امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
رسانه ملی چگونه می‌تواند به دیده‌شدن محصولات ایرانی، خارج از مرزهای کشور کمک کند
رسانه ملی چگونه می‌تواند به دیده‌شدن محصولات ایرانی، خارج از مرزهای کشور کمک کند

تبلیغ‌کالای ایرانی روی موج برون‌مرزی

مشاهده ۴۲۵
۱۴۰۰/۰۹/۰۱- ۱۱:۱۰
تعداد بازدید:425

روزنامه «جام جم» امروز یکم آذر 1400 به اینکه رسانه ملی چگونه می‌تواند به دیده‌شدن محصولات ایرانی، خارج از مرزهای کشور کمک کند پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این روزنامه در مطلبی با تیتر «تبلیغ‌کالای ایرانی روی موج برون‌مرزی» با اشاره منویات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و تأکید ایشان بر تبلیغ کالاهای ایرانی در برنامه‌های برون مرزی صداوسیما، با معاون برون مرزی رسانه ملی و برخی مسئولان و کارشناسان این حوزه گفت و گو کرده است در این مطلب می خوانید:

تبلیغ‌کالای ایرانی روی موج برون‌مرزی

«یک مساله، مساله بازارهای داخلی است، یک مساله هم مساله صادرات است؛ چنانچه صادرات وجود نداشته باشد، پیشرفتی آنچنان که باید، پیش نخواهد آمد. و در مورد صادرات هم خود آن شرکت‌ها می‌توانند فعالیت کنند و بیشتر، دولت‌ها می‌توانند فعالیت کنند؛ وزارت خارجه، وزارت صمت و بقیه می‌توانند در این زمینه کمک کنند و بازارهای خارجی را پیدا کنند. صدا و سیما می‌تواند کمک کند. بعضی از کشورها هستند که از ایران خاطره‌های خوبی دارند، اما اگر بگویند دو محصول ایرانی را اسم بیاورید، نمی‌توانند. صدا و سیما در بخش خارجی، این محصولات را تبلیغ کند و گفته شود. پس بنابراین این هم یک مساله است.» این گزیده‌ای از صحبت‌های اخیر رهبری در دیدار با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی‌کشور است. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از موضوعاتی که این روزها باید پیگیری شود، ایجاد بازارهای بین‌المللی برای محصولات داخلی است و طبیعی است که بخش معاونت برون‌مرزی رسانه ملی در این حوزه نقش به‌سزایی دارد و می‌تواند با بهره بردن از طرق مختلف تبلیغات مستقیم یا غیرمستقیم، منجر به رونق محصولات ایران در بازارهای بین‌المللی باشد. همچنین شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند در قالب برنامه‌های متفاوت گزارشی از روند تولید محصولات داخلی برای مخاطبان خارج از ایران پخش کند تا از این طریق بتواند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. به همین دلیل سراغ معاون برون‌مرزی، مدیر شبکه الکوثر، رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران و اساتید دانشکده‌های اقتصاد رفتیم و در این باره صحبت کردیم.

رسانه‌های برون‌مرزی در خدمت کالای ایرانی

 احمد نوروزی چندی پیش با حکم پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی به عنوان معاون برون‌مرزی منصوب شد. در حکم او ماموریت‌های مختلفی ازجمله گسترش عمق اثرگذاری و دایره اطلاع‌‌رسانی در سطوح منطقه‌ای و رسانه‌ای و مقابله با امواج تحریف و فتنه‌گری دشمنان، مرجعیت بخشی به رسانه‌های ام‌القرای جهان اسلام و جبهه مقاومت در فضای توده‌ای و نخبگانی مشتاقان انقلاب اسلامی و آزادیخواهان دنیا، بازنمایی هنرمندانه الگوی پیشرفت و سبک زندگی اسلامی ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، اجتماعی، فرهنگی و ... تعریف شده است:

رهبری در دیداری که با نخبگان علمی داشتند، در بخشی از صحبت‌هایشان اشاره کردند صدا و سیما می‌تواند در بخش خارجی محصولات ایران را تبلیغ کند. حالا برنامه معاونت برون‌مرزی با توجه به صحبت‌های ایشان چیست و قرار است چه اقداماتی در این باره صورت بگیرد؟

بحث معرفی توانمندی‌های اقتصادی ایران در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و... و حتی تکنولوژی‌های قابل‌ صدور از دیرباز در معاونت برون مرزی صداوسیما دنبال شده و اساسا جزو ماموریت‌های این بخش بوده و ذیل سرفصل مهم معرفی شایسته جمهوری اسلامی ایران به جهانیان، مورد اهتمام دکتر جبلی و معاونان پیشین قرار داشته است. همزمان بامعرفی قابلیت‌ها و فرآیند تولید محصولات ایرانی، بحث تبلیغ مستقیم آنها نیز در شبکه‌های برون‌مرزی پیگیری شده بود و حتی در دوره اخیر، در این باره با آقای دکتر علی‌عسکری، رئیس وقت صدا و سیما هم صحبت شده بود که امیدواریم با طرح مطالبه صریح رهبر انقلاب، روندهای موجود در سازمان را در جهت تسهیل و تسریع این امر بهبود بدهیم. البته معاونت برون‌مرزی در بخش‌های مختلف، از جمله خبر، برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی و حوزه تولیدات مستند و ... به‌صورت پیوسته پیگیر معرفی داشته‌های ارزشمند اقتصاد ایران به جهانیان بوده است.

بر این اساس، اقتصاد ایران و ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان در قالب برنامه‌های خاص در معاونت برون‌مرزی معرفی شده و این رویه همچنان ادامه دارد. در دوره جدید هم این حوزه به‌‌تبع ضرورت‌های ذاتی وجود شبکه‌های برون‌مرزی، در نقطه تمرکز ماست. خوشبختانه بخت با ما یار بود و مطالبه اخیر رهبر انقلاب نیز باعث خواهد شد ما با جلب همکاری بیشتر از سوی نهادهای هم‌‌ماموریت در عرصه توسعه صادرات، بازوی کمک‌کننده قدرتمندتری برای اقتصاد کشور باشیم. به‌تازگی در جلسه‌ای هم که با آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی با این محوریت داشتیم، به این موضوع اشاره شد که ما باید روی محصولات ایرانی تبلیغات انجام بدهیم.

در این جلسه از طرف معاونت برون‌مرزی اعلام آمادگی کردیم که دولت را در مقاصد صادراتی کمک کنیم و در بخش پشتیبانی رسانه‌ای نقش بسزایی ایفا کنیم. همچنین در این جلسه عنوان شد که باید حوزه‌های عملیاتی، اولویت‌ها و زمینه‌های قابل‌ ورود صادرات کالاها مشخص شود تا بر آن اساس بتوانیم راهبردهای تبلیغاتی وسیع‌تری اتخاذ کنیم و در ظرف زمانی مشخصی به نتیجه مطلوب دست یابیم. خوشبختانه نتیجه جلسه رضایت‌بخش بود و قرار شد تا هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد. با توجه به بیانات هفته گذشته رهبر انقلاب، مسلما این موضوع با جدیت بیشتر دنبال می‌شود و در دستورکار جدی‌تری قرار می‌گیرد.

طبیعی است که کمک به توسعه صادرات کشورو ترویج مصرف و علاقه‌مندی به کالاهای ایرانی، چه آنها که در بستر عناصر سبک زندگی معنای فرهنگی می‌یابند و چه آنها که در صنعت و سطوح پیچیده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، همگی در راستای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی کارکرد دارند و این از هوشمندی و ذکاوت رهبر معظم انقلاب سرچشمه می‌گیرد که تا این حد به مسائل نگاه جامع‌الاطراف دارند.

بر همین اساس، اولین جلسه کارگروه ویژه این امر هم در همین فاصله برگزار شد و مولفه‌های کار مشخص شده تا معاونت برون‌مرزی به‌صورت همه‌‌جانبه در خدمت رشد و توسعه صادرات کشور و معرفی دستاوردهای اقتصادی و کالاهای ایرانی به مخاطبان خارج از ایران باشد.

 در حال حاضر معاونت برون‌مرزی در قالب برنامه‌هایی همچون بازار که از شبکه پرس‌ تی‌وی و هیسپان تی‌وی هفته‌ای یک بار پخش می‌شود یا برنامه ایران‌تک از شبکه پرس تی‌وی، صباح جدید از شبکه العالم و ... به معرفی محصولات ایرانی و پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه‌های متفاوت می‌پردازد، اما چرا تبلیغات پخش نمی‌کنید. در حالی که تاثیر تبلیغات بسیار بالاست و ممکن است مخاطبان به دلایل متفاوت بیننده برنامه نباشند، اما تکرار تبلیغات بدون شک اثرگذارتر است.

همان‌طور که تاکید کردم این موضوع در برنامه‌های معاونت برون‌مرزی اولویت داشته و پیگیری می‌شد؛ اما موضوع تبلیغات بازرگانی تاکنون به‌شکل متمرکز در سازمان انجام می‌شده و مسلما اگر این بخش از سازمان همراهی بیشتری انجام دهد، می‌توانیم شاهد این اتفاق باشیم که از ظرفیت های اقتصادی ایران بهره ببریم و محصولات ایرانی در بخش‌های مختلف را تبلیغ کنیم.

 پخش تبلیغات مسلما تاثیر زیادی روی مخاطبان دارد. البته باید به این موضوع اشاره کنم که ما در قالب برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شبکه‌های برون‌مرزی به معرفی محصولات می‌پردازیم؛ اما از آنجا که موضوع تبلیغات بازرگانی متولی متمرکز در سطح سازمان دارد، بحث جذب تبلیغات بازرگانی به‌طور مستقل در شرح‌وظایف معاونت

 نبوده است.

ان‌شا‌ءا... فرمایشات رهبر انقلاب فتح ‌باب مبارکی خواهد بود که بتوانیم در معاونت برون‌مرزی شاهد تبلیغات کالاهای ایرانی و به ‌مفهوم خاص آگهی‌های بازرگانی هم به‌طور گسترده باشیم.

 با توجه به این‌که موضوع تبلیغ در دستور کارتان در معاونت برون‌مرزی قرار دارد، آیا قرار است محصولات در حوزه خاصی تبلیغ شود یا شامل همه محصولات می‌شود؟

ما محصولات متنوعی در حوزه‌های مختلف در ایران داریم که می‌توانیم روی آنها کار کنیم. محصولات ممکن است حتی در حوزه خدمات فنی و مهندسی و ... هم باشد. همه محصولات این پتانسیل را دارند که تبلیغات برایشان صورت بگیرد تا بتوانیم روی توسعه صادرات آنها کار کنیم و مخاطبان خارجی را علاقه‌مند به خرید کالاها، خدمات و تکنولوژی‌های ایرانی کنیم. معاونت برون‌مرزی در بخش‌های مختلف، این توانمندی را دارد که در این حوزه کار کند. مسلما اگر توان و امکانات نهادهای مربوطه در کنار رسانه قرار گرفته و جایگاه رسانه در منظر تولیدکنندگان، ارباب صنایع و همچنین مسؤولان امر، در قامت شایسته و واقعی آن؛ به‌ویژه در عرصه بین‌الملل و ساحت برون‌مرزی مورد توجه قرار گیرد، مسلما ظرفیت‌های معاونت برون‌مرزی برای برجسته کردن کالاهای ایرانی بسیار زیاد است و موفقیت این روند از پیش تضمین‌شده است. شبکه‌های ما در معاونت، بزرگ‌ترین و اثرگذارترین تریبون‌های جمهوری اسلامی ایران برای خارج از مرزها هستند و از این فرصت مغتنم باید بهترین و بیشترین بهره را برد.

  در جریانیم که برخی از برنامه‌های شبکه سحر با حضور پزشکان پخش می‌شد که اتفاقا منجر به سفر توریست‌هایی از کشورهای آذربایجان و عراق به ایران شد تا کارهای درمانی‌شان را در ایران انجام دهند. آیا قرار است معاونت برون‌مرزی چنین برنامه‌هایی را توسعه دهد تا از این طریق هم شاهد توریست از کشورهای مختلف در ایران باشیم؟ (زیرا این موضوع هم به رونق اقتصادی ایران کمک می‌کند و هم  در راستای صحبت های رهبری است)

به چنین موضوعاتی در برنامه‌های رادیویی هم پرداخته شده و باعث شده مراجعه‌کنندگانی از کشورهای همسایه و کشورهای عربی در ایران داشته باشیم که برای کارهای درمانی به پزشکان ایرانی مراجعه کرده‌اند، حتی در این باره پیام‌هایی هم به برنامه‌ها ارسال می‌شود که نشان از رضایتمندی سفر مخاطبان ما از کشورهای همسایه به ایران برای مقاصد درمانی و پزشکی است. لذا برنامه‌های توریسم سلامت در شبکه‌های برون‌مرزی در قالب‌های متفاوت تهیه و روانه آنتن می‌شود که به حوزه سلامت کمک می‌کند.

رسانه در همه حوزه‌ها می‌تواند ورود پیدا کند و منجر به توسعه شود، حتی حوزه‌های خدمات مهندسی و فنی هم ظرفیت‌های زیادی دارد که باید روی آن کار کرد. همچنین نظام آموزشی هم جای کار زیادی دارد. به‌ویژه در حوزه همسایگان ایران. امکانات و اساتید دانشگاه‌ها در ایران زیاد است و ما می‌توانیم همان‌طور که در گذشته هم انجام شده، در قالب برنامه‌های معاونت برون‌مرزی، به جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور کمک کنیم.

در واقع می‌توان در این حوزه هم به توسعه صادرات کشور کمک کرد. به‌این‌ترتیب هم آموزش به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم و هم از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره را می‌بریم و به‌واقع با تربیت هر دانشجوی خارجی در سیستم آموزشی ایران، در پایان تحصیل، یک سفیر فرهنگی از ایران اعزام می‌کنیم که هم می‌تواند در معرفی فرهنگ ایرانی‌اسلامی موثر باشد و هم کالاهای ایرانی را ترویج کند؛ آن‌هم با زبان و فرهنگ خود آن کشورها و به‌وسیله خودشان.  بنابراین در همه حوزه‌ها می‌توانیم منجر به این اتفاق شویم و فرصت خوبی است. نباید روی یک محصول از ایران متمرکز شویم و باید روی همه ظرفیت ها کار کنیم تا بتوانیم در این عرصه گام‌های درستی برداریم و به توسعه صادرات رونق‌ببخشیم.

رسانه ملی فرصت های جذاب در بازارهای دنیا را معرفی کند

پیمان پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره همکاری این سازمان با صداوسیما برای افزایش تبلیغات کالای ایرانی و شرایط کلی صادرات بیان می‌کند: تبلیغات کالای ایرانی باید در راستای سیاست‌‌های توسعه بازار باشد. هر یک از بخش‌ها اعم از تبلیغات، حمل و نقل، گمرک و کلیه عوامل درگیر هستند تا کالای ایرانی تولید بهینه، فرآوری، فروش در بازار هدف و بازگشت ارز داشته باشد. اینها هم همه باید هماهنگ با هم باشند. اگر هماهنگ نباشند، هر اقدام درستی هم که انجام شود اقدامی در راستای کاهش یا توقف صنعت و توسعه تجارت ایران می‌شود. این موضوع مهمی است. وقتی وارد حوزه تبلیغات می‌شویم، اگر کالای ایرانی در راستای سیاست‌های تجاری ایران تبلیغ نشود، خودش منجر به آسیب دیدن کل فرآیند می‌شود. وی ادامه می‌دهد: «به عنوان مثال شما می‌توانی کالایی را در کشورهای اطراف تبلیغ کنی و اگر آن خریدار کالا بداند که این محصول جذابیت دارد و موردپسند است، مستقیم با کارخانه‌های ایران ارتباط برقرار می‌کند. این مثال در عراق، افغانستان و تاجیکستان و کشورهایی که از نظر فرهنگی قرابت دارند و تجار و شهروندان‌شان به دلایل نزدیکی فرهنگی زیاد به ایران رفت‌وآمد دارند، مصداق بیشتری دارد. این افراد به کارخانه می‌روند، کالا را می‌گیرند و مثلا می‌برند عراق و می‌فروشند. در چنین شرایطی ارزش افزوده اصلی نصیب طرف عراقی می‌شود. در صورتی که ما صادرات را صادرات در مقصد می‌بینیم. یعنی باید شرکت‌های ایرانی را ترغیب کنیم بروند و شبکه توزیع و خرده‌فروشی را در کشور مقصد ایجاد کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان می‌کند: «اگر بازرگان عراقی، افغانی و ... بیایند به کارخانه‌های ما و خرید کنند، این نامش صادرات نیست، بلکه فروش درب کارخانه است. بنابراین تبلیغات رسانه ملی در راستای سیاست توسعه خارجی کشور باشد و هم‌افزایی داشته باشیم. اگر بازرگان خارجی کالا را تهیه کند و به سفارش‌دهنده بگوید با کیفیت پایین محصولی مثل گز را بزند که در بازار خودش پایین‌تر بفروشد، این یعنی از بین بردن اعتبار کالای ایرانی. بنابراین نقش صادرکننده در بازار هدف بسیار مهم است و باید کسانی باشند که روی برندینگ کار کرده و برای‌شان مهم است کالا با چه استانداردی وارد بازار شود. بنابراین نوآوری دارد تا کیفیت محصول بالا برود. به نظر من بهتر است سیاست‌های تبلیغی با سیاست صادراتی و تجاری کشور همسویی و هماهنگ باشد. در این صورت بهترین ارزش افزوده نصیب ایران خواهد شد و کالا باید در بازار پایدار باشد که این اتفاق رخ بدهد.»

پیمان پاک با اشاره به همراهی صدا و سیما در این حوزه عنوان می‌کند: «صدا و سیما می‌تواند فرصت‌های جذاب در بازار کشورهای هدف را به تجار و صادرکنندگان ایرانی معرفی کند که بازارهای بکر کجاست. به عنوان مثال یکی از امن‌ترین بازارهای دنیا، بازار افغانستان است. دولتی که آنجا مستقر است، با ایران هماهنگ بوده و نمایندگان، معاونان، سفیران و ... به آنجا رفتند و با دولت طالبان جلسات متعدد گذاشتند. اما الان تجار ما سطح صادرات‌شان به افغانستان کاهش پیدا کرده، چراکه فکر می‌کنند امنیت نیست. در حالی که صدا و سیما می‌تواند در قالب تبلیغات این موضوع را به تجار ایرانی معرفی کند. پس تبلیغات شبکه‌های برون‌مرزی می‌تواند معرفی توانمندی ایران به بازار دنیا و فرصت‌های موجود در بازار به تجار ایرانی باشد. وقتی تبلیغات این‌گونه و در راستای سیاست توسعه تجارت باشد، می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنیم.» وی ادامه می‌دهد: «همچنین مشغول ما تبیین نقشه راه توسعه صادرات هستیم که یک ماه و نیم دیگر تمام می‌شود. 23 تا 24 بازار از کشورهای هدف را مشخص کرده‌ایم که باید دولت ورود پیدا کند و کمک به بخش خصوصی کند. همچنین برنامه هر کشور تعریف و کلیه الزامات از حمل و نقل گرفته تا نمایشگاه‌های تخصصی، توسعه بازار، رایزن‌ها، تبلیغات و ... مشخص شده است. مسلما تبلیغات در این بخش نقش مهمی دارد. زیرا بازار روسیه با قرقیزستان تفاوت دارد، یا بازار چین با اندونزی، بازار کنیا با تانزانیا و ...  . در این بسته تبلیغات برنامه‌های رسانه ملی و شبکه‌های برون‌مرزی مشخص شده تا بتوانیم به موفقیت برسیم.»

معاونت برون‌مرزی نقش مهمی در معرفی محصولات ایران دارد

 امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییدرباره نقش معاونت برون‌مرزی در تبلیغ محصولات ایرانی می‌گوید: «اصولا رسانه‌ها، بازوی تبلیغات تولید هستند و در میان رسانه‌ها، صدا و سیما مهم‌ترین نقش را دارد، چون وجه ملی برای مردم دارد.

بنابراین توقع می‌رود روش‌های مختلفی برای تبلیغ محصولات ایران و معرفی آن به بازارهای دنیا داشته باشد. زیرا ما پتانسیل‌های داخلی زیادی داریم، اما ناشناخته هستند. به‌ویژه در بخش کشاورزی ما زمینه‌های زیادی داریم که برای دیگر کشورها بیگانه است.» وی می‌افزاید: «وقتی صحبت از محصولات کشاورزی می‌شود، خارجی‌ها غیر از پسته و زعفران، دیگر محصولات ما را نمی‌شناسند.

این در حالی است که گیلاس یا زردآلوی ایران در دنیا رتبه اول تا چهارم را دارد و نیازمند حمایت است تا این محصولات به بازارهای دنیا معرفی شود. همچنین ما بهترین صیفی‌جات دنیا را داریم. همه این موارد هم با تبلیغات رسانه‌ای همچون صدا‌و سیما میسر می‌شود. به همین دلیل معاونت برون‌مرزی در این باره نقش مهمی دارد و باید از روش‌های متفاوت هم بهره ببرد. یعنی هم تبلیغات مستقیم در آگهی‌های بازرگانی داشته باشد و هم این‌که در قالب برنامه‌های متفاوت، از روند تولید محصولات ایرانی بگوید. در واقع این معاونت باید این بخش‌ها را تقویت کند تا بتواند حمایت‌کننده محصولات ایران باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که معاونت برون‌مرزی در قالب برنامه‌های متفاوت می‌تواند به کشاورزان آموزش دهد که چطور بازارهای هدف را برای محصولات‌شان پیدا کنند، تاکید می‌کند: «به هر حال هر محصولی برای بازار یک یا چند کشور مناسب است. بنابراین، این بازارها هم باید درست شناسایی شود، بدون تردید صدا و سیما نقش مهمی دارد و معاونت برون مرزی می‌تواند در شناسایی همه این موارد کمک کند. همچنین ما در صنایع‌دستی هم تولیدات بسیار خوبی داریم که این معاونت در این حوزه هم می‌تواند فعال باشد تا بتوانیم محصولاتی همچون فرش، گلیم و ... را بیشتر وارد بازار دیگر کشورها کنیم. البته صدا و سیما می‌تواند از تجارب تبلیغات شبکه‌های خارجی هم الگو بگیرد و در این حوزه کوشا باشد، زیرا تجربه نقش مهمی دارد.»

  فرهنگ باید به کمک چرخ‌دنده‌های اقتصاد بیاید

 مرتضی شمسی، مدیر شبکه الکوثر در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که شما از بانیان برنامه‌هایی با محوریت تبلیغ توانمندی‌های اقتصادی و خدمات پزشکی و درمانی ج.ا.ا. در شبکه سحر معاونت‌ برون‌مرزی بوده‌اید، در راستای صحبت‌های اخیر رهبری چه برنامه‌ای دارید؟ توضیح می‌دهد: «دستوری که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان فرمودند، جزو کارویژه‌های اصلی معاونت برون‌مرزی، از دوران حضور دکتر جبلی در این معاونت بوده است. از همان روز اول که من مسوولیت شبکه الکوثر را به عهده گرفتم، ایشان ابلاغ کردند در این‌باره فعالیت و کالاها و خدمات ایرانی را تبلیغ کنیم، حتی تاکید داشتند بخش بازرگانی راه‌اندازی شود یا در ساخت برنامه‌ها از مشارکت صاحبان کالاهای ایرانی بهره بگیریم.»

وی ادامه می‌دهد: «ایشان مجوز این کار را از رئیس وقت سازمان گرفتند و با این‌که بحث آگهی‌های بازرگانی به‌طور متمرکز در سازمان دنبال می‌شود، ما براساس همین مجوزها تا حدودی وارد حوزه تبلیغ هم شدیم. شایان تحسین است که رهبر انقلاب به این موضوع توجه ویژه نشان دادند. ایشان به نکته درستی در این جلسه اشاره کردند. در واقع گره ‌خوردن چرخ‌دنده‌های صنعت و فرهنگ ایرانی به‌ یکدیگر است که منجر به انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی و فناوری در منطقه و جهان می‌شود و در یک تعامل پایاپای، نفوذ اقتصادی هم به‌نوبه خود، کفه نفوذ فرهنگی را سنگین می‌کند. صرف این‌که چرخ صنعت بچرخد، کافی نیست. اگر می‌خواهیم دایره حضور و ضریب نفوذ ما در جنبه‌های اقتصادی و صادرات کالا و خدمات به دیگر کشورها گسترش یابد، فرهنگ و مهم‌ترین ابزار انتقال آن یعنی رسانه هم باید به کمک بیاید. در این صورت، برندسازی هم شکل می‌گیرد. بارزترین مصداق پیگیری این مساله، کشور ترکیه است که با کمک حوزه فرهنگ توانست نفوذ اقتصادی خود را گسترده کند و بازار کالاهای ترک را رواج دهد. ما هم بر اساس مجوزهایی که داشتیم، خیلی تلاش کردیم تا فرآیند تبلیغ کالاهای ایرانی را فعال کنیم؛ هر چند به‌دلایل گوناگون هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.»

مدیر شبکه الکوثر تاکید می‌کند: «با فرمایشات رهبری، امیدوار هستیم استقلال‌یابی کامل معاونت برون‌مرزی در زمینه تبلیغات کلید بخورد و با هم‌افزایی همه بخش‌ها، فرمان رهبر‌انقلاب به‌بهترین شکل اجرایی شود. البته در این موضوع جزئیاتی هم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. ما در حوزه مخاطب، مشکل نداریم که بخواهیم آنها را جذب محصولات ایرانی کنیم، بلکه صاحبان صنایع و تولید در کشور هستند که هنوز به جایگاه بخش بین‌المللی صداوسیما به‌طور جدی باورمند نیستند و به این نکته توجه وافی ندارند که تبلیغات برای سودآوری محصولات‌شان تا چه میزان اهمیت دارد. باید صاحبان سرمایه و کالا به این نقطه برسند که حضورشان در بازارهای خارجی می‌تواند منجر به درآمدزایی برای کشور شود، به فرآیند جذب ارز به کشور کمک کند و قطعا بهترین ابزار برای آگاهی‌رسانی و تبلیغ این مهم، رسانه است.»

شمسی درباره گردشگری سلامت می‌گوید: «در این حوزه کار زیادی شده است. قبل از دوران کرونا، قراردادی با کشورهای عمان، عراق و کویت در حوزه گردشگری سلامت بسته بودیم که هم برای شبکه درآمدزایی می‌کرد و هم برای کشور؛ ولی بحث کرونا مانع پیشبرد آن شد. حال که با بیانات رهبری موانع ساختاری برطرف می‌شود، امیدواریم به‌زودی بیماری کرونا هم از جهان رخت بر بندد و ما بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم. ما می‌توانیم در حوزه گردشگری مذهبی و توریسم عادی هم کار کنیم. از سوی دیگر ما باید با شناخت دقیق از بازارهای هدف‌مان وارد این عرصه شویم و بدانیم که چه محصولی مناسب بازار کدام‌یک از کشورهاست. این موضوع اهمیت زیادی دارد. ما اعتقاد راسخ داریم که نیاز است فرهنگ و رسانه به کمک صنعت بروند و از اتفاقات ناخوشایندی چون آن‌که گاهی محصولات ایرانی با برند دیگری ارائه می‌شوند، جلوگیری کنند. این بزرگ‌ترین ظلم به تجارت و صنعت در ایران است و برای مقابله با آن باید از مسیر رسانه گذشت؛ زیرا رسانه می‌تواند به تقویت برندسازی کمکی شایان کند و فرهنگ مصرف کالاهایی خاص را ترویج کند.»

این مدیر شبکه تاکید می‌کند: «ما این آمادگی را داریم که به برندسازی همه محصولات و صاحبان آنها کمک کنیم؛ اما برای برندسازی باید مقدماتی هم آماده شود. به عنوان مثال، پزشکانی که در برنامه‌های ما شرکت می‌کردند، در مطب یا بیمارستانشان کسی نبود که به زبان عربی به بیماران توضیح دهد، آنها را راهنمایی کند و این در حالی است که در ترکیه از ابتدا تا انتهای مسیر درمان، فرد بیمار توسط یک مترجم یا زباندان همراهی می‌شود. در مجموع شبکه الکوثر و طبعا معاونت برون‌مرزی رسانه ملی آمادگی حمایت از کالای ایرانی و توسعه تجارت ایران با کشورهای گوناگون را دارد و مطمئن هستم که دستور رهبر انقلاب تسریع‌کننده آن است. ما در معاونت، از مطالبه صریح ایشان بسیار خوشحال شدیم و مسلما به‌واسطه مطالبه و ارشادات رهبر معظم انقلاب، همکاری‌های وسیعی با تولیدکنندگان کالا و خدمات، صاحبان صنایع و تکنولوژی‌های پیشرفته شکل می‌گیرد و مسیر جدیدی برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی کشورمان در عرصه‌های جهانی باز می‌شود.»

تبلیغات در شبکه‌های برون‌مرزی منجر به درآمد ارزی می‌شود

  مهدی صادقی‌شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق درباره نقش معاونت برون‌مرزی در تبلیغ محصولات ایرانی تاکید می‌کند: همان‌طور که می‌دانیم در کشور محصولاتی داریم که می‌تواند با نمونه خارجی رقابت کند. تعداد این محصولات هم کم نیست و شامل محصولات صنعتی و کشاورزی است. همچنین بخش خدمات هم جای خودش را دارد. ما فعالیت‌های خدماتی داریم که می‌تواند به خارج از مرزها عرضه شود. مثل فعالیت‌های نرم‌افزاری و شبیه آن که در بازارهای دنیا به چنین خدماتی نیازست. کمتر کاری که می‌توانیم کنیم این‌است‌که محصولات تولید‌شده را به مردم جهان و مردم مناطق جهان معرفی کنیم، حتی این معرفی می‌تواند به مردم مناطق نزدیک به خودمان مثل خاورمیانه، آسیای میانه و آسیای جنوب‌شرقی باشد. اینها مناطقی هستند که به لحاظ مسافتی نزدیک هستند و به لحاظ فرهنگی هم قرابت داریم.»

وی تصریح می‌کند: «بنابراین ما محصولاتی که داریم که اگر به مردم جهان معرفی نکنیم، طبیعی است برایش بازار مناسب پیدا نمی‌شود. وقتی بازار مناسب برای محصولات تولیدی کشور و تولید ملی ایجاد نشود، تولیدکننده در حدی که لازم است، نمی‌تواند مقیاس تولیدش را افزایش بدهد و اگر این کار را نکند، قیمت تمام‌شده محصول هم باید و شاید کاهش پیدا نمی‌کند. یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر بگذارد، مبحث تبلیغات است که باید توجه شود. در این زمینه لازم است از طرق مختلف همچون رسانه ملی، معاونت برون‌مرزی و فضای مجازی عمل کرد. ما چند ماه پیش این موضوع را با دکتر جبلی مطرح کردیم و رهبری هم در سخنرانی اخیرشان بسیار شایسته به این موضوع تاکید کردند.»

این رئیس دانشکده عنوان می‌کند: «از طریق صدا و سیما و شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانیم کالای ایرانی را به دنیا معرفی کنیم. از این طریق تولیدکنندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند و رسانه ملی در این رابطه می‌تواند نقش اساسی ایفا کند. اضافه بر این وقتی شبکه‌های برون‌مرزی، محصولات ایرانی را تبلیغ کنند، منجر به درآمد ارزی می‌شود. به همین دلیل تاکید بر نقش صدا و سیما دارم. تبلیغ در همه جای دنیا نقش مهمی دارد. البته هزینه تبلیغات هم باید مناسب باشد تا فشار به تولیدکننده نیاورد. برایتان مثالی می‌زنم مثلا لنت پارس برای پورشه هم می‌تواند لنت بزند، این محصولی است که باید روی آن تبلیغ کنیم و از طریق رسانه ملی باید معرفی شود تا کارفرمای ایرانی با شور و شعفی که در این قضیه پیدا می‌کند، تولیدات خودش را تقویت کند.

 

امتیاز شما