امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

مستند «معاود» روی آنتن پرس تی‌ وی

مشاهده ۲۹۲
۱۴۰۰/۰۹/۰۳- ۱۲:۱۶

شبکه پرس تی‌ وی با پخش مستند «معاود» (The Deportee) زندگی ایرانیان رانده شده از عراق را روایت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ،مستند «معاود» به کارگردانی محمد امین بوعلیزاده داستان ایرانیانی است که یک قرن پیش و برای زندگی در جوار حرمین شریف امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) به عراق مهاجرت کردند اما در دو مقطع زمانی و فقط به جرم شیعه و ایرانی بودن به شکل بی‌رحمانه‌ای از این کشور اخراج شدند.
این مستند کوشیده تا تصویری از زندگی هزاران انسان بی‌گناه و رانده‌شده از عراق را به نمایش بگذارد. افرادی شیعه و ایرانی‌الاصل که سالیان سال در جوار حرم امام حسین(ع) و امیرالمومنین(ع) در کشور عراق زندگی کرده و برخی حتی اقامت آن کشور را داشتند. این جمعیت که بالغ بر یک میلیون نفر بودند در دو مرحله، یکی دوران حکومت ستمشاهی پهلوی و دیگری در زمان جنگ تحمیلی با رژیم بعث، توسط حسن البکر و صدام حسین، به شیوه‌ای غیر انسانی و تنها به جرم ایرانی و شیعه بودن، طی ۲۴ ساعت از عراق اخراج و به سمت مرز ایران رانده شدند.
مستند «معاود» به این حقیقت تاریخی اشاره دارد که رانده‌شدگان در دوران طاغوت به مدت یک سال در چادر و بدون هیچ رسیدگی و حمایتی از سوی حکومت پهلوی و گرفتار در سیل و طوفان روزگار خود را سپری کردند و پس از گذشت سال‌ها در محله‌ای به نام دولت‌آباد در تهران سکنی گزیدند و توانستند در سایه حکومت جمهوری اسلامی ایران به رؤیاهای خود برای زندگی بهتر دست یابند.
کارگردان مستند تلاش کرده با انجام مصاحبه با معاودین و استفاده از تصاویر آرشیوی مرتبط با آن دوره، چگونگی زندگی این افراد را در آن روزهای سخت و همچنین در حال حاضر پس از گذشت نیم قرن از زبان خود آنها روایت ‌کند.
مستند «معاود» به تهیه کنندگی مهدی ذاکری روز جمعه ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود و بازپخش این مستند همان روز ساعت۲:۳۰ و شنبه ساعت ۱۱ و ۲۲:۳۰ و یکشنبه ساعت ۵ و ۱۷ و دوشنبه ساعت ۷:۳۰ روی آنتن می رود.

امتیاز شما