امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

نگاهی به آثار بانوی روزنامه نگار ایتالیایی-کوبایی در رادیو نمایش

مشاهده ۱۵۳
۱۴۰۰/۰۸/۱۸- ۱۰:۴۲

برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش، پنج شنبه این هفته آثار آلبا دسس پدس، بانوی روزنامه نگار ایتالیایی-کوبایی را بررسی می‌ کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آلبا دسس پدس، نویسنده، روزنامه‌نگار و شاعر، یکی از رهبران جنبش فمینیستی بود که با آثارش، ادبیات و زندگی ایتالیایی را در طول قرن بیستم تحت تاثیر قرار داد. او زنی با دو رگ ایتالیایی و کوبایی بود، ترکیبی از قدرت و مبارزه که خیلی زود در رفتارها و عقاید مخالفش در مدرسه، و فعالیت‌های ضد فاشیستی او آشکار شد و باعث شد بارها مزه زندان را زیر دندان بچشد. او فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان روزنامه‌نگار در دهه‌ ۱۹۳۰ شروع کرد.

به طور کلی آثار این بانوی نویسنده را می‌توان نمایانگر وضعیت زنان قرن بیستم ایتالیا دانست. آلبا دسس پدس در داستان‌های خود چالش‌ها و مسائل خانوادگی و اجتماعی زنانی که تحت سیطره قوانین مردانه، فاشیسم و ایدئولوژی‌های افراطی  بوده‌اند را در بستر ادبیات داستانی به زیبایی روایت کرد.

در برنامه «هزارتوی داستان» پنجشنبه ۲۰ آبان ساعت 21، بهناز بستاندوست داستان «دفترچه پس‌انداز» وی را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر می‌پردازد.

گویندگی زندگینامه آلبا دسس پدس را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی برنامه «هزارتوی داستان» برعهده ژاله محمدعلی است.

 

امتیاز شما