امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

معرفی یک رمان علمی تخیلی در رادیو صبا

مشاهده ۱۴۵
۱۴۰۰/۰۹/۰۳- ۱۱:۵۸

برنامه «صد و یک راه برای کتاب نخواندن» به معرفی فیلم «بلید رانر»، برداشتی آزاد از رمان «آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» نوشته فیلیپ کی .دیک می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «صد و یک راه برای کتاب نخواندن» روز پنجشنبه چهارم آبان به معرفی فیلم «بلید رانر» می‌پردازد.
بلِید رانر محصول ۱۹۸۲ آمریکا به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی هریسون فورد و روتخر هاور است. داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمان آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ نوشتهٔ فیلیپ کی. دیک است.
در رمان «آیا آدم‌ مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» اثری از اصطلاح بلید رانر وجود ندارد. به همین دلیل دربارهٔ عنوان این فیلم ابهاماتی به وجود آمده است. ماجرای این عنوان از این قرار بود که در سال ۱۹۷۸ نویسنده آمریکایی، آلن ئی نورس، رمانی جنایی به نام بلید رانر منتشر کرد. رمان دربارهٔ افرادی بود که تجهیزات پیشرفتهٔ پزشکی را به پزشکانی که عضو شبکه‌های غیرقانونی بودند، می‌فروختند. از این نظر می‌توان این اصطلاح را به قاچاقچی تیغ جراحی ترجمه کرد. یک سال بعد از انتشار این رمان، ویلیام اس بوروز امتیاز آن را خرید و بر اساس آن فیلمنامه‌ای نوشت و آن را به ریدلی اسکات ارائه کرد. این فیلم‌نامه به مرحله تولید نرسید، ولی امتیاز استفاده از عنوان بلید رانر برای ریدلی اسکات محفوظ ماند. هنگام ساخت فیلم، از آنجا که شخصیت گوسفند برقی در فیلمنامه وجود نداشت، اسکات مجبور شد یک عنوان جدید برای کارش انتخاب کند. به نظر ریدلی اسکات، بلید رانر می‌توانست اسم رمز خوبی برای واحد شکارچیان آدم مصنوعی‌ها باشد و به همین دلیل این عنوان را برای فیلم انتخاب کرد.
در این برنامه با نقد و بررسی رمان و در کنار آن پخش سکانس های از فیلم، مخاطب به خواندن کتاب ترغیب می‌شود.
برنامه «صد و یک راه برای کتاب نخواندن» روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۱ صبح، به تهیه کنندگی مژگان فرزین، گویندگی آرمان غفاریان و گزارشگری شیما شیرازی تقدیم مخاطبان رادیو صبا می‌شود.

امتیاز شما