امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
با عوامل فصل سوم«روزگار جوانی» شبکه پنج
با عوامل فصل سوم«روزگار جوانی» شبکه پنج

خاطرات دیروز، به‌روز شده امروز

مشاهده ۴۸۰
۱۴۰۰/۰۸/۰۹- ۱۴:۴۷
تعداد بازدید:480

فصل جدید مجموعه خاطره انگیز «روزگار جوانی» به کارگردانی اصغر توسلی در شبکه 5 سیما در حال تولید است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، چند دهه از پخش فصل نخست سریال«روزگار جوانی» می‌گذرد؛ سریالی که در دوران خودش یکی از آثار پرمخاطب سیما به شمار می‌رفت و همه را با ترانه تیتراژ خاطره انگیرش با صدای محمدرضا عیوضی، پای گیرنده‌ها می‌کشاند. شبکه پنج سیما بعد از سال‌ها دست به کار شده است و به کارگردانی اصغر توسلی با گروهی از جوانان امروزی، قصه به روز شده این سریال را روایت می‌کند. در گزارش پیش روی با اصغر توسلی، کارگردان و سپهر محمدی، تهیه کننده این اثر هم کلام شده‌ایم.

 مقایسه این مجموعه با فصل قبلی، کار پسندیده‌ای نیست

سپهر محمدی درباره دلایل پذیرش تهیه‌کنندگی این اثر نمایشی می‌گوید: ازآنجاکه«روزگار جوانی» اسم و رسمی‌برای خودش داشت، وقتی از من خواستند این اثر را تهیه کنم، با توجه به تاریخچه ای که از «روزگار جوانی» و کار اصغر توسلی و گروه قبلی در ذهن داشتم، کار را پذیرفتم و از این انتخاب راضی هستم.

وی اضافه می‌کند: تا لحظه آخر در طرح و جرح وتعدیل قصه‌ها حضور داشتم و طرح اصلی چند قصه را خودم دادم؛ البته در تیتراژ، عبارت«بر اساس قصه‌ای از سپهر محمدی» آورده نشد، ولی طرح پنج، شش  قصه را خودم دادم. تا پایان قصه‌ها نیز حضور بسیار پررنگی داشتم؛ آن‌ها را می خواندم و کار را به همراه مدیر فیلم و سریال پیش می‌بردیم و در نهایت به اینجا رسید.

محمدی با اشاره به انتخاب بازیگران سریال توضیح می‌دهد: در این بخش خیلی دخالت نکردم و به تجربیات آقای توسلی اعتماد کردم. او حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را ارزیابی کرد و ماحصل آن، شناسایی افراد با استعدادی شد که الان بازی‌شان را می‌بینید. البته طبیعی است که بیننده در همان چند قسمت اول به دنبال چهره‌های آشنا بگردد، ولی حتماً بعد از چند قسمت که این بازیگران را ببیند و آنان در ذهنش شکل بگیرند، در دل بیننده جایشان را باز خواهند کرد. روزهای بسیار سختی بود، ولی فکر می‌کنم نتیجه دلخواه را گرفته‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: ابتدا بگویم که تعداد بازیگران ما محدود نبود، گفته می‌شد هفت، هشت بازیگر یعنی پنج دانشجو، عباس آقا و چند نفر دیگر، ولی اگر کار را از نظر بگذرانیم، می‌بینیم که در هر قصه، چهار، پنج بازیگر داشتیم که به تناسب نقش و شخصیت‌ها وارد و خارج می‌شدند.  او می‌گوید: ۹۴ لوکیشن داشتیم، از قهوه‌خانه‌های سر راهی گرفته تا دانشگاه، زایشگاه،  مجتمع‌های ورزشی و تجاری و خانه‌های مختلف؛ البته لوکیشن‌های اصلی‌مان خانه عباس‌آقا و دانشگاه بود.

این تهیه‌کننده با اشاره به مشکلات تولید سریال، می‌افزاید: در زمان شیوع ویروس کرونا، سخت‌ترین شرایط را در فضاهای بیرونی تجربه کردیم؛ هر جا می‌رفتیم مردم ماسک داشتند و برای اینکه این کار را از فضای تاریخ مصرف دار - فقط در زمان کرونا پخش شود - خارج کنیم، حتی افرادی که در کوچه و خیابان می‌بینید، هنروران ما بودند. در فرودگاه یک گیت را در اختیار داشتیم و باز هم تمام آدم‌هایی که در فرودگاه دیده می‌شوند، هنرور بودند و مشکل اصلی ما در این ایام موضوع کرونا بود.

به گفته این تهیه‌کننده، موضوع بعدی هم اعلام نرخ جدید در هر روز بود. قرارداد  ما با سازمان صداوسیما مربوط به سال ۱۳۹۹ بود و وقتی وارد سال ۱۴۰۰ شدیم تمام قیمت‌ها، از دستمزدهای روزانه گرفته تا حمل و نقل تغییر کرد و حتی نمی‌توانستیم سرمان را بجنبانیم. این مشکل بسیار جدی ما بود؛ البته هنوز فرصت نشده با مدیران سازمان درباره این موضوع و اتفاقاتی که برایمان پیش آمده، صحبت کنیم.

محمدی درباره همکاری با اصغر توسلی این گونه می‌گوید: اصغر توسلی پر از تجربیات بسیار خوب و بایسته و شایسته است و ما از او خیلی چیزها آموختیم؛ البته اختلاف سلیقه همیشه بوده و خواهد بود که طبیعی است، ولی من دستش را در کار باز گذاشتم و با تعامل بسیار خوبی، مثل دو برادر کار را پیش بردیم و چون اعتماد 100 درصدی وجود داشت کار با آقای توسلی برای من پسندیده بود و امیدوارم اگر سازمان به این نتیجه رسید که این سریال ادامه پیدا کند، با همین گروه عزیز و محترم کار را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مقایسه این مجموعه با فصل قبلی«روزگار جوانی» کار پسندیده ای نیست، اضافه می‌کند: در روزگاری که فصل قبلی«روزگار جوانی» کار شد، مخاطب خیلی مستقیم و هدفدار به سریال‌ها توجه می‌کرد. البته به این معنی نیست که ضعیف بود و مردم به خاطر نبود تنوع، این کار را دیدند و پسندیدند. بی گمان اینکه این اثر در ذهنشان مانده یعنی اثر بایسته و سنجیده‌ای بوده، ولی اگر بخواهید امروز کارتان دیده شود، هزار و یک دلیل باید داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون شبکه‌های مختلفی داریم و مردم به رسانه‌ها دسترسی دارند و کارها را بررسی می‌کنند و سخت می‌توان مخاطب امروز را پای گیرنده‌ها نشاند، ولی اعتقاد دارم این قیاس، قیاس مع الفارق است، ضمن اینکه الان فقط ۹ قسمت پخش شده و اندکی زود است برای قضاوت اینکه در چه جایگاهی ایستاده و در روزگار قدیم در چه جایگاهی بوده است.

وی اضافه می‌کند: به نظرمن فصل جدید«روزگار جوانی» ملودرامی اجتماعی است که به آسیب‌های اجتماعی و مشکلات جامعه و جوانان اشاره دارد.

سازمان را به خوبی می‌شناسم

اصغر توسلی، کارگردان فصل قبلی سریال هم درباره همکاری‌اش در این فصل می‌گوید: مدیران شبکه پنج سیما علاقه‌مند  تولید فصل جدید«روزگار جوانی» بودند و پس از تصمیم نهایی، در جلسات و نشست‌هایی که با مدیر محترم گروه فیلم و سریال این شبکه داشتیم و پس از آنکه گروه کارگردانی نظراتم را پذیرفت، فعالیت در این اثر را پذیرفتم و مراحل پیش‌تولید را آغاز کردیم.

وی می‌افزاید: بعد از رسیدن به طرح اولیه، تعدادی از همکاران نویسنده را که می‌توانستند همفکر وهمراه باشند، به شبکه پیشنهاد دادم و در گپ‌وگفت‌های متعددی، نویسندگان، نوشتن داستان‌ها و داستانک‌ها را آغاز کردند. با توجه به دغدغه‌های من و علاقه‌مندی‌ام به طرح مسائل و مشکلات اجتماعی و توجه به نیاز امروز مخاطبان، در کنار طرح مشکلات، شاد و شیرین بودن مجموعه هم یکی از مسائلی بود که سعی کردیم در نوشتن داستان‌ها لحاظ شود. گروه نویسندگان مجموعه شامل آقایان: محمدرضا زمانی، روزبه اسکندری، حامد حبیبی، محمود احدی نیا، رضا رشادت، امیراقبال فلاح، علیرضا محمودی، علی اکبر محلوجیان، فرهاد نقدعلی و خانم نسیم خراشادی با توجه به موضوعات طراحی شده برای ۳۰ قسمت، همکاری‌شان را آغاز کردند و بعد از آماده شدن ۱۵ اپیزود و انتخاب عوامل و لوکیشن‌های اصلی، فیلم‌برداری را آغاز کردیم.

این کارگردان اضافه می‌کند: با توجه به وقت و امکاناتی که در اختیار داشتم، سعی کردم بهترین اتفاق را در کارگردانی و ساخت«روزگار جوانی» پدید آورم و امیدوارم مثل گذشته بتوانیم سریالی دیدنی و خاطره انگیز بسازیم.

توسلی با بیان اینکه توجه به دغدغه‌ها و مشکلات جوانان با این نگاه که طرح موضوعات شیرین و با نشاط هم باشد، در مد نظر ما بود، می‌گوید: با تلاش گروه نویسندگان و تنوع نگاه و شیوه نگارش این دوستان، توانستیم این مهم را به خوبی انجام دهیم. لوکیشن‌هایمان هم با توجه به انتخاب درست طراح صحنه و تغییراتی که در آن‌ها به وجود آمد، این امکان را به ما داد که تصاویر یکنواخت نباشد. البته باید گفت: ما در بیش از ۱۵۰ لوکیشن، قصه‌هایمان را تعریف کردیم.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگمان، شیوع ویروس کرونا بود و متاسفانه در اواسط فیلم‌برداری مادر و پدر عزیزم را از دست دادم و در روزهای پایانی کار هم، خودم مبتلا شدم و حدود یک ماه کار متوقف شد، ولی پس از بهبودی، بلافاصله کار را ادامه دادیم، چون به نظرم این روزها وظیفه من و همکارانم آرامش بخشیدن و ایجاد حال بهتر برای هم‌وطنانمان است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود«روزگار جوانی» بچه‌های امروز و این نسل را بسازیم، درباره انتخاب بازیگران می‌گوید: از میان جوانان مستعد و توانای تئاتر و سینما، پس از ارائه فراخوان، گرفتن آزمایش از ۱۸۰ بازیگر و چندین مرحله تمرینات مختلف، به این گروه پنج نفره رسیدم و امیدوارم همانند بازیگران فصل قبلی این سریال، مورد توجه و علاقه مخاطبان قرار بگیرند.

این کارگردان باتجربه می‌افزاید: بیش از۴۰سال است که با تلویزیون همکاری می‌کنم و سریال‌های«مزد ترس»، «ماه مهربان»، «روزگار جوانی»، «دختران»، «پای پیاده»، «این سه نفر» و«با من حرف بزن» بخشی از ساخته‌های من در جایگاه تهیه کننده و کارگردان است و طبیعتاً با  نگاه سازمان آشنا هستم و به‌خوبی از نیاز مخاطب شناخت دارم.

وی اضافه می‌کند: از مدیر شبکه پنج، آقای اشناب و مدیر گروه فیلم و سریال، آقای رضوانی و همین طور دوستان محترم پخش شبکه پنج به خاطر همراهی که در زمان نگارش، تولید و پخش سریال با ما داشتند، تشکر می‌کنم.

توسلی با اشاره به همکاری‌اش با سپهر محمدی، تهیه‌کننده سریال هم می‌گوید: یکی از وظایف مهم تهیه‌کننده، ایجاد فضای آرام و امنیت روانی برای اعضای گروه تولید وعوامل ساخت یک پروژه است و آقای محمدی تمام تلاشش را برای ایجاد این مهم به کار گرفت.

 

امتیاز شما