امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
درباره فصل دوم«محاکات» که مخاطبان شبکه دو را جذب کرده است
درباره فصل دوم«محاکات» که مخاطبان شبکه دو را جذب کرده است

زندگی برگزیدگان فصل دوم، کتاب می‌شود

مشاهده ۳۱۰
۱۴۰۰/۰۸/۲۳- ۰۹:۳۹
تعداد بازدید:310

فصل دوم برنامه«محاکات» از شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی محمد صوفی همچون فصل اولش با حضور افرادی روی آنتن می‌رود که هر کدام داستان جالبی از زندگی‌شان روایت کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مطابق ساختار برنامه پس از روایت مهمان، در صورتی که داوران بیش‌ترین رای را به او بدهند زندگی‌اش تبدیل به یک کتاب می‌شود. داوران «محاکات» امیر شهاب رضویان، فلورا سام و رسول نجفیان هستند و اجرای این برنامه را منصور ضابطیان بر عهده دارد. این برنامه هر هفته چهارشنبه و پنجشنبه بعد از خبر ساعت 22:30 از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود. درباره فصل دوم برنامه«محاکات» و تفاوت‌هایش با فصل اول با تهیه‌کننده، کارگردان و مجری این برنامه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 «محاکات» جزو برنامه‌های خوب کارنامه است

 جواد فرحانی، تهیه‌کننده برنامه«محاکات» گفت: دو فصل از برنامه«محاکات» روی آنتن رفته است. در فصل دوم تغییر آرایه نداشتیم و فقط مقداری بازسازی کردیم. وی با اشاره به اینکه هدف برنامه نشان دادن قصه‌های مردم برای تهیه فیلم، سریال و کتاب رمان بوده است، افزود: در این برنامه تلاش کردیم با توجه به تاریخ قصه‌گویی در فرهنگ ما مردم بیایند و قصه‌های خودشان را تعریف کنند. سه داور اصلی با توجه به سابقه کاری و خوش‌سابقه بودنشان معیار انتخاب ما قرار گرفتند. فرحانی ادامه داد: در هر برنامه به فراخور موضوع، داور مهمان داشتیم.  از آمار ببیندگان به صورت رسمی اطلاعی ندارم، ولی بازخورد میدانی و جاهایی که اسمی از«محاکات» به میان می‌آید خوب بوده و جزو برنامه‌های خوب در پرونده کاری‌ام است!

 زندگی‌ها همه قصه‌اند

 محمد صوفی، کارگردان برنامه«محاکات» گفت: به دعوت تهیه‌کننده برنامه از فصل اول با این مجموعه همکاری داشتم. در پیش‌تولید فصل اول قرار شد به عنوان مشاور کارگردان در کنار برنامه همکاری کنم و بیش‌تر در حوزه فنی و در زمینه کارگردانی به دوستان کمک کردم.

وی افزود: در فصل دوم با توجه به اینکه کار طراحی و کارگردانی اولیه را انجام داده بودم خیلی نیاز ندیدم تغییرات اساسی در برنامه ایجاد کنم به جهت اینکه برنامه کماکان جوان است لازم نبود خیلی تغییراتی بدهیم و اصطلاحاً به ترکیب برنامه دست نزدیم.

صوفی با اشاره به اینکه در فصل اول قرار بر این بود که منتخبان برنامه به یک فیلم سینمایی، اثر ادبی، رمان و مجموعه داستان‌های کوتاه تبدیل شود، گفت: بخشی که قرار بود تبدیل به کار سینمایی و نمایشی شود خیلی نمی‌توانست در اختیار گروه سازنده برنامه باشد و ضمانت اجرایی کافی برایش وجود نداشت، برای همین این بخش را در فصل دوم حذف کردیم و روی منتخبان برنامه متمرکز شدیم که زندگی‌شان تبدیل به کتاب شود. وی تأکید کرد: الان هم با ناشری به توافق رسیده‌ایم که در پایان فصل دوم، قصه زندگی برگزیدگان  را به کتاب تبدیل کند. در فصل جدید، گروه جدید سوژه‌یابی را که در حوزه‌های مختلف کار کرده بودند دعوت به کار کردیم و هدفمان این بود که بالای 90 درصد میهمان‌هایی که قرار بود به برنامه بیایند حتماً پیش از این در رسانه حضور نداشته باشند و از همه مهم‌تر، اصل بدیع و جذاب بودن قصه بود.

کارگردان برنامه«محاکات» ادامه داد: از تمام نقاط کشورمان میهمان داشتیم و برنامه تنها در محدوده شهرهای بزرگ نبود و از این فضا خارجش کردیم. این بار برنامه برای دو فصل تابستان و پاییز به صورت هفتگی پخش شد و تفاوتش با فصل اول این بود که کارشناسان ما قصه‌های برتر را انتخاب کردند. کارشناسان ما در فصل جدید فقط نامزدهایشان را معرفی می‌کنند.

صوفی خاطرنشان کرد: این برنامه در فصل دوم به شب یلدا منتهی می‌شود و یک هفته قبل از شب یلدا در یک جمع‌بندی کارشناسان ما پنج قصه منتخب را اعلام می‌کنند و از آن شب به بعد پنج برنامه تا شب یلدا پخش می‌شود و  مخاطبان ما می‌توانند در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه تعاملی تلوبیون رأی بدهند تا قصه برتر انتخاب شود. وی ادامه داد: در ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه دو سیما، قصه برتر معرفی می‌شود و  کارشناسان، قصه‌گوی برتر را از میان 52 قصه‌ای که تا شب یلدا پخش می‌کنیم انتخاب  می‌کنند.

محمد صوفی درخصوص گروه نویسندگان و سوژه‌یابان برنامه«محاکات» گفت: ما یک گروه بزرگ سوژه یابی را در فصل جدید دعوت به کار کردیم که هر کدامشان زنجیره‌ای از ارتباط را داشتند و به همین دلیل سعی کردیم از دورترین نقاط ایران کسانی را که قصه‌های خاصی در زندگی‌شان داشته‌اند، دعوت کنیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از روزنامه‌نگاران محلی در استان‌های مختلف در حوزه‌های اجتماعی با سوژه‌یاب‌های برنامه ما در ارتباط بودند و بسیاری از شبکه‌های استانی افراد خاصی را که در این سال‌ها می‌شناختند به ما معرفی کردند و با همراهی آن‌ها نزدیک به 500 قصه به گروه سوژه‌یابی رسید. وی افزود: گروه هماهنگی بعد از راستی‌آزمایی، رصد اولیه و گپ‌و‌گفت با تک تک افراد و شنیدن قصه‌هایشان، کم کم به 80 قصه برتر رسیدند که از میان آن‌ها 52 قصه انتخاب شد.

 کاش برنامه در زمان بهتری پخش می‌شد

 منصور ضابطیان، مجری برنامه«محاکات» گفت: مشکل اصلی برنامه، ساعت پخش آن است. متاسفانه شبکه دو سیما ساعت خوبی برای پخش این برنامه در نظر نگرفته است.  برنامه‌ا‌ی که ممکن بود خیلی جریان‌سازتر و موفق‌تر باشد به سبب اینکه در زمانبندی نامنظم و در واپسین ساعات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شب پخش شد خیلی از بینندگانش را از دست داد.

وی افزود: اگر این برنامه در رمضان و عید نوروز پخش می‌شد بیننده بسیار بیش‌تری داشت. به خاطر اینکه مردم در زمان پخش بهتری می‌توانستند آن را ببینند.  بنابراین، برنامه از نظر ساعت پخش، ضرر کرد. امیدوارم اگر این برنامه بعد از شب یلدا ادامه داشته باشد،  در ساعت بهتری  پخش شود و بتواند بیننده بیش‌تری را جلب کند.

وی همچنین به نوآوری در اجرا اشاره کرد و گفت : باید بگویم ماهیت برنامه‌ها، اجراهای متفاوتی را طلب می‌کند. طبیعتاً برنامه‌هایی که من پیش از این اجرا می‌کردم به عنوان کسی که مونولوگ داشتم یا دیالوگ دو نفره بین یک میهمان برقرار می‌شد تفاوت دارد!

ضابطیان ادامه داد: با اجرا کردن برنامه‌ای که دو میهمان اصلی و چهار کارشناس دارد. برای هر کدام از آن‌ها باید زمان‌بندی رعایت شود. باید شوخی‌های مربوط به خودشان بیان شود. برنامه در عین اینکه برخی اوقات غمگین می‌شد، قرار بود شاد باشد. به هر حال این نوع خاصی از اجرا را می‌طلبید که ما باید شوخی را در زمان درست و بجا انجام دهیم!

وی خاطرنشان کرد: چیزی که کار را از اجراهایی دیگر متمایز می‌کرد  این بود که پلاتو باید گفته می‌شد و مونولوگ باید مقابل دوربین به اجرا در می‌آمد، ماهیت این دو فصل برنامه تفاوت‌های اجرا را در دلش معنا می‌کرد و گمان می‌کنم«محاکات»  تا حد زیادی توانست این اتفاق را به وجود بیاورد و دست کم برای خودم در اجرای یک برنامه تلویزیونی، اجرای متفاوتی بود.

 

 

امتیاز شما