امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

شبکه چهار راوی «حکایت دل» چهره ماندگار هنر سرامیک و سفال

مشاهده ۲۸۴
۱۴۰۰/۰۹/۰۱- ۱۱:۵۲

دوشنبه اول آذر، مستند زندگی حرفه ای استاد عباس عبادی، چهره ماندگار هنر سرامیک و سفال کشور از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما پخش می شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فیلم مستند «دست های ماندگار» به زندگی استاد عباس عبادی از پیشکسوتان هنر سفالگری اختصاص دارد‌.

استاد عباس عبادی در سال ۱۳۳۰ ه.ش در نطنز و در خانواده ای هنرمند که پیشینه سفالگری در آن به دوره قاجار می رسید، زاده شد. وی از همان دوران کودکی، هنر اجدادیش را با شاگردی نزد پدرش، مرحوم استاد محمد عبادی دنبال کرد. وی پس از وقفه ای در کار تولید سفال بعد از درگذشت پدرش، کارگاهی که از چهار نسل قبل به میراث مانده بود را در سال ۱۳۵۸ ه. ش، بار دیگر دایر کرد و هم اکنون تمامی ۲۵ مرحله کار تولید سفالینه‌ های گل سنگی منقوش زیر لعابی که بسیار پیچیده است در آن انجام و در تزیین آن‌ها از نقوش اسلیمی، هندسی، نمادها و سمبل های ایرانی و برخی نقوش اساطیری کهن مانند خورشید خانم، شیر بالدار و…استفاده می‌شود.
نطنز ۶ هزار سال تاریخ سفالگری دارد و قرن ‏‌ها زادگاه سفالینه‌ سازی با لعاب‌ های فیروزه‏‌ ای، زیرلعابی و جلاکاری و مینایی سده‌‌‌ های میانه بوده است و چیره‌ دست‌ترین کاشی سازان را برای اصفهان صفوی پرورش می داده است. تا چند دهه پیش بیش از سی کارگاه پر رونق کوچک و بزرگ در نطنز وجود داشت و یکی از مراکز ساخت و صدور انواع قطعات سرامیکی بوده است اما امروز تنها یک کارگاه از سلسله سرامیک‌ سازان سنتی در آن باقیست که آن هم کارگاه عبادی است.

مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.

باز پخش برنامه هم سه شنبه ساعت۱۴ و جمعه ساعت ۱۲ روی آنتن می رود.
تهیه کننده این برنامه علیرضا حسینی و کارگردان آن بیژن شکر ریز است.

امتیاز شما