امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

رسانه‌ملی، رسانه‌ای مرز گستر

مشاهده ۷۳۴
۱۴۰۰/۰۸/۲۲- ۱۳:۵۵

محسن برمهانی، مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما در یادداشتی از رویکردهای جدید این اداره کل در عرصه تأمین محتوا برای رسانه ملی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این یادداشت آمده است: رسانه ملی وظیفه ارائه‌ تصویری صحیح و متنوع از جهان و مدیریت تصویر جهان برای مخاطب ایرانی را بر عهده دارد. تصویری که از طریق آن، مخاطب رسانه‌ ملی، نسبت خود با جهان و نسبت جهان با خود را به‌درستی درک  کند و آن را در رفتار، کردار و منش خود به‌کار گیرد.

 مهم‌ترین ابزار در این زمینه، محتوایی است که از سایر نقاط جهان، برای مخاطب ایرانی به نمایش درمی‌آید. وظیفه تأمین این محتوا بر عهده اداره ‌کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیماست؛ وظیفه‌ای که باید با یک راهبرد عملیاتی، رسانه ملی را به رسانه‌ای مرزگستر تبدیل کند و به بین‌المللی شدن مخاطب بینجامد. هدف، ارائه‌«تصویر واقعی» از جهان خارج  و نشر افکار حقیقی برای مخاطبانی است که در دنیای ارتباطات امروز، هرروزه در هجوم افکار مبهم دیگر رسانه‌ها بمباران اطلاعاتی می‌شوند. در این ‌باره غرب و جریان غربی ‌که مواجهه‌ اصلی ایران با آن است، یکی از مصادیق و نقاط تمرکز است.

برای دستیابی به اهداف مورد اشاره، لزوم تمرکز مجموعه‌ای بر روی حوزه‌ بین‌الملل رسانه به‌عنوان یک اصل راهبردی در مدیریت افکار عمومی و ایجاد متولی مشخص محتوا در این حوزه، فصلی مهم در رسانه‌ای ملی با کلاس جهانی است. بخش زیادی از محتوای رسانه‌ای که به‌ دست مخاطب می‌رسد از جنس برنامه‌های تأمین شده از خارج سازمان است. حجم زیاد محتوای تأمین روی آنتن و میزان بالای مخاطب این دسته از برنامه‌ها، نشان از اهمیت و تأثیر آن دارد و نگاه صرف به آن به‌عنوان پرکننده‌ آنتن، اشتباهی بزرگ است.

با گسترش رقابت در سپهر رسانه‌ای کشور و تغییرات و تحولات فنی و فناورانه سالیان اخیر در این عرصه، افزایش سرعت و دقت در ارائه محتوای به‌‌روز جهانی با رعایت ضوابط و استانداردهای رسانه ملی ضروری است.

در این ‌میان، محتواهای تأمینی خارجیِ موردپسند سازمان صداوسیما، عموماً بدون درنظرگرفتن استانداردها، ملاحظات و ضوابط این سازمان تولید شده‌اند، ازاین‌رو لازم‌ است فرایند انتخاب، تأمین، آماده‌سازی و پخش محتواهایی که از خارج از سازمان تهیه می‌شود بر اساس راهبردها و اهداف دقیق و ازپیش‌طراحی‌شده و حاوی ظرافت‌های ویژه‌ای باشند.

 برای تحقق این مهم، نیاز است مسئله‌ توجه به محتوا، از حاشیه، به مرکز توجه حوزه تأمین بیاید. جلوگیری از تأمین و پخش محتوایی که چهره زشت نظام سلطه را تطهیر می‌کند یا تخفیف می‌دهد و بهره بردن از محتوای کشورهای مستضعف جهان با راه‌اندازی کرسی‌های تخصصی حوزه‌های مختلف جغرافیایی درحال تحقق است.

در بخشی دیگر از این مجموعه، مدیریت تصویر و نگاه انقلاب ایران برای مخاطب غیرفارسی‌زبان از طریق رسانه‌های غیروابسته به سازمان صداوسیما صورت می‌گیرد.

 این بخش که به توزیع، فروش و مبادله محتوای رسانه ملی می‌پردازد، نیازمند راهبردی منسجم برای عملیات یکپارچه در سازمان است؛ راهبردی که بتوان از طریق توزیع ترویجی و سپس توزیع تجاری، به‌خوبی محتوای رسانه ملی را در همه جهان گسترش داد و برای مخاطب جهانی ذائقه‌سازی کرد. در این میان، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان معاند همواره به دنبال بزک کردن چهره غرب استعمارگر هستند.

 این مجموعه همچنین با بهره‌مندی از ظرفیت مانیتورینگ و رصد این شبکه‌ها و اضافه کردن عنصر راهبری محتوا به این بخش، در تلاش است تا بتواند ضمن شناسایی و خنثی‌سازی نقشه عملیاتی دشمنان در  حوزه رسانه، تصویری صحیح از جهان به مخاطب ایرانی ارائه کند.

 ورود به تولید در عرصه عملیات روانی رسانه‌های معاند و پشتیبانی محتوایی از شورای فیلم و سریال نیز از تحولات مجموعه مانیتورینگ و راهبری محتوا بوده است. در نهایت امید است که با تحقق این امور، رسانه‌ملی را به رسانه‌ای مرزگستر تبدیل کنیم و افق‌های جدیدی از حقیقت جهان را پیش چشم مخاطب ایرانی قرار دهیم.

امتیاز شما