امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

شور و شوق «روزهای آزادی» به روایت هیسپان تی وی

مشاهده ۱۹۶
۱۴۰۰/۰۸/۱۱- ۱۱:۴۳

مجموعه مستند «روزهای آزادی» که به مرور دخالت های آمریکا در کشورهای مختلف جهان می‌ پردازد، چهارشنبه 12 آبان روی آنتن شبکه هیسپان تی وی می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «روزهای آزادی» به کارگردانی وحید فرجی، به دخالت‌ های سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف جهان می‌ پردازد که در اکثر موارد به تغییر حکومت‌ های مردمی و پیدایش حکومت های سرکوب گر منجر شده است.
در این قسمت از مجموعه مستند حمله آمریکا به پاناما به منظور براندازی دولت «مانوئل نوریگا»، رئیس‌جمهور پاناما که زمانی تحت حمایت واشنگتن بود، بررسی می‌شود. دولت آمریکا هدف از حمله خود را مبارزه با مواد مخدر و برقراری دموکراسی در این کشور اعلام کرد. اما همان طور که در این مستند به آن اشاره می‌ شود، هدف اصلی تسلط دوباره بر کانال پاناما بود که در آن سال ها کنترل آن از دست واشنگتن خارج شده بود.
«روزهای آزادی» با پرداختن به سابقه استعمارگری ایالات متحده در آمریکای جنوبی، این نکته را روشن می سازد که این کشور همیشه به این نقطه از جهان به عنوان حیاط خلوت خود نگاه می‌ کرده و در تلاش بوده تا تمام مواد خام مورد نیاز صنایع خود را از آنجا تامین کند و برای این منظور از هیچ جنایتی فروگذار نبوده است. در این مستند می‌بینیم که بعد از دخالت آمریکا، کشورهای مورد نظر درگیر جنگ داخلی و خشونت‌ های قومی و مذهبی شدیدی شدند که به مرگ میلیون‌ها انسان منجر شده است.
مستند «روزهای آزادی» که به همت مرکز بسیج سازمان صداوسیما تولید شده، فردا 12 آبان ماه ساعت 3:30 روی آنتن شبکه هیسپان تی وی می رود. بازپخش این مستند نیز همان روز در ساعت های 8، 14 و 20:30 برای اسپانیایی زبان‌های سراسر جهان نمایش داده می‌ شود.

امتیاز شما