امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به مناسب هفته پژوهش در دانشگاه صداوسیما برگزار شد
به مناسب هفته پژوهش در دانشگاه صداوسیما برگزار شد

صاحب نظران دو شعار هویت محوری و عدالت گستری در رسانه ملی را بررسی کردند

مشاهده ۹۹۸
۱۴۰۰/۰۹/۲۴- ۱۹:۴۷
تعداد بازدید:998

دانشگاه صداوسیما به مناسبت هفته پژوهش، سه شنبه 23 آذرماه میزبان نشست «هم اندیشی هویت محوری و عدالت گستری در رسانه ملی» بود. در این نشست که در قالب 6 پنل یک ساعته و در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد، سخنران‌ها به بررسی ابعاد مختلف موضوع نشست پرداختند.

محمدحسن زورق: صدا و سیما با همین مختصات اگر نبود انقلاب دوام نمی آورد

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عنوان نشست اول «هویت محوری در رسانه ملی، الزامات و راهبردها در حوزه سیاسی» بود که توسط محمدحسن زورق ارائه شد. تمرکز اصلی زورق بر بحث هویت بود. وی در ادامه تفاوت های دو مدل پرسش فلسفی «چیستی» و «کیستی» را تشریح کرد و پرسش کیستی را مختص انسان دانست. به باور زورق، انسان امروزی به مذهبی احتیاج دارد که بتواند در کیستی شناسی به او کمک کند.  سکولاریسم مذهب خود را ساخته و دوران فرسایش آن آغاز شده است و شعار جدیدی برای ارائه ندارد. بر خلاف سکولاریسم، انسان مسلمان شیعی 12 امامی‌با قرائت حضرت امام خمینی(ره) در آغاز راه تولد و بالندگی خود است. وی در جمع بندی بحث، صداوسیما را به خودآگاهی و خداآگاهی دعوت کرد و هشدار داد که علم ارتباطات با ترجمه برای آنها مؤثر نخواهد بود و خودشان باید در صحنه عمل، صاحب این علم شوند. وی ضمن وارد دانستن برخی انتقادات به صداوسیما گفت: «همین صدا و سیما با همین مختصات اگر نبود انقلاب هم دوام نمی آورد.»

حجت الاسلام حمید پارسانیا: هر فرهنگی برای تداوم به دو عنصر وعظ و جدل به صورت توأمان نیاز دارد

هویت محوری در رسانه ملی؛ الزامات و راهبردهای فرهنگی واجتماعی، عنوان پنل اختصاص یافته به حجت الاسلام حمید پارسانیا بود. پارسانیا ضمن برشمردن شاخص های فرهنگ معتقد بود هر فرهنگی برای تداوم به دو عنصر وعظ و جدل به صورت توأمان نیاز دارد و باید از طریق نهادهایی نظیر رسانه آنها را ایجاد کنند. اگر مجموعه ای با فطرت نیز ارتباط پیدا کند به سرمایه سومی‌به نام حکمت نیز نیازمند می‌شود و این حکمت است که معرفت یقینی را به وجود می آورد. 

علیرضا پویا: دین، فرهنگ و محل زندگی جزو عوامل اصلی تشکیل دهنده هویت هستند

ارائه پنل سوم با عنوان  «مفهوم شناسی هویت و شاخصه‌های هویت ایرانی / ‏اسلامی» بر عهده علیرضا پویا بود. وی ضمن برشمردن تلقی‌های متفاوت اندیشمندان از مفهوم و شاخص های هویت، دین، فرهنگ و محل زندگی را جزو عوامل اصلی تشکیل دهنده هویت دانست و در ادامه نیز انواع رویکردها به مسئله هویت را تشریح کرد. وی در انتهای بحث نموداری را ارائه داد که حاصل تحلیل مضمونی سخنان مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر در باب هویت بود.

محسن اسماعیلی: مسئولان صداوسیما در بسط عدالت به نهج البلاغه و امیرالمومنین(ع) به عنوان تجسم عینی عدالت توجه ویژه داشته باشند

عنوان اولین نشست بعد از ظهر «نقش رسانه ملی در بسط عدالت و احیای حقوق عامه» بود که توسط محسن اسماعیلی ارائه شد. اسماعیلی ترجیح داد که از مسائل نظری بحث چشم پوشی و چند راهکار عملی ارائه کند. وی در مقدمه بحث با شاهد مثال آوردن روایات متعددی از عدالت در کلام امیرالمومنین علیه السلام گفت: «همگی از بُن جان معتقدیم که عدالت مایه قوام هستی است و ما نه تنها مکلف به رعایت آن، بلکه الزام به اقامه آن داریم.» اسماعیلی در ادامه شش محور اصلی و کاربردی را به مسئولان رسانه ملی توصیه کرد. این توصیه‌های عملی از «احیاء و بسط گفتمان عدالت» آغاز و به «تبیین رابطه عدالت و حقوق عامه» ختم شدند. پیشنهاد دیگر اسماعیلی به مسئولان صداوسیما در بسط عدالت توجه ویژه به نهج البلاغه و امیرالمومنین به عنوان تجسم عینی عدالت بود.

حجت الاسلام رضا غلامی: ورود قانون اساسی به بحث صدا و سیما مبتنی بر دکترین عدالت اجتماعی است 

حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی ارائه دهنده پنل پنجم با عنوان «مبانی نظری و فرهنگی عدالت رسانه ای» بود. غلامی مباحثش را با مفهوم شناسی عدالت و تعاریف مختلف عدالت آغاز و در ادامه به بیان نکاتی در ارتباط مباحث عدالت با صداوسیما پرداخت. به باور غلامی، ورود قانون اساسی به بحث صدا و سیما، مبتنی بر دکترین عدالت اجتماعی است و این اقتضای عدالت اجتماعی است که رسانه ملی در انحصار یک قوه نباشد و ظرفیت خودش را به صورت منطقی در خدمت هر سه قوه و نیز انقلاب و مردم قرار دهد. وی دلیل ممنوعیت تأسیس تلویزیون خصوصی در کشور را نیز منطبق بر همین دکترین عدالت اجتماعی دانست. گفتنی است پنل های ارائه شده توسط اسماعیلی و حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی‌با پرسش و پاسخ حضار چالشی تر از پنل های نشست صبح برگزار شدند.

حسین عیوضلو: به باور شهید مطهری عدالت حاکم بر احکام است

سخنران آخرین و ششمین پنل، با عنوان «صدا و سیما و عدالت اقتصادی» حسین عیوضلو استاد دانشگاه امام صادق(ع) بود که با استقبال و تحسین ویژه ای از سوی مخاطبان مواجه شد. عیوضلو ضمن اینکه سرفصل های متعددی را برای بحث انتخاب کرده بود با تسلط توانست مفاهیم مورد نظرش را در همان وقت محدود به مخاطبان انتقال دهد. عیوضلو در مقدمه بحث به اختلاف ظاهری بحث اولویت عدالت با دین و احکام در کلام دو متفکر مسلمان، شهید مطهری و شهید صدر پرداخت. به باور شهید مطهری عدالت حاکم بر احکام است و نتیجه آنها نیست. شهید صدر اما عدالت را در گستره احکام می‌بیند و معتقد است ما تا ابتدا احکام را نشناسیم عدالت را نیز نخواهیم شناخت. استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه به راهبردهای مهم اجرای عدالت و جایگاه رسانه در این خصوص پرداخت و مطالب مختلفی را در موضوعات گفتمان سازی، نقش مردم، نقش عدالت در دستیابی به احکام به روز اسلامی، هماهنگی عدالت و اسناد بالادستی، پیوست عدالت در طرح ها و همچنین پایش عدالت بیان کرد. وی در یک دسته بندی خاص، عدالت اجتماعی را در انواع ذاتی، پیشینی و پسینی قرار داد و معیارهایی برای هر کدام بیان کرد.

گفتنی است این نشست هم اندیشی در حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه به همراه شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه، حجت الاسلام معتمدی معاون دانشجویی و فرهنگی و طهماسبی معاون پژوهشی دانشگاه برگزار شد و علاوه بر آن از طریق سامانه مجازی دانشگاه نیز به صورت زنده در دسترس اساتید و دانشجویان بود. / انتهای پیام

امتیاز شما