امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
روایتی از دیدار هنرمندان با خانواده شهید محسن فخری زاده
روایتی از دیدار هنرمندان با خانواده شهید محسن فخری زاده

دیدار با خانواده فخر ایران

مشاهده ۶۶۲
۱۴۰۰/۰۹/۰۸- ۱۵:۴۴
تعداد بازدید:662

جمعی از هنرمندان به همراه مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به مناسبت هفتم آذرماه سالگرد شهادت دانشمند برجسته هسته ای شهید محسن فخری زاده با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جمعی از هنرمندان به همراه مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به مناسبت هفتم آذرماه سالگرد شهادت دانشمند برجسته هسته ای شهید محسن فخری زاده با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند. در این دیدار صمیمانه هنرمندانی چون جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون، حسن صنوبری شاعر شعر «ما زنده به عشقیم» در وصف شهید فخری زاده، مهدی نقویان از مستندسازان انقلابی، حامد مهربانی مجری تلویزیون و مرتضی شهریاری از نقاشان جوان کشور حضور داشتند. در ابتدای این دیدار حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما با اشاره به تلاش ارزنده هنرمندان برای پاسداشت شهدا به معرفی هنرمندان حاضر و آثار آنها در رثای شهید فخری زاده پرداخت. سپس سلطانی که نقش های ماندگاری را در فیلم هایی چون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و قصه‌های مجید ایفا کرده است شهادت شهید فخری زاده را آگاهانه و از سر معرفت دانست و گفت شهدایی چون شهید سلیمانی و شهید فخری زاده در حقیقت شناسنامه و هویت کشور هستند و می‌بایست نام و راه آنها به واسطه هنر برای همگان ماندگار شود و کتاب های درسی محل معرفی هر چه بیشترشان شود. در ادامه حسن صنوبری از شاعران جوان و انقلابی کشور ضمن پاسداشت نام شهید فخری زاده، از صبوری همسر شهید که در حادثه ناگوار ترور همراه شهید بود تمجید کرد و گفت من در همان دقایق ابتدایی که خبر شهادت ایشان از تلویزیون پخش شد، ناخودآگاه دست به قلم شدم و شعری در وصف شهید سرودم که بحمدلله مورد استقبال قرار گرفت. قرائی از صبوری خواست آن شعر زیبا را برای خانواده شهید بخواند:

کشتند تو را ای دژ مستحکم ایران!

تا باز بر این خاک ستم دیده بتازند

تو روح دماوندی و زین روی تو را کشت

ضحاکِ کمین کردۀ در کوه دماوند

تو زادۀ فخری و یقین فخر فروشد

ایران به تو و عشق تو، بر نام تو سوگند

محمدعلی گودینی برنده جایزه ادبی جلال نیز شهادت شهید فخری زاده و شهید سلیمانی را بسیار سخت و  سنگین توصیف کرد و افزود که حوزه ادبیات داستانی باید به خوبی یاد و نام این دو شهید عزیز را زنده نگه دارد.

مرتضی شهریاری از نقاشان جوان که تابلوی زیبایی از تمثال شهید فخری زاده، طراحی کرده بود نیز با اشاره به صلابت شهدای ایران اسلامی همچون شهید فخری زاده گفت: احساس من این است هر چه قدر مقام و صلابت شهدای ما بالاتر می‌رود مظلومیت آن‌ها نیز بیشتر می‎شود.

حامد مهربانی از مجریان تلویزیون که در این دیدار حضور داشت فضای شهادت شهید فخری زاده را همچون شرایط شهادت شهید سلیمانی توصیف کرد و گفت تنها تفاوت در این بود که شهید سلیمانی را همگان می‌شناختند ولی شهید فخری زاده تازه بعد از شهادت شناخته شد و همین هم حسرت مضاعف مردم را به همراه داشت.

در این دیدار، همسر شهید فخری زاده با قدردانی از حضور هنرمندان در منزل شهید بر رسالت صداوسیما برای شناساندن چهره‌هایی چون شهید فخری زاده تأکید کرد و گفت رسانه باید موجب هر چه بیشتر شناخته شدن شهید فخری زاده شود و با تولید آثار نمایشی  درباره ایشان، در سطح جامعه و جوانان الگوسازی کند تا از این طریق فرزندان انقلاب جا پای او بگذارند.

در پایان فرزندان شهید با تقدیر از تلاش هنرمندان در جهت پاسداشت شهید فخری زاده عنوان کردند که هنرمندان، از این رو که کارشان با دیگران متمایز است و در واقع اثری بر جای می‌گذارند که دیگران قابلیت ارائه آن را ندارند، جایگاه ارزشمندی دارند. حامد فخری زاده، روایت گری هنرمندان را عاملی مهم در زنده داشتن یاد شهدا دانست و گفت این مهم باید در ابعاد مختلف جریان داشته باشد تا مکتب فکری شهید فراموش نشود و همواره بالنده بماند. در انتهای دیدار تابلوی تمثالی از شهید فخری زاده که مرتضی شهریاری طراحی کرده بود از سوی جهانبخش سلطانی تقدیم همسر شهید فخری زاده شد.

شهید محسن فخری زاده یکی از دانشمندان برجسته حوزه هسته‌ای و به تعبیری پدر علم هسته ای کشور بود که عصر روز جمعه هفتم آذر 1399 به دست تروریست ها در اطراف تهران ترور و به فیض شهادت نائل شد. وی از پیشگامان صنعت هسته ای کشور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام بود و در زمان شهادت ریاست سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی وزارت دفاع را برعهده داشت. شهید فخری زاده سال ها هدف تحریم و ترور دشمنان نظام اسلامی‌بود و سرانجام در مسیر پیشرفت علمی‌کشور جان خود را فدا کرد و به آرزوی دیرینه خود دست یافت.

انتهای پیام/ روابط عمومی صداوسیما.

امتیاز شما