امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

تحلیل آثار ریچارد رایت در «هزارتوی داستان» رادیو نمایش

مشاهده ۲۱۹
۱۴۰۰/۰۸/۲۶- ۱۳:۰۷

در برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش، این هفته آثار ریچارد رایت، نویسنده آمریکاییِ آفریقایی تبار تحلیل و بررسی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ریچارد رایت در طول عمر کوتاهش به عنوان یکی از موفق ترین و ژرف اندیش ترین نویسندگان سیاه پوستِ ستم ستیز و مردم دوست جهان خوش درخشید. آثارش به زبان‌های گوناگون ترجمه شد و به این سبب مردم بسیاری، در جای جای جهان، با زندگی مردم تهیدست و سیاه پوستان آمریکا آشنایی پیدا کردند.

ریچارد رایت را نماینده پدیده اجتماعی جدیدی می‌دانند که محصول دهه پرآشوب و بحرانی ٣٩-١٩٣٠ آمریکا و تحولات و دگرگونی‌های حاکم بر آن بود. پدیده‌ای که از آن با عنوان «سیاه نوین» یاد می‌شود. تحولات دهه سی باعث شد که جنبش چپ روشنفکری در آمریکا برای اولین‌بار سیاهان را به خود جذب کند و آنان که اقلیتی پرشمار، اما استثمارشده بودند، از این پس چهره جدیدی پیدا کردند. ریچارد رایت بیش از هر روشنفکر سیاه‌پوست دیگری مسئول پیدایش و تکوین این پدیده جدید بود.

در برنامه «هزارتوی داستان» پنجشنبه 27 آبان ساعت 21، بهناز بستاندوست داستان «مردی که تقریبا مرد بود» نوشته ریچارد رایت را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت.

گویندگی زندگینامه رایت را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی برنامه بر عهده ژاله محمدعلی است.

 

امتیاز شما