امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نشست رسا‌نه‌ای صداوسیمای مراکز شمال‌ غرب کشور برگزار شد
نشست رسا‌نه‌ای صداوسیمای مراکز شمال‌ غرب کشور برگزار شد

همفکری برای هماهنگی بیشتر

مشاهده ۳۸۷
۱۴۰۰/۰۸/۰۸- ۱۰:۰۳
تعداد بازدید:387

نشست یک روزه صداوسیمای مراکز شمال‌غرب کشور با هدف همفکری با فعالان رسانه‌ای و هماهنگی بیش‌تر در تهیه تولیدات رسانه‌ای مناسب، روز چهارشنبه پنجم آبان در تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدتی است که مناقشه بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر ناحیه قره‌باغ، مناطق مرزی را تحت تاثیر خود قرارداده است. موضوعی که در گفتمان رسانه‌ای رایج، به بحران قره‌باغ و منطقه قفقاز جنوبی شناخته می‌شود. در این میان، این پرسش اصلی مطرح است که آیا با برجسته کردن پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و دو جمهوری دیگر، می‌توان به راه حلی جامع برای حل مخاصمه رسید. نقش رسانه به‌ویژه رسانه‌های محلی و آذری زبان در حل مسئله قره‌باغ، با تکیه بر اشتراکات فرهنگی، قومیتی و مذهبی در برنامه‌سازی و تحت تاثیر قراردادن مخاطبان درون‌مرزی و برون‌مرزی انکارناپذیر است. البته در این ارتباط باید به تحرکات بازیگران فرامنطقه‌ای و کشورهایی که بر سیاست‌های دو طرف درگیر تاثیر داشته باشند به عنوان متغیرهای ناخواسته و مداخله‌گر توجه داشت.

در این زمینه رسانه‌ ملی و رسانه‌های محلی استان‌های هم‌جوار و آذری‌زبان (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان) با توجه به اشتراکات قومی، زبانی، فرهنگی و خویشاوندی، سهم بسزایی در حل مناقشه و خنثی کردن تحرکات دشمنان فرامرزی خواهند داشت.

نشست یک روزه صداوسیمای مراکز شمال‌غرب کشور با هدف همفکری با فعالان رسانه‌ای و هماهنگی بیش‌تر در تهیه تولیدات رسانه‌ای مناسب، روز چهارشنبه پنجم آبان با حضور محمدمهدی رحمتی، سرپرست معاونت امور استان‌ها، مدیران کل و معاونان بخش‌های مختلف مراکز آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان و مدیران کل ستاد معاونت امور استان‌ها به میزبانی صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

مسئله ایران و جمهوری آذربایجان یک موضوع هویت‌محور رسانه‌ای است

سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی در این نشست با بیان اینکه مسئله ایران و جمهوری آذربایجان در قالب یک مسئله هویت‌محور رسانه‌ای قابل پیگیری است، از  تاکید رئیس رسانه ملی بر هویت‌محوری و عدالت‌گستری در تولید و پخش برنامه‌ها سخن گفت و افزود: یکی از اهداف این نشست، هم‌اندیشی مسئله هویت است.

وی با یادآوری اینکه مهم‌ترین موضوع هویتی جمهوری اسلامی ایران،  منبع شکل‌دهنده قدرت شیعی ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: این منطقه از کشورمان این هویت را شکل داده است.

رحمتی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم ایران اسلامی را حفظ کنیم، مهم‌ترین وظیفه همه ما، حفظ عناصر شکل دهنده هویت شیعی است و برای حفظ این عناصر، حفظ مخاطب داخلی اولویت دارد.

سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به گذشت حدود 30 سال از جنگ اول قره‌باغ، گفت: از جنگ اول قره باغ تا جنگ دوم در سال گذشته ، برای تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران خصوصا در زمینه اردوگاه‌های آوارگان جنگی، عملکرد مطلوبی در تشریح خدمات ۳۰ ساله به جمهوری آذربایجان نداشته‌‍‌ایم.

وی تصریح کرد: مسئله‌ای که هم اکنون با آن مواجهیم، نزدیک به سه دهه در آن سوی مرزها و با برنامه‌ریزی خاصی پیش رفته است. رحمتی با تاکید بر ضرورت تدوین و اجرای برنامه‌های بلندمدت با هدف تاثیر بر افکار عمومی‌گفت: برای اثرگذاری یک برنامه در بلند مدت، نیازمند رصد و جمع‌آوری بازخوردها و کار پیوسته و احیانا اصلاح روش‌های موجود هستیم.

سرپرست معاونت امور استان‌های صداوسیما با بیان اینکه نشست حاضر، تجربه هم‌گرایی در کار رسانه‌ای را هدف‌گذاری کرده است، افزود: قرار است حوزه‌های مختلف صداوسیما، یک کار منسجم انجام دهند، تجربه‌ای که نقطه عطف رسانه ملی در به اشتراک گذاشتن منابع، و تعامل درست و منطقی بین مراکز خواهد بود.

رحمتی با اشاره به ارائه نظر برخی از حاضران در نشست که دیدگاه‌های خودشان را برای حضور اثرگذار در عرصه منطقه‌ای عنوان کردند، ادامه داد: تحولات جدید منطقه‌ای نشان دهنده اثرگذاری کار رسانه است.

وی با تاکید بر جدی گرفتن نقش پیش‌برنده سازمان صداوسیما در کار رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی‌گفت: ورود به‌موقع و همه‌جانبه در پرداختن به بحران سامانه سوخت و برخی موضوعات در روزهای اخیر، نمونه‌ای از پیش برندگی سازمان در کار رسانه‌ای بود به نحوی که از کاربران فضای مجازی گرفته تا نیروهای جبهه انقلاب از این عملکرد سازمان رضایت داشتند.

رحمتی با بیان اینکه نباید سرمایه‌های اجتماعی را در درازمدت کمرنگ کنیم، گفت: هم‌اکنون عدالت، مطالبه‌ جدی جامعه است، بنابراین باید به این خواسته عمومی جهت داد تا عدالت‌طلبی به رشد و توسعه اجتماعی منجر شود.

سرپرست معاونت امور استان‌ها خاطرنشان کرد:  ممانعت از تردد کامیون‌های ایرانی در مرز این کشور،  جز متوقف شدن صادرات و لکه‌دار شدن عدالت اجتماعی و اقتصادی نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه رویکرد صداوسیما در موضوع جمهوری آذربایجان به هیچ وجه بر محور نفرت‌پراکنی نیست، گفت: راهبرد رسانه ملی، مشخص کردن مرزبندی‌ میان منافع داخلی و خارجی کشور است به همین دلیل شایسته است از بیان حقیقت و در میان گذاشتن آن با مخاطب نترسیم.

رحمتی اجرای برنامه مشترک و ترکیبی برای مدیران و معاونان صداوسیما در شمال غرب کشور را پیشنهاد داد و گفت: برای اجرای این برنامه‌ها از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کنیم.

گفتنی است در این نشست در دو نوبت صبح و عصر، کمیسیون‌های تخصصی با حضور مدیران کل ستاد معاونت و معاونان مراکز در پنج بخش صدا، سیما، خبر، فضای مجازی و صیانت و حفاظت برگزار شد و در نشست تخصصی نوبت عصر هم ابتدا دبیران کمیسیون‌ها گزارشی از نشست‌های صبح ارائه کردند.

 روش جدید صدا و سیما پرداختن به دغدغه‌های مردمی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در دیدار با سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی اظهار کرد: صداوسیما به تعبیر امام راحل (ره) یک دانشگاه عمومی است و رمز نیل به توفیق در رسانه ملی، گفتن واقعیت‌ها به مردم است.

وی افزود: روش جدید صداوسیما در پرداختن به مسائلی که برای عموم مردم مهم است نشان می‌دهد همان‌طور که رئیس جدید رسانه ملی وعده داده بود، قرار است در دوره پیش رو، مشکلات مردم روی زمین نماند و دغدغه‌هایشان مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به ماجرای اختلال پیش‌آمده سامانه سوخت، حضور میدانی و گزارش مستمر گروه‌های خبری صداوسیما در سطح شهر و میان مردم در جایگاه‌های سوخت را موجب پیشگیری از وقوع یک بحران بزرگ دانست و افزود: در خصوص مسائل مرتبط با جمهوری آذربایجان ما به عنوان ساکنان یک استان مرزی تلاش می‌کنیم حرکتی متعادل در ارتباطات دو کشور داشته باشیم و در عین حال موجب تضعیف موضع شیعیان آنجا نشویم.

وی خاطرنشان کرد: دو ملت ایران و آذربایجان جدایی‌ناپذیر هستند و تنها توصیه ما این است که همسایگان در دام شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی نیفتند؛ ملت‌ها با هم مشکلی ندارند و این دولت‌ها هستند که باید در مراودات خود دقت کنند.

آل‌هاشم با قدردانی از تلاش‌های صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و فعالان بخش خصوصی  در برگزاری شایسته  اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز عنوان کرد: این اجلاس، نوعی سرمایه‌گذاری معنوی و اجتماعی محسوب می‌شود و هر چند به دلیل شیوع کرونا با دو سال تاخیر برگزار شد، استمرار و دوام این گردهمایی باشکوه را رقم زد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، ارزش‌گذاری برای نیروی انسانی در مجموعه صداوسیما و بهره‌گیری از تخصص افراد بومی را از مهم‌ترین عوامل توفیق مراکز استانی بر شمرد و گفت: سریال«جلال 1 و 2» و مجموعه«شهید باکری» فقط نشان‌دهنده بخشی از ظرفیت‌های منطقه‌ای است و همچنین نشان داد که لزومی ندارد همه چیز در مرکز و پایتخت اتفاق بیفتد.

 صداوسیما نیروی پیشران تحول و پیشرفت در کشور است

 محمدمهدی رحمتی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی اظهار کرد: هویت‌محوری و عدالت‌گستری، اولویت طرح تحول و آرایش جدید رسانه‌ای در مجموعه سازمان صداوسیما هستند.

وی افزود: برای تحقق این امر نشست‌های مختلفی با اصحاب نظر و اندیشه خواهیم داشت که نخستین مورد آن در شمال‌غرب کشور و به میزبانی تبریز و با حضور فعالان جبهه فرهنگی انقلاب برگزار شده است.

سرپرست معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما با تاکید بر شناخت عناصر شکل‌دهنده هویت ملی برای پیشبرد اهداف طرح تحول رسانه ملی گفت: آذربایجان شرقی و منطقه‌ای که آذری‌های ایران در آن سکونت دارند، یک هویت اساسی را شکل داده و می‌تواند در این زمینه نقش کلیدی داشته باشد.

وی ادامه داد: تدوین و اجرای برنامه‌های بلندمدت با هدف اثرگذاری بر افکار عمومی، مسئله‌ای ضروری است و مرکز آذربایجان شرقی، شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان، این ظرفیت را دارند که نمونه‌‌سازی‌های رسانه‌ای انجام دهند؛ الگویی جامع برای اجرا در سطح کشور که می‌تواند از همین استان آغاز شود.

رحمتی با اشاره به توانمندی‌های مختلف مراکز استانی صداوسیما در حوزه‌های گوناگون برنامه‌سازی عنوان کرد: ویژگی مراکز، چابکی و ایفای نقش موثر و عمیق در کوتاه مدت بر افکار عمومی‌به‌خصوص در مقیاس محلی است.

سرپرست معاونت امور استان‌های صداوسیما اضافه کرد: همین ظرفیت در مقیاس ملی و در تمام مناطق کشور قادر است ما را به هویت‌محوری مورد نظر تحول رسانه در دوره جدید نزدیک‌تر کند و به این ترتیب رسانه ملی می‌تواند به عنوان نیروی پیشران تحول و پیشرفت در کشور ایفای نقش کند.

از جمله مسائلی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت، راه‌اندازی پویش حل مسائل استانی بود. رحمتی با تاکید بر این مسئله عنوان کرد: همان‌طور که رئیس رسانه ملی عنوان کرده جلوگیری از بر زمین زماندن مشکلات مردم و اهتمام صداوسیما به حل مشکلات، رویکرد پیگیری مشکلات و اقدامات تا حصول نتیجه، در دستور کار مراکز قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به مسئله راه آهن تبریز - میانه اشاره کرد.

در این نشست، فعالان جبهه فرهنگی انقلاب نیز دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهایشان را در خصوص برنامه‌های شبکه استانی و سراسری مطرح کردند.

 

امتیاز شما