امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
با سازندگان برنامه «اتاق صفر و یک» شبکه دو
با سازندگان برنامه «اتاق صفر و یک» شبکه دو

«اتاق صفر و یک»، معرف و حامی از فکر تا اجرا

مشاهده ۴۷۴
۱۴۰۰/۰۹/۰۹- ۱۱:۵۴
تعداد بازدید:474

«اتاق صفر و یک» مسابقه‌ای تلویزیونی با هدف معرفی و حمایت از کمک‌نوآورها یا همان استارت آپ‌‌ها است که علاوه بر داشتن جنبه سرگرمی و هیجان رقابت که ذات هر مسابقه است، تفکر، استدلال و اقناع را در قلمرو فناوری‌های روزآمد آموزش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مسابقه تلویزیونی با اجرای حمیدرضا پگاه، با کمک و داوری کارشناسان معتبر حوزه کارآفرینی محمد شریف‌خانی، نیما نامداری و محمدرضا فرحی، کارگردانی علیرضا آقایی و تهیه‌کنندگی امیر فروتن در 30 قسمت در گروه اجتماعی شبکه دو سیما تولید شده و سه‌شنبه‌ها بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری حوالی ساعت ۲۳:۳۰ پخش می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اهداف و ویژگی‌های این برنامه گزارش زیر را بخوانید:

 اولین اجرا، کاری متفاوت

حمیدرضا پگاه را همیشه در قامت بازیگری بی‌حاشیه در سینما و تلویزیون دید‌ه‌ایم. او می‌گوید که سال‌ها پیشنهادهای متعدد اجرا را به شکل‌های مختلف از گفت‌وگومحور تا مسابقه را نپذیرفته، ولی این بار به علت حس مثبت و متفاوت برنامه، اندازه اجرا و در نهایت گروه خوب، حاضر به اجرا شده است. وی درباره خصوصیت و حس خوب برنامه اضافه کرد: موضوع برنامه در خصوص انسان‌هایی است که تلاش می‌کنند که از راه سالم و درست، شغلی برای خود یا دیگران ایجاد کنند یا خدماتی برای کسانی که دنبال آن خدمت خاص هستند ارائه دهند، خصوصا که این کار باید نوآورانه و امروزی باشد این فضا و نوع کار، شکل جدید و جذابی برای من داشت.

 تنها مسابقه‌ای که تمام نمی‌شود

پگاه ادامه داد:  گمان می‌کنم کاربرد واژه «مسابقه» درباره کمک‌نوآورها خیلی صحیح نباشد، چون هر کمک‌نوآوری که شاید به هر دلیل نتواند نظر مثبت داورهای این مرحله را به‌دست آورد یا بعداً حتی در آرای مردمی هم توفیقی کسب نکند، بتواند و بخواهد با تصحیح روند و رفع ایرادات کار، باز به این عرصه رقابت برگردد. شاید توانمندی این آدم‌ها و این اصلاحات، باعث شود کار به شکل مطلوب‌تری به نظر آید و آن‌روز قطعا فرصتی برای آن کسب و کار است که مورد توجه و اقبال کارشناسان و مردم قرار بگیرد. اتفاقا این مسابقه، تنها مسابقه‌ای است که هیچ وقت تمام نمی‌شود. این هم از دیگر جذابیت‌های این برنامه تلویزیونی است.

 به نمایندگی مخاطب

حمیدرضا پگاه، حضور و اجرا در کنار سه داور را که از کارشناسان مسلط به این حوزه هستند، کمک کننده و منطقی می‌داند و می‌گوید: به نوعی من در کنار کارشناسان، نماینده مخاطب هستم. سوالاتی را که احساس می‌کنم برای مخاطب پیش می‌آید، با کارشناسان در میان می‌گذارم. اینکه همیشه رو به دوربین و مستقیم بایستیم و درباره مسابقه حرف بزنیم و بیانیه بخوانیم با پسند من سازگار نیست. فکر می‌کنم اینکه صمیمانه بنشینیم و در خصوص کمک‌نوآورها و ابعاد مختلف کارشان، به‌سادگی با کارشناسان گفت‌وگو کنیم منطقی‌تر،حساب‌شده‌تر و کارآمدتر باشد.

خوشبختانه، کارگردان این برنامه، اشراف کاملی به آن چیزی که قرار بود ساخته شود، داشت و خیلی درست، من را از فراز و فرود اثر آگاه کرد و در نهایت این همفکری با کل مجموعه از طراح، کارگردان و تهیه‌کننده باعث شد که این اجرا یا میزبانی من، جنبه زیاده‌گویی یا حضوری بی‌دلیل به خود نگیرد. اجرای به‌اندازه و درست برای من خیلی مهم بود.

 وقتی سن، معیار انتخاب نیست

مجری«اتاق صفر و یک» گفت: بر خلاف همه ما که فکر می‌کنیم صحبت درباره شغل و کار حتما نیازمند افرادی سن بالا و مجرب است در بخش کمک‌نوآورها، خصوصا طرح و ایده‌ها - در قسمتی که پخش شد - دیدیم که نوجوانی 12 ساله درباره طرحش صحبت می‌کرد. این مسئله خیلی خوب و درخور توجه است که هر کسی در هر سنی بتواند ذهن خود را فعال کند، فکر کند و درباره‌ طرحش با دیگران و کارشناسان حرف بزند. این برنامه همان عرصه‌ای است که قرار است ما شاهد این اتفاقات مهم و اثرگذار باشیم.

 بازخوردهای مثبت یک برنامه

پگاه در پایان گفت‌وگو با جمع‌بندی در خصوص بازخورد مخاطبان ابراز داشت: من قبل از این برنامه، چنان اطلاعاتی درباره کمک‌نوآور‌ها نداشتم و اتفاقا این موضوع باعث شد که به عنوان نماینده مخاطب کم‌تر مطلع نیز همه سوال‌ها و ابهامات را طرح کنیم و با کمک کارشناسان به تمام آن‌ها پاسخ دهیم. در این مدت کوتاه که از پخش برنامه از شبکه دو گذشته، بازخوردهای مثبتی دیده‌ام. مخاطبان تلویزیون با این مسابقه ارتباط برقرار کرده‌اند‌ و خصوصا نحوه برگزاری آن برای همه، نو و جذاب بوده است.

 از تجربه‌ها کمک گرفتیم

امیر فروتن، تهیه‌کننده«اتاق صفر و یک» است. او که سابقه راه‌اندازی کمک‌نوآور کودک و نوجوان «چشمک» را در کارنامه دارد با گرد هم آوردن گروهی مسلط و با تجربه در زمینه کمک‌نوآور‌ها، این‌بار معرف و حامی این گروه و این سبک از کسب و کار است. او در خصوص طرح اولیه شکل‌گیری مسابقه می‌گوید: با توجه به موضوع و شعار سال که رونق اقتصادی و اشتغال زایی بود و همچنین جریان روز جامعه در نگاه و توجه به شغل‌های کمک‌نوآورانه به این نقطه رسیدیم که می‌توانیم مسابقه بزرگ کمک‌نوآورها را اجرایی کنیم که با همراهی شبکه دو و دوستان همراه اولی محقق شد. تجربه‌های راه-اندازی کمک‌نوآورها در کنار سوابق تلویزیونی، ساخت برنامه‌ها و همراهی و کمک آقای علیرضا آقایی به عنوان کارگردان برنامه در کنار گروه باعث شد که این کار راحت‌تر پیش برود.

 استقبال بی‌نظیر فقط در یک هفته

فروتن در خصوص نحوه گزینش شرکت‌کنندگان گفت: در مدت زمان کوتاه حدودا یک هفته‌ای و با پخش فراخوانی‌ از طریق تلویزیون، بالای 300 نفر داوطلب را ثبت‌نام کردیم. از این میان 150 نفر در مرحله مقدماتی انتخاب شدند. از میان آنان نیز به 40 نفر برای بخش مسابقه اصلی رسیدیم که در نهایت شاهد رقابت 25 کمک‌نوآور و  15 طرح خواهیم بود.

تهیه‌کننده«اتاق صفر و یک» ادامه داد: صادقانه بگویم، گمان نمی‌کردیم این همه کمک‌نوآور و طرح در ایران وجود داشته باشد، چون تصور ما این بود که با کار نوپایی مواجه هستیم. دسته‌بندی مورد نظر ما شامل کمک‌نوآورهایی بود که روی نرم‌افزار یا بستر سوار شده‌اند. این امر دامنه داوطبان ما را محدودتر هم می‌کرد، به همین دلیل، پیش‌بینی این همه شرکت‌کننده بعد از این نحوه فراخوان بعید بود، ولی استقبال خوبی شد و اتفاقا این استقبال را اتفاق بدی نمی‌دانیم.

 رقابت اصلی در راه است

وی افزود: الان مرحله پیش‌مقدماتی از شبکه پخش می‌شود. همان مرحله‌ای که از بین 150 نفر به 40 نفر می‌رسیم. ما در قسمت پنجم مسابقه از بین این شرکت کننده‌هایی که رای مثبت داورها را دارند به 40 نفر اصلی می‌رسیم. از قسمت ششم به بعد، مسابقه اصلی ما شروع خواهد شد که علاوه بر سه داور، یک داور مهمان هم داریم که اکثر این داورهای مهمان، از انسان‌های موفق و مدیرعاملان کمک‌نوآورهای بزرگ و نام‌آشنای ایران هستند.

 مسابقه‌ای تخصصی که مخاطب عام دارد

امیر فروتن، یکی از دغدغه‌های قبل از شروع و حین کار را ترکیب درست جذابیت و سرگرمی مسابقه و موضوعی تخصصی مثل کمک‌نوآور می‌داند و اضافه می‌کند: در زمینه تخصصی و روند کمک‌نوآورانه، برنامه خیلی سر و صدا کرده است و مطمئن هستم در فصل دوم ما با انبوهی از شرکت‌کنندگان مشتاق مواجه خواهیم شد.

در حوزه مخاطب عام تمام تلاش ما بر این بود که بتوانیم مردم را با فضای این کار آشنا کنیم که خوشبختانه این اتفاق بعد از پخش افتاد. هر کسی در هر سنی با کوچک‌ترین طرح و فکری می‌تواند وارد این مسابقه شود؛ یعنی باید به خود این جسارت را بدهند که حداقل ایده‌ای داشته باشند و در مسابقه شرکت کنند و آن را پرورش بدهند و در نهایت و بدبینانه‌ترین حالت، با دیدن ظاهری یا سطحی مسابقه، دست کم واژه‌های تخصصی و معانی و معادل فارسی این کسب‌ و کارها را می‌شنوند و یاد می‌گیرند. ما در برنامه‌های ضبط شده از کوچک‌ترین  شرکت‌کننده با سن 11 یا 12 ساله تا شرکت‌کننده بالای 60 سال، داوطلب داشته‌ایم. این تنوع، فضای خیلی خوبی ایجاد کرده و ما را به آینده امیدوار کرده است.

 سرمایه‌گذار و یک میلیارد جایزه مسابقه

فروتن در پایان گفت‌وگو افزود: برنامه در30  قسمت پیش‌بینی، زمان‌بندی شده و در حال تولید است. با مرحله پیش‌مقدماتی، چهار مرحله داریم: در آغاز، معرفی استارت آپ‌هاست. ما مردم را در این کار دخیل کرده‌ایم و نظرات مردمی حتما باید به دست ما برسد تا بتوانیم مرحله دوم مسابقه را شروع کنیم. در این مرحله اتفاق جالب و متفاوتی که خواهد افتاد مواجه شدن کمک‌نوآورها با مصرف‌کننده‌ها به طور مستقیم است. اینجاست که صاحبان کسب و کار باید بتوانند برای استفاده از کمک‌نوآورهای خود، مردم را مجاب کنند و در مرحله آخر، شرکت‌کنندگان ما روبه‌روی سرمایه‌گذارهای واقعی می‌نشینند تا آن‌ها را قانع کنند که روی کار یا خدمات سرمایه‌گذاری کنند.‌

به عبارتی ما یک کمک‌نوآور یا طرح را در صورت داشتن قابلیت و توان، از مرحله معرفی تا مرحله سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پیش می‌بریم و منتخبان تا مرحله برنده شدن جایزه یک میلیارد تومانی و پیدا کردن سرمایه‌گذار با ما پیش خواهند آمد.

امتیاز شما