امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

جنگل‌های زاگرس زیر ذره‌بین «چرخ»

مشاهده ۲۱۲
۱۴۰۰/۰۹/۱۴- ۱۴:۳۱

پنجاه‌وچهارمین قسمت فصل هشتم «چرخ» به بررسی وضعیت جنگل‌های زاگرس اختصاص دارد. این برنامه ساعت 19 امروز، یکشنبه 14 آذر ۱۴۰۰ از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم از قابلیت فرار ویروس کرونای دلتا از اثر واکسن کرونا خواهد گفت و خشایار مریدپور، روزنامه‌نگار فناوری، از کشتی‌های بادبانی برای قرن ۲۱. در بخش دیگری از «چرخ»، محمدرضا مقدسیان با رضا بیانی، قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره‌ی جنگل‌های زاگرس گفت‌وگو می‌کند.
جنگل‌های زاگرس یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های جنگلی کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد عشایر کشور و بیش از ۵۰ درصد دام کشور در این منطقه حضور دارند و ۴۰ درصد آب کشور از این منطقه تامین می‌شود. جنگل‌های زاگرس ۱۱ استان کشور را در برگرفته است و از استان آذربایجان غربی آغاز می‌شود و تا ‌فیروزآباد فارس امتداد دارد. ‌ این جنگل‌ها ۶ میلیون هکتار وسعت دارد. منطقه‌ی زاگرس حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت دارد که در این ۳۰ میلیون هکتار، شش میلیون هکتار جنگل است و تیپ جنگل‌ها هم بلوط است؛ گونه‌ی مقاوم و خشکی‌پسندی که قدمتی بیش از ۵۵۰۰ سال دارند همچنین ۱۸۰ گونه درختی و درختچه در این جنگل‌ها وجود دارد. مطالعات انجام‌شده در زاگرس نشان داده است که ۶۰ درصد جنگل‌های زاگرس تاج پوشش درختی و درختچه‌ای کمتر از ۲۵ درصد دارند که این امر علاوه بر تاثیر عوامل طبیعی نظیر خشکسالی و سیل و اثرات تغییر اقلیم و ... متاثر از عوامل انسانی نظیر فشار دام، زراعت زیراشکوب، قطع درختان برای مصارف سوختی و تغییر کاربری، آتش سوزی و ... بوده است.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر علی نحوی، سرپرست آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی روی آنتن خواهد رفت.
فصل هشتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما