امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

کتاب «سنایی غزنوی» در «کیمیای کلمات» ورق می خورد

مشاهده ۱۴۸
۱۴۰۰/۰۹/۱۰- ۱۲:۲۶

برنامه «کیمیای کلمات» رادیو فرهنگ جمعه ۱۲ آذر به معرفی و بررسی کتاب «سنایی غزنوی» از مجموعه کتاب های «از ایران چه می دانیم» اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «کیمیای کلمات» دکتر بهرام پروین گنابادی، پژوهشگر، نویسنده، منتقد ادبی و کارشناس مجری برنامه، کتاب «سنایی غزنوی» تالیف حسین ایاضی و منتشر شده از سوی انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی را بررسی می‌کند.

موضوع این کتاب معرفی «سنایی غزنوی» از زوایای مختلف است. سنایی از مشاهیر برجسته عرصه فرهنگ و ادبیات ایران، در اواخر سده پنجم و اوایل سده ششم قمری است که به لقب «حکیم» شهرت یافته و آثار او در ادبیات عرفانی و صوفیه، در سیر تکوین این حوزه ادبی تاثیر فراوان داشته است. در این کتاب سعی می‌شود ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اوضاع علمی روزگار او بیان شود.

همچنین در این کتاب از زندگانی، تحول فکری، انعکاس فرهنگ زهد و تصوف در آثار او، تاثیرگذاری شیوه شاعری آن حکیم بر بزرگانی چون عطار و مولانا، سخن می رود. اشاره به دیدگاه‌های اجتماعی شاعر، مذهب، فتنه‌های مذهبی در زمان زندگی وی و افسانه‌هایی که تذکره نویسان درباره او از یکدیگر نقل کرده اند، نیز معرفی بعضی آثار و بحثی کوتاه درباره جایگاه آنها در شعر و ادب فارسی، بخش های دیگر کتاب را تشکیل می دهند.
برنامه «کیمیای کلمات» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰، به تهیه کنندگی فریده گودرزی روی آنتن می رود.

امتیاز شما