امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

تأکید بر لزوم حفظ زبان‌های محلی و مادری در رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۰۲
۱۴۰۰/۰۹/۰۳- ۱۲:۴۰

مجله رادیویی «جوانه‌ها» پنج‌شنبه ۴ آذر ماه به لزوم حفظ زبان‌های محلی و مادری می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه این هفته «جوانه‌ها» در بخش اصلی به لزوم حفظ زبان‌های محلی و مادری می‌پردازد.

کارشناسان معتقدند، از میان رفتن یک زبان و یا یک گویش محلی و یا زبان قومی، به تنهایی رنج آور و تأسف برانگیز است، اما دردناک تر، آن است که از میان رفتن یک زبان یا یک گویش، مساوی است با از میان رفتن تاریخ و فرهنگ شفاهی یک قوم و یک ملت و از میان رفتن داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و خاطرات آنان، و از این رو توجه به حفظ و احیاء زبان‌ها و گویش‌های محلی، بسیار ضروری و ارزشمند است.
برای حفظ زبانها و گویش‌های وابسته به آن آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین راه آن است که خانواده‌ها به هر زبانی که صحبت می‌کنند، آن را به فرزندان منتقل کنند و تصور نکنند که کودک ممکن است لهجه پیدا کند. امروزه اثبات شده افرادی که به دو زبان صحبت می‌کنند به لحاظ رشد شناختی و عقل ادراکی رشد بهتری داشته و در زندگی نیز قدرت تحلیل مسائل در آن‌ها بهتر است.
بخش "ما میتوانیم" برنامه جوانه‌ها به معرفی مراحل لازم برای تصمیم گیری می‌پردازد و در بخش معرفی کتاب، «ماجراهای شرلوک هولمز» اثر آرتور کانن دویل معرفی می‌شود.
سر آرتور کانن دویل (22 مه 1859 - 7 ژوئیه 1930) نویسنده و پزشک انگلیسی بود که شخصیت شرلوک هولمز را در سال 1887 خلق کرد . دویل چهار رمان و بیش از پنجاه و شش داستان کوتاه درباره ی هولمز و دکتر واتسون نوشته شده است. داستان‌های شرلوک هولمز عموما نقاط عطفی در زمینه داستان‌های جنایی محسوب می‌شوند. شرلوک هولمز احتمالا مشهورترین کارآگاه داستانی تمام دوران است. ماجراهای شرلوک هولمز و واتسون امروز به همان سرگرم کننده و جذاب است که در اواخر قرن گذشته برای خوانندگان بود.
کتاب حاضر شامل هفت داستان کوتاه از بیش از 56 داستان کوتاه درباره ی ماجراهای شرلوک هولمز است. این داستان‌ها عبارتند از: «ماجرای عینک دور طلایی»، «ماجرای مدرسه پرایوری»، «ماجراهای چارلز آگوستوس میلورتون»، «ماجرای پیتر سیاه»، «ماجرای سه چهارم گمشده»، «ماجرای کاخ آبی گرنج» و «ماجرای دومین لکه».
در این داستان‌ها هم شرلوک هولمز و دستیار وی دکتر واتسون با انواع خیانت ، قتل و جنایات ابتکار آمیز دست و پنجه نرم می‌کنند. اما هیچ موردی برای قدرت منحصر به فرد این کارآگاه جاودانه و دستیارش بیش از حد چالش برانگیز نیست.
در بخشی دیگر، بازی بومی محلی یکی از بازی‌های استان سیستان و بلوچستان معرفی می‌شود.
گردشگری عنوان دیگری از بخش های این برنامه است که از طریق امواج رادیویی شنوندگان را به بندر انزلی می‌برد.
برنامه «جوانه‌ها»  برنامه ای با همراهی نوجوانان در تولید بخش های مختلف است که تهیه کنندگی و مشاور محتوایی آن را مریم قاسمی‌برعهده دارد این بزنامه ساعت ۱۸:۳۰ پنجشنبه‌ها به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما