امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

شش دهه تلاش تشکل‌های دانشجویی به نقل از «ستاره‌ دار»

مشاهده ۵۰۸
۱۴۰۰/۰۹/۱۰- ۱۳:۳۳

شبکه مستند سیما مجموعه مستند «ستاره‌ دار» را با محور فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی روی آنتن می‌برد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند 9 قسمتی درباره تاریخچه تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی در ایران است. تقریبا می‌توان گفت که با افتتاح دانشگاه تهران در سال 1313، جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی نیز فعال شده و مستند ما نیز از همین تاریخ شروع به روایت اتفاقات و رخدادهای سیاسی پیرامون دانشجویان می‌کند. روایت فیلم تا سال 1378 ادامه دارد و با درگیری‌های کوی دانشگاه فصل اول فیلم را به پایان می‌رسانیم.
در بخش مهمی از این فیلم مستند به شکل‌گیری انجمن‌های اسلامی قبل و بعد از انقلاب، مشکلات و موانع سر آن‌ها برای فعالیت، اثرگذاری  و نوع واکنشی که مسئولان کشوری به عملکردشان داشتند پرداخته‌ شده است.
کارگردان مستند «ستاره‌دار» درباره شیوه روایت این فیلم گفت: در طراحی مدل روایتی این فیلم به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان بدون گفت و گو با کسانی که بخشی از این تاریخچه به همت خودشان رقم خورده است، فیلم ساخت. برهمین اساس، سراغ کسانی رفتیم که در دهه‌های مختلف دانشجویان فعال و موثری بودند. این موضوع کار را برایمان بسیار سخت می‌کرد چرا که مثلا نمی‌دانستیم چه کسانی در دهه 1320 و 1330 دانشجو بودند و فعالیت می‌کردند.
وی اضافه کرد: در نهایت با جست‌وجوی فراوانی که داشتیم توانستیم این افراد را پیدا کنیم. بسیاری‌ از آنان ناشناخته‌اند اما فعالیت‌های به شدت موثری داشتند. با آنان مصاحبه کردیم و روایت فیلم را همراه با تصاویر آرشیوی پیش بردیم.
از جمله چهره‌های شناخته شده که در این فیلم حضور دارند می‌توان به محمد توسلی دبیر نهضت آزادی و اولین شهردار تهران بعد از انقلاب، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلت نظام، محمد عطریانفر، ابراهیم اصغرزاده طراح تسخیر لانه جاسوسی، مهدی فضائلی، سید مجتبی ثمره‌هاشمی، وحید جلیلی، علی احمدی وزیر تعاون دولت دهم، سیدنظام موسوی نماینده فعلی مجلس و ... اشاره کرد.
این مستند پژوهش جدی و دقیقی داشت و برای جمع‌آوری اطلاعاتی که بسیار هم زیاد بودند زحمات زیادی کشیده شد. شاید بتوان گفت که تاکنون چنین مستندی درباره تاریخچه فعالیت و جنبش دانشجویی در ایران ساخته نشده است. البته فیلم‌هایی هست که به صورت موضوعی به برخی از اتفاقات، مثلا ماجرای کوی دانشگاه پرداخته باشند اما این اثر بسیار جامع‌تر از آن‌هاست.
نام این فیلم مستند برگرفته از عبارت «دانشجویان ستاره‌ دار» است و قصد دارد دانشجویان ستاره‌دار واقعی را معرفی کند.
تهیه‌کننده، کارگردان و تدوینگر این مجموعه مستند 45 دقیقه‌ای مهدی محمودی، نویسنده مهدی گودرزی و پژوهشگر آن امیرحسین ثابتی است.
تصویربرداری آن را محسن محمودی و مصطفی سیدالحسینی برعهده دارند.
مجموعه «ستاره‌ دار» از چهارشنبه 10 آذر تا پنجشنبه 18 آذر، ساعت 20 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 24 و 9 صبح روز بعد روی آنتن می رود.

امتیاز شما