امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

جلوگیری از آسیب های اجتماعی به کمک برنامه های اثرگذار صدا و سیما

مشاهده ۱۵۷
۱۴۰۰/۰۸/۲۲- ۱۴:۳۵

در نشست هم اندیشی رسانه ای بررسی آسیب های اجتماعی با حضور مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان استان، بر ساخت و تولید برنامه‌های تلویزیونی، مستند و گزارش های خبری در خصوص خشونت های اجتماعی و مسائل ناشی از حاشیه نشینی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست، مرتضی صفری، مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی گفت: آمارها بیانگر افزایش میزان خشونت ها و آسیب های اجتماعی استانی در 20 سال گذشته است و به دلیل اهمیت و پیچیدگی این امر باید از روش های مختلفی برای بررسی علل و عوامل مربوطه استفاده شود. صفری افزود: یکی از علل اصلی بحث افزایش خشونت استفاده بی رویه از فضای مجازی در میان افراد است که متاسفانه کمتر به آن اهمیت داده می‌شود. فضای فرهنگی و رسانه ای موجود در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره ای باعث انحراف جامعه ما به سمت و سوی مورد نظر آنها شده است. وی به تاثیرگذاری برنامه‌های تولیدی در رسانه‌های کشورهای همسایه اشاره و تصریح کرد: در استان ما ظرفیت لازم برای تولید یک فیلم سینمایی و یا 250 قسمت سریال در سال با سوژه‌های مرتبط با خشونت های اجتماعی وجود دارد. این امر از یک سو موجب ایجاد اشتغال برای هنرمندان و تولیدکنندگان شده و از سوی دیگر باعث نزدیکتر شدن رسانه به مردم و ارائه آموزش های لازم می‌شود. 

بخت شکوهی، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استاندار هم در این نشست با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی باید با اجرای ششمین برنامه توسعه استان کاهش 25 درصدی داشته باشد، گفت:  استان ما در حوزه خشونت های اجتماعی دارای رتبه بالایی است و به همین منظور سند جامع جلوگیری از خشونت تدوین شده که در حال اجراست. در اجرای این سند انتظار داریم یک گفتمان یا همزبانی میان مجموعه دستگاه‌های دخیل در این حوزه ایجاد شود. گاهی موازی کاری یا اقدامات جزیره ای در این باره دیده می‌شود که نه تنها نتیجه ای به دست نیامده بلکه باعث هزینه زایی هم می‌شود.

محسنی، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان و رئیس بنیاد مسکن آذرشهر هم در این نشست گفت: اکنون که سه ماه از اجرای این سند می‌گذرد انتظار می رود، دستگاه‌های متولی و دستگاه‌هایی که در این سند از آنها نام برده شده و برای آنها برنامه اقدام و عمل تعیین شده وارد عمل شده و گزارش کارهای خود را ارائه دهند.

دکتر باباپور، روانشناس و استاد دانشگاه تبریز هم که در این نشست حضور داشت با بیان اینکه انجام هر کاری در این حوزه بهتر است بر اساس تحقیق و پژوهش های موثق باشد، افزود: برای رسیدن به نتایج چشمگیر ببینیم آیا تحقیق و پژوهشی در این حوزه انجام شده است تا بر اساس یافته‌های به دست آمده پیش برویم، اگر هم چنین کاری نشده است ابتدای امر پژوهش های جامعی در ابعاد مختلفی چون مخاطب شناسی و علل مرتبط با آسیب های اجتماعی انجام و سپس اقدام شود.

تصاویر

امتیاز شما