امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

گفت‌وگوی اختصاصی «چرخ» با یک دانشمند ایرانی

مشاهده ۲۷۱
۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۱۲:۵۱

برنامه یکشنبه ۷ آذر «چرخ» به گفت‌وگوی با مبدع اولین فناوری درمان بیماری‌های ژنتیکی عضلانی اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» سیدمحمدحسین خلیلی، روزنامه‌نگار علم از زباله‌های دیجیتال می‌گوید.
در بخش دیگری از «چرخ»، دکتر سیدداریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با دکتر محمد شریف تابع‌بردار، دکترای دانشگاه‌هاروارد و مبدع اولین فناوری درمان بیماری‌های ژنتیکی عضلانی گفت‌وگو می‌کند.
بیماری‌ دیستروفی عضلانی دوشن یک اختلال پیش‌رونده است که به‌ دنبال جهش در ژن رمزکننده‌ پروتئین دیستروفین بروز پیدا می‌کند. در طی این عارضه، عضلات تحلیل رفته و فرد دچار نقص و سستی در ایستادن و حرکت می‌شود. دکتر تابع‌بردبار و همکارانش اخیرا به رویکردهای موثرتری برای ژن‌درمانی و ارسال ابزارهای ویرایش ژنی به داخل ماهیچه‌ها رسیده‌اند که می‌تواند از روش‌های درمانی پیشین این بیماری موفق‌تر عمل کند. آن‌ها در مطالعات حیوانی، رویکرد جدیدی را که به‌طور بسیار کارآمدتری نسبت به تکنیک‌های قبلی عمل می‌کند، در ماهیچه مورد هدف قرار داده‌اند. این روش، یک راه موثر برای کاهش اثرات جانبی ناخواسته است که توسعه‌ ژن‌درمانی را در بسیاری از بیماری‌ها با مشکل مواجه کرده‌ است. این دستاورد مهم در زمینه‌ درمان بیماری‌های ژنتیکی، نتیجه‌ تلاش چندین ساله‌ دکتر تابع‌بردبار است که با انگیزه‌ رفع آثار بیماری دیستروفی عضلانی دوشن از چهره‌ی پدر خود که از مبتلایان به این بیماری است، رقم خورده ‌است.
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر عزیز الله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی‌کرج روی آنتن می رود.
فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
این برنامه ساعت 19 امروز یکشنبه 7 آذر  از شبکه‌ چهار پخش می‌ شود.

امتیاز شما