امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

«حکایت دل» بانو روح انگیز کراچی

مشاهده ۱۹۵
۱۴۰۰/۰۸/۱۷- ۱۷:۱۰

دوشنبه ۱۷ آبان زندگی حرفه ای دکتر روح انگیز کراچی از برنامه «حکایت دل» شبکه چهار سیما، روایت می شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «حکایت دل» با پخش فیلم مستند «این سوی سکوت» راوی زندگی استاد دکتر روح انگیز کراچی شاعر، نویسنده و پژوهشگر تاریخ شعر زنان پارسی خواهد بود.

دکتر روح انگیز کراچی، نویسنده، شاعر و مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی‌پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی است. او یکی از برجسته ترین پژوهشگران در حوزه شعر زنان است. کراچی 33 سال از عمرش را صرف تحقیق، پژوهش و چاپ آثاری درباره ادبیات و به خصوص شعر زنان کرده است. کتاب «تاریخ شعر زنان از آغاز ادب فارسی تا سده هشتم هجری قمری» آخرین کتاب اوست که در هفتمین دوره جایزه پروین در رشته پژوهش و نقد ادبی به عنوان اثر برتر و برگزیده شناخته شد.

او تحصیلات دانشگاهی خود را در تهران و بمبئی در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رساند و با دفاع از پایان‌ نامه خود با عنوان نگرشی بر اشعار شاعره‌ های ایران از مشروطیت تا سقوط سلطنت به اخذ دانشنامه دکتری از دانشگاه بمبئی نایل شد. 

مجموعه اشعار این بانو 《کابوس‌های زن》 و 《چشم‌های لوچ زمین》 است و عمده پژوهش‌ های وی درباره زنان شاعر بوده است.کراچی عضو هیئت علمی‌ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

همچنین《اندیشه‌نگاران زن در شعر مشروطه》، 《کتاب‌شناسی توصیفی پروین اعتصامی》،《 فروغ یاغی مغموم ۱۳۷۶》، 《دیدارهای دور》 (پژوهشی در ادبیات سفرنامه‌ای)، 《پروین اعتصامی》، 《همراه با کتاب‌ شناسی توصیفی》؛ 《فروغ فرخ‌زاد》، 《همراه با کتاب‌شناسی ۱۳۸۳》، 《عالمتاج قائم مقامی》 (ژاله) و 《هفت بررسی》 از دیگر آثار دکتر کراچی شمار می آیند. 

 تهیه کننده این برنامه علیرضا حسینی، کارگردان بیژن شکرریز، مشاور علمی آن دکتر شهین اعوانی است.

 مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به زندگی یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ هنر می‌پردازد.

باز پخش این برنامه سه شنبه ساعت ۱۴ و جمعه ساعت 12 تقدیم مخاطبان می‌شود.

امتیاز شما