امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

«آیین سپاس» از اولین رئیس کتابخانه ملی ایران در رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۸۹
۱۴۰۰/۰۹/۱۰- ۱۲:۳۴

رادیو فرهنگ در برنامه «آیین سپاس» یاد مهدی بیانی، استاد دانشگاه تهران، نسخه شناس و اولین رئیس کتابخانه ملی ایران را گرامی می دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه ‌«آیین سپاس» جمعه ۱۲ آذرماه، ویژه گرامیداشت استاد مهدی بیانی، بنیانگذار کتابخانه ملی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

مهدی بیانی، استاد دانشگاه تهران، نسخه شناس و اولین رئیس کتابخانه ملی ایران در ۱۲۸۵ شمسی در همدان متولد شد. او پس از گذراندن دوره تعلیمات دانشکده افسری و خدمت وظیفه در ۱۳۱۲ خورشیدی همزمان با کار در کتابخانه دانشسرای عالی، تدریس زبان و ادبیات فارسی را آغاز کرد و در ۱۳۱۳ خورشیدی به مدیریت کتابخانه عمومی معارف منصوب شد. او در این مقام به گردآوری کتاب‌ها از کتابخانه سلطنتی و کتابخانه معارف برای بنیانگذاری کتابخانه ملی ایران پرداخت و پس از تأسیس این کتابخانه در ۱۳۱۶ شمسی، ریاست این مجموعه را بر عهده گرفت. او از اساتید ادبیات‌فارسی و یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های فرهنگی و هنری در سده اخیر به شمار می‌رود که افزون بر تدریس ادبیات فارسی، برگزاری کلاس کتابداری، نمایشگاه نسخه‌های خطی و کلاس خوشنویسی را درایران پایه‌گذاری کرد.
در این برنامه اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمدحسن سمسار، عضو هیئت علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و حمیدرضا قلیچ خانی، خوشنویس و عضو کمیته تعیین نفایس کتابخانه ملی ایران درباره وی صحبت می‌کنند.
علاقه مندان می توانند برنامه «آیین سپاس» را ساعت ۱۲، به تهیه کنندگی معصومه سادات علوی نکو روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

امتیاز شما