امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

ماجرای کلان داده‌ ها و تغییرات اقلیمی در مجله علمی «چرخ»

مشاهده ۱۵۲
۱۴۰۰/۰۸/۲۳- ۱۳:۵۸

یکشنبه ۲۳ آبان برنامه «چرخ» به بررسی تغییرات اقلیمی و کلان‌ داده‌ها اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ ها» سیدمحمدحسین خلیلی، روزنامه‌نگار علم درباره استفاده از ذخیره انرژی در ریشه‌ی گیاهان و استخراج اکسیژن از سطح ماه و محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم درباره‌ تاثیر کووید-۱۹ بر اقیانوس‌ هامی‌گوید.

در بخش دیگری از «چرخ»، دکتر سید داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با دکتر حسین حسنی، عضو هیئت علمی موسسه‌ انرژی دانشگاه تهران درباره‌ کلان داده‌ ها و تغییرات اقلیمی‌ گفت‌ و گو می‌ کند.
اقلیم میانگین آب‌ و‌ هوای یک مکان در طول سالیان متمادی است. تغییرات آب‌ و‌ هوایی سریعی که این سال‌ ها شاهد آن هستیم ناشی از استفاده‌ انسان از نفت، گاز و زغال‌ سنگ برای خانه‌ ها، کارخانه ‎ها و حمل‌ و نقل است. اکنون جهان حدود ۱.۲ درجه‌ سانتیگراد گرم‌ تر از قرن نوزدهم است و مقدار دی‌ اکسید کربن در جو ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند با ادامه این روند تا سال ۲۰۲۵ نیاز آبی جهان در بخش کشاورزی ۱.۳، صنعت ۱.۵ و شرب ۱.۸ برابر می‌ شود.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌ و گوی حافظ آهی با دکتر خلیل رضایی، استاد زمین شناسی دانشگاه خوارزمی‌ کرج روی آنتن می رود.

فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌ زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌ کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌ صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌ شود. مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما