امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

رونمایی از پوئم سمفونی اروند، ساخته دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی/ تلفیق موسیقی و تصویر به یاد شهدا

مشاهده ۶۶۶
۱۴۰۰/۰۸/۱۲- ۱۸:۴۴

آیین رونمایی رسمی از پوئم سمفونی اروند با حضور معاون سیما، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مدیر دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی، شاعر پوئم سمفونی اروند و آهنگساز این اثر حماسی در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمید شاه‌آبادی، معاون سیما در این آیین گفت: علت حضورم در این رونمایی ابلاغ پیام ریاست رسانه ملی به تمامی دست‌اندرکاران این اثر فاخر هنری و خداقوت به همه عزیزان است.

وی تاکید کرد: دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی از ظرفیت‌های بالفعل خود در خلق و انتشار پوئم سمفونی اروند بهره کامل برده و این مایه مباهات رسانه ملی است‌.

محمد مهدی نراقیان، رییس دفتر موسیقی و سرود رسانه ملی هم گفت: ارکستر سمفونیک رسانه ملی با شروع همه‌گیری کرونا، بر ضبط و انتشار آثار متمرکز شد. سال گذشته در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی پویم سمفونی سرباز را ضبط و منتشر کردیم و امروز هم پویم سمفونی اروند رونمایی و منتشر می‌شود. بخش‌های بعدی این مجموعه، ضبط و اجرای پوئم سمفونی‌های بهمن (با موضوع انقلاب اسلامی) و ظهور خواهد بود که در کنار هم، چهار فصل نهضت اسلامی را شکل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از حدود دو سالی که به خاطر شرایط کرونا ارکستر سمفونیک صدا و سیما اجرا نداشت، از دو ماه گذشته با حضور همه نوازنده‌ها و دست‌اندرکاران، در حال تمرین برای ضبط و اجرای پوئم سمفونی اروند بوده اند‌.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پوئم سمفونی اروند هم گفت: اروند به عنوان مرکز ثقل و نقطه اتصال، چه در بعد معرفتی، عاشقانه، زهد، تقوا و چه وجه تراژیک دفاع مقدس، موقعیت خاصی داشت و لازم بود از این منظر با زبان شعر و موسیقی بخشی از عظمت‌های دفاع مقدس به تصویر کشیده شود.

امیرحسین سمیعی، آهنگساز پوئم سمفونی اروند هم در این مراسم گفت: نگارش این اثر از سال ۱۳۹۶ با بازدید از مناطق جنگی و اروند آغاز شد. در این پوئم سمفونی بودجه ساخت تا انتها صفر بوده است و با یاری سازمان‌های همکار به سرانجام رسیده است.

در پایان، ارکستر سمفونیک صداوسیما به اجرای پوئم سمفونی اروند شامل قطعات کربلای ۴، والفجر ۸ و شهدای غواص با آهنگسازی امیرحسین سمیعی و بر اساس شعری از مصطفی محدثی خراسانی پرداخت.

این اثر توسط دفتر موسیقی و سرود سازمان و با همکاری بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، و مرکز موسیقی حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده است. پوئم سمفونی اروند اثری ارکسترال است که با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس و نقش اروند در آن دوران در 5 موومان توسط ارکستر سمفونی سازمان صدا و سیما ساخته و در قالب یک آلبوم منتشر شده است.

تصاویر

امتیاز شما