امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

برپایی جشن تولدی کهکشانی در شبکه 4

مشاهده ۲۱۳
۱۴۰۰/۰۸/۲۹- ۱۳:۵۲

دهمین قسمت از فصل سوم «راهنمای مسافران کهکشان» شنبه 29 آبان روی آنتن شبکه چهار می‌ رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه با حضور «دکتر متین هنردوست»، کیهان‌ شناس درباره ثابت هابل و نقش آن در شکل‌گیری جهان گفت و گو‌ می‌شود.
 «راهنمای مسافران کهکشان» در بخش تلسکوپ به سراغ رصد با تلسکوپ و ابزار‌های نجومی می رود و در آسمان‌نما «امیرعلی مومنی» از رویداد‌های رصدی هفته می‌گوید.
در بخش دیگر برنامه احسان ابراهیمیان از ادوین‌هابل کیهان‌شناس معاصر خواهد گفت.
ادوین پاول هابل (Edwin Powell hubble) ستاره شناس مشهور آمریکایی بود که نقش مهمی در تدوین اصول اولیه‌ ستاره‌ شناسی فراکهکشانی و مشاهده‌ ای داشت. مورخان و کارشناسان نجوم او را یکی از مهم‌ ترین ستاره‌ شناسان تاریخ می‌ دانند. هابل ابرهای فضایی که پیش از زمان او به‌عنوان گاز و ذرات غبار شناخته می‌ شدند و در دسته‌بندی نبولا یا سحابی قرار داشتند، در دسته‌ کهکشان‌ها قرار داد. او معتقد بود این ابرها، کهکشان‌هایی دورتر از کهکشان راه شیری هستند. مورخان کشف کهکشان‌های دیگر توسط هابل را از لحاظ ارزش علمی‌ با نظریه‌ی کوپرنیک برابر می‌دانند. کوپرنیک ثابت کرد که زمین در مرکز منظومه‌ شمسی قرار ندارد و هابل نیز اثبات کرد که کهکشان راه شیری، مرکز جهان هستی نیست.
به پاس خدمات و تلاش های علمی ادوین‌هابل در اخترشناسی و خصوصاً کیهان شناسی، ۳۰ سال بعد از مرگش، اولین تلسکوپ فضایی تاریخ را به یاد او «هابل» نامیدند.

«راهنمای مسافران کهکشان» به تهیه کنندگی مریم نیکانلو و سردبیری محمد جباری، محصول گروه دانش شبکه چهار سیما، شنبه‌ها ساعت 21 پخش می‌شود.

امتیاز شما