد سرمد ابدی که هرگز بریده نشود و پایان نیابد، حمد شایستۀ توست در هر «آن». حمد توراست و سلام ابدی و صلوات سرمدی بر حبیب تو حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم خاتم‌الانبیاء و المرسلین و بر خاندان پاک او امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و زوجۀ او حضرت زهرای بتول و سیدا شباب اهل‌الجنه حسن و حسین صلوات‌الله علیهم و علی اولاده الائمهݑ المعصومین علیهم السلام ما اختلف الملوان و تعاقب العصران و کرّ الجدیدان و استقبل الفرقدان، تا آنجا که زمان به او انتها یابد. و این‌چنین است که حمد اوراست، حمد قدیم و پایدار با قدمت و خلود او و حمدی که بی‌پایان است، حمد بی‌نهایتی که مشیت تو بر آن جاری است:  لَکَ الْحَمْدُ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَی وَ لَکَ الْحَمْدُ فِی النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّی وَ لَکَ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَ الْأُولَی.

ای خدایی که حی احدی، موجود سرمدی و مدرک صمدی، وجوده قبل القبل فی ازل الازل و بقائه بعد البعد من غیر انتقال و لازوال. خدایی که رحمت او همۀ زمان را درنوردیده و نیروی او هر آن زمان را به کرنش آورده و جبروت او بر هر آن غلبه یافته است. عظمت وی هر زمانی را پر کرده و سلطان او در هر آن فائق است. همۀ زمان و آنات بگذرد و او ماند و هیچ‌گاه از او گریزی نیست.

علم او چنان آنات را فرا گرفته که اراده او بر قانون زمان چیره یافته است. خداوندی که «آن» را بعد از تکوین فنا می‌بخشد و حقیقت «آن» در «زمان» را همو داند و حق مأل و طوال زمان در علم اوست و به اطاله و اماده هر «آن» چه کسی آگاه است جز او سبحانه و تعالی و چه کسی قادر است تا «آن» را حفظ، محکم یا نابود کند. قدر و کتاب «آن» نزد اوست.

خدایی که پیش از هر آن و پس از هر آن همچنان که در هر «آن» هست. و به هر آن قبل از بودنش علم دارد و علم او به آن و زمان برتر از ظن و مثال ما دربارۀ آن است. خدایا باطن زمان تو دانی و نه دیگر کس و تفسیر آن تو دانی و جز تو کس به آن آگاه نیست. قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّی.

و آخر سخن، سپاس خداوندی را که شواهد زمانی او را چنانچه باید در نیابد و مشاهد اوقات او را احاطه نکند، کبر شأنه و عظم سلطانه.

چون این نوشته جز عُذر و علم مؤلف بر نقصان حد و عیب خویش بیش نبود پس انتظار جز به عفو باری جلّ‌وعلی نباشد! جز حکم او از دیگران چه آید که حکیم فردوسی نیکو سرود:

زمانه زمانی‌ست چون بنگری

ندارد کسـی آلت داوری

چاپ دوم این کتاب در 232 صفحۀ رقعی، شمارگان 300 نسخه و با قیمت 60.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس بگیرند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.

تصاویر

امتیاز شما