امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

شبکه جهانی جام جم 25 ساله شد

مشاهده ۹۳۳
۱۴۰۰/۰۹/۲۸- ۰۸:۴۰

شبکه جهانی جام‌جم همان طور که از اسمش پیداست شبکه‌ای برای تمام ایرانیان جهان است؛ شبکه‌ای که با هدف جذب مخاطبان ایرانی در سراسر جهان راه‌اندازی شد تا در شرایطی که بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور خواهان تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌هایی همچون آثار پخش شده برای ایرانیان داخل کشور بودند؛ این نیاز برآورده شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محتوای کانال‌های این شبکه جهانی متفاوت از شبکه‌های داخلی معاونت سیما نیست؛ ترکیبی از برنامه‌های خبری، اجتماعی، فرهنگی و فیلم و سریال‌های جذاب و البته از همه مهم‌تر تأکید بر حفظ هویت فرهنگی و گسترش زبان‌فارسی برای نسل‌های سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور این شبکه را پیشرو در ارائه محتوای سالم و پاک برای هموطنان در آن سوی آب‌ها کرده‌است. اکنون در آستانه 25 سالگی و به نوعی گذر از ربع قرن مروری بر این شبکه می‌کنیم.

 سالم و پاک، در هیاهوی رسانه‌های معاند

 مریم امیری، مدیر طرح و برنامه شبکه: شبکه جهانی جام‌جم گروه وسیعی از مخاطبان را با خود همراه دارد. از یک سو برحسب«سیاست عدالت‌گستری»، با چند میلیون از ایرانیان ساکن خارج ایران در تعامل است و از سوی دیگر بر اساس رویکرد«هویت‌محوری»، رسالت برنامه‌سازی برای سایر فارسی زبانان غیرایرانی در کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی را برای خود قائل است. در طی 24 سال گذشته تلاش شده است تا با همه فراز و فرودها این حلقه اتصال فرهنگی و هویتی حفظ و تقویت شود و این شبکه به عنوان شبکه‌ای سالم و پاک، در هیاهوی رسانه‌های معاند فارسی زبان، منتقل‌کننده فرهنگ اصیل مردم این سرزمین به هم‌وطنان مهاجر و خانواده‌های آن‌ها و نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور باشد.

موضوعاتی مانند «علم، تاریخ، تمدن و هنر ایرانی اسلامی»، «سبک زندگی»، «مقاصد انقلاب اسلامی»، «معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور» و «معارف اسلامی» به نحو بارز و برجسته‌ای مورد توجه برنامه‌سازان شبکه قرار دارد.

تولید برنامه با هدف ایفای نقش واسط بین حکومت اسلامی و شهروندان آن سوی مرزها نیز بخشی مهم از برنامه‌سازی در شبکه جهانی جام‌جم را شکل می‌دهد. حضور مسئولان نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با مشکلات و درخواست‌های هم‌وطنان خارج از کشور و برپایی جلسات با مسئولان و مدیران قوای سه‌گانه، یکی از سیاست‌های مهم شبکه برای حفظ پیوند بین نظام اسلامی و ایرانیان خارج کشور است. از این رو در بیش از دو دهه گذشته، در مقاطع مهم و سرنوشت‌سازی چون انتخابات ریاست جمهوری، بخش عمده گفت‌وگو و تعامل نامزدها و آشنایی ایرانیان ساکن در دیگر نقاط جهان با آنان، از طریق برنامه‌های انتخاباتی شبکه جهانی جام‌جم صورت گرفته است.

در دوران مدیریت جدید رسانه ملی نیز افزایش مخاطبان، تعاملی کردن هرچه بیش‌تر برنامه‌ها، استفاده صحیح از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، برجسته کردن جذابیت‌های جغرافیایی و اقلیمی و تنوع فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ایرانی، توجه خاص و فراگیر به شعر و ادبیات فارسی و تقویت حس ایرانی بودن در مخاطبان به سرفصل‌های محتوایی و برنامه‌سازی شبکه افزوده شده است.

 میراث مشترک سرزمین مادری

 حسن مزینانی، مدیر گروه فرهنگ، ادب و هنر: پیوند میان ایرانیان خارج کشور با فرهنگ، تمدن، هویت، هنر و ادب و زبان فارسی در ابعاد گوناگون بر عهده گروه فرهنگ، ادب و هنر است. در این مسیر حوزه تاریخ و تمدن ایران کهن، مرزهای فرهنگی ایران را بسیار گسترده‌تر از مرزهای جغرافیایی برای ما ترسیم کرده است. با یک جست‌وجوی ساده در کشورهای مختلف فارسی‌زبان و حتی غیر فارسی‌زبان، ردپای فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی و وجود مشترکاتی چون آداب، سنن، صنایع دستی و موسیقی و حتی موسیقی محلی مشابه، با ریشه یکسان، ولی متفاوت در حیطه جغرافیایی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد. در این خصوص ضمن توجه به زبان فارسی، بخشی از جامعه هدف ما نسل جوان است که به دور از ریشه و اصل سرزمین خود باید با این جغرافیا، زبان و فرهنگ اصیل و نجیب خود انس بگیرد و در حفظ و گسترش آن بکوشد تا میراث گرانقدر اجدادش را نه تنها از دست ندهد که آن را حفظ و حراست کند. نمایش رنگین‌کمان اقوام و آداب و سنن زیبای هر یک از آن‌ها نیز به برنامه‌های این گروه، رنگارنگی و نشاط خاصی داده است. بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت و پایداری نیز از دیگر ماموریت‌هایی است که این گروه در صدر اولویت‌های خود قرار داده است. در این گروه برنامه‌هایی چون «خانه مهر»، «ژرفا»، «مثبت 60»، «میراث مشترک»، «قند پارسی»، «مشاهیر»، «مجله هنری» و«محکمه تاریخ» با همین هدف در حال تولید و پخش است. بر اساس رهنمودهای رئیس محترم سازمان از این پس هویت‌محوری، نقشی کانونی در برنامه‌های گروه فرهنگ، ادب و هنر خواهد داشت.

 از صبح پارسی تا شب نشینی با اقوام

 مرتضی چلبی، مدیر گروه اجتماعی و اقتصاد: توجه به ذائقه مخاطبان خارج نشین و یادآوری خاطرات برای آن‌ها از مهم‌ترین رویکرد‌های شبکه جهانی جام‌جم است و در این میان تنوع و خلاقیت برای تولید برنامه متناسب با ذائقه همه مخاطبان و زنده کردن خاطرات آن‌ها از اولویت‌های گروه اجتماعی این شبکه است.

گروه اجتماعی و اقتصاد، با انتخاب موضوعات گوناگون، متنوع و جذاب اجتماعی و اقتصادی، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، با تکیه ‌بر وقایع و رویدادهای اجتماعی و اقتصادی در جهان، برنامه‌هایش را روی آنتن می‌فرستد. نمایش پیشرفت‌های کشور عزیزمان ایران، تحلیل اوضاع اقتصادی کشور با تاکید بر مبانی اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی و همچنین به تصویر کشیدن زندگی و جامعه اقوام ایرانی به برنامه‌های گروه اجتماعی و اقتصادی تنوع خاصی بخشیده است. ازجمله برنامه‌های مستمر و زنده این گروه، برنامه صبحگاهیِ«صبح پارسی» و شبانگاهیِ«شب‌نشینی» است که مخاطب را بیننده مستمر و دائم این شبکه کرده است. تکیه ‌بر جذابیت موضوعی و محتوایی، جذابیت بصری و برقراری ارتباط زنده و مستقیم با ایرانیان خارج از کشور، به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی و ملی، رضایت‌بخشی مخاطبان را در نظر داشته و رضایت آن‌ها را جلب کرده است.

این در حالی است که در تمام برنامه‌ها تلاش شده با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ای اثرگذار، درخور و شایسته ایرانیان خارج از کشور و فارسی زبانان پخش شود تا بدین‌سان به جلب و جذب هرچه بیش‌تر آنان بپردازد و مخاطب‌محوری هدف تولید هر برنامه‌ای در این گروه باشد و البته وفاداری و پایبندی مخاطب عمده هدفی است که گروه سعی کرده در تولید برنامه‌ها به عنوان نتیجه برنامه برای شبکه به همراه داشته باشد. این گروه با برنامه‌ریزی‌های مؤثر و آینده‌نگری‌های لازم به تهیه و تولید برنامه‌هایی می‌پردازد که تقاضا و خواسته مخاطبان و ایرانیان خارج از کشور را از سویی و نیاز و مصلحت‌های آنان را در قالب و قابی دلنشین همراه با مشارکت و حضور مخاطبان در قاب شبکه و به تصویر کشیدن یک زندگی مطلوب ایرانی در خود جای داده است. دستیابی به شمار بیش‌تری از مخاطبان هدف اعم از ایرانیان و فارسی‌زبانان و تماشاگران ایرانی و اثرگذاری بیش‌ازپیش در افق آینده این گروه و شبکه در مد نظر قرار داشته است و همچنان استمرار خواهد داشت. بی‌شک گستردگی و تنوع موضوعات در تمام جوامع معمولا بیش‌تر در حوزه اجتماعی و اقتصادی رقم می‌خورد و دست یافتن به ذائقه مخاطبان متنوع تلویزیون که در سرتاسر دنیا پراکنده و دارای خاستگاه‌های اجتماعی و اقتصادی خاص نیز هستند به میزانی در رویکردهای برنامه‌سازی تاثیر می‌گذارد که توجه به هر یک، نیاز به گروه‌های خاص برای برنامه‌سازی طبق خواست مخاطبان شبکه دارد؛ البته این مهم با تنوع‌بخشی در موضوعات برنامه‌ها معمولا تحقق یافته است و رویکرد گروه اجتماعی -اقتصادی را از صرفا توجه به یک محور یعنی تولید برنامه خارج کرده و تعیین محور و راهبردهایی را در زمینه نوآوری و خلاقیت برای این گروه برنامه‌ساز رقم زده است.

در این خصوص توجه به تنوع اقوام در ایران بزرگ، توجه به آداب و سنن و سبک زندگی، پیشرفت‌های اقتصادی و توجه به جغرافیای پهناور ایران اسلامی و ایجاد لحظاتی شاد و سرگرم‌کننده برای ایرانیان دور از وطن همراه با یادآوری خاطرات از مواردی است که در تمام برنامه‌های گروه مورد توجه قرار گرفته و مورد تاکید مسئولان و کارشناسان گروه و مخاطبان آن نیز هست. این گروه سعی دارد با توجه به مخاطب‌محوری، از همان شروع صبح در قالب برنامه‌هایی همچون«صبح پارسی» فضایی شاد و سرگرم‌کننده رقم بزند و در پایان روز با برنامه«شب نشینی» از طراحی آرایه تا دعوت از هنرمندان حوزه‌های مختلف اجتماعی، فضایی آرام و خاطره‌انگیز را در پایان شب برای ایرانیان سراسر دنیا مهیا سازد و در شب‌های جمعه تا یکشنبه نیز با سفر به استان‌های مختلف، رنگین‌کمانی از تنوع اقوام را در برنامه شب‌نشینی استان‌ها با اجرای پر انرژی و شاد مسعود روشن‌پژوه برای مخاطبان شبکه به تصویر بکشد. شایان ذکر است که همراهی خوب معاونت امور استان‌ها و مدیران مراکز استانی و سازمان میراث فرهنگی کمک به اجرا و حضور میهمانان متنوع در برنامه استانی، شادی و رضایت را در بین مخاطبان شبکه به‌ویژه مخاطبان شب‌نشینی استانی رقم زده است.

رد پای عشق در ستارگان پارسی

 حامد فاتحی، مدیرگروه تولیدات بین‌الملل: این روزها در هیاهوی رسانه‌ها و فضای مجازی دیده شدن و جا افتادن به عنوان مرجعی موثق، کار سختی است. در این میان شبکه جهانی جام‌جم توانسته‌است با فراهم ساختن بسترهای لازم برای نقش‌آفرینی مخاطبان به‌ویژه نخبگان ایرانی، تعامل مناسبی با ایرانیان خارج از کشور ایجاد کند و طرح دغدغه‌ها و مشکلات هم‌وطنان را با پاسخگویی به نیازهای آنان دنبال کند. ایجاد پیوند وثیق میان مخاطبان شبکه با عناصر هویتی، فرهنگی، دینی و مذهبی ایران اسلامی از اهداف مهم شبکه جهانی جام‌جم است و گروه تولیدات بین‌الملل به این منظور علاوه بر تلاش برای ایجاد ارتباط سایر گروه‌ها با ایرانیان خارج کشور و نیز تولید برنامه‌هایی در خارج کشور به سفارش گروه‌ها، خود نیز تولیدات متنوع و پرمخاطبی دارد.

برنامه‌ زنده«مشاور» یکی از تولیدات این گروه است که با حضور مسئولان عالی رتبه، چهره‌های شاخص و کارشناسان خبره حقوقی و قضایی در قالب پرسش مستقیم ایرانیان خارج از کشور به پاسخ‌گویی درباره مسائل حقوقی، اقامتی و اجتماعی هم‌وطنان می‌پردازد. در گامی نو مجموعه مستند مسابقه«ستارگان پارسی» به گونه‌ای طراحی شده که در کشور هند، افغانستان و تاجیکستان تولید شود. در این مجموعه تلویزیونی، جوانان ایرانی، افغانستانی و تاجیک در قالب چالش‌های مهارتی و تخصصی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. یکی دیگر از برنامه‌های این آینده گروه، پخش فصل جدید مجموعه مستند «مسیر» است که در ۲۶ قسمت روانه آنتن خواهد شد. این مجموعه روایتگر زندگی ایرانی‌های موفق و نخبگانی است که در خارج از کشور ساکنند یا به ایران رفت‌وآمد دارند و در ایران کسب‌و‌کار موفقی را راه‌اندازی کرده‌ و منشا خیر و خدمات برای مردم شده‌اند.

مجموعه جدید مستند روایی«رد پای عشق» نیز روایت نابی است از زندگی رزمندگانی است که پیش از جنگ تحمیلی در خارج از کشور زندگی می‌کردند و در دفاع از کشور به ایران آمدند و در کنار هم‌وطنان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نقش ایفا کرده‌اند یا هم‌وطنانی که بعد از سال‌های جنگ به هر دلیل از کشور مهاجرت کرده‌اند و در حال حاضر با موفقیت و با حفظ هویت ملی خود در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند. فصل جدید«گزارش‌های خارج از کشور» و نیز ورود به عرصه تولیدات مناسبتی با هدف به تصویر کشیدن ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های پیش روی گروه تولیدات بین‌الملل شبکه جام‌جم خواهد بود.

 به نیابت در خانه‌ای در کوچه فردوس

 پیام ابراهیم‌پور، مدیر گروه معارف: بیست‌وچهار سال از تاسیس شبکه‌ای به وسعت حضور ایرانیان عزیز در سراسر گیتی می‌گذرد؛ پنجره‌ای که نام بلندآوازه«جام‌جم» را بر خود دارد؛ جامی‌که در بطن تلالو بی نظیرش، حقایق اسلام ناب محمدی(ص)، ترویج فرهنگ و معارف سلاله کریمان عالم و در نهایت رسیدن به روز ظهور منجی بشریت را نوید می‌دهد.

گروه معارف و اندیشه دینی شبکه جهانی جام‌جم در فصل جدید فعالیت خویش می‌کوشد ضمن طراحی و تولید برنامه‌های تعاملی جذاب و متنوع با همراهی و همدلی برنامه‌سازان و کارشناسان دین‌آگاه و متعهد، گامی‌به سوی ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی - اسلامی مبتنی بر تعالیم و اندیشه‌های بلند اسلام ناب محمدی(ص) بردارد. سطرهای پایانی این مکتوب با گرته برداری از عناوین برنامه‌های گروه نفس تازه می‌کنند. در «رواقِ» عاشقانه نبوی می‌نشینیم و خداباوری و معاداندیشی را تماشا می‌کنیم. در «زلال دین» به شبهات دینی ایرانیان خارج کشور پاسخ می‌دهیم. در برنامه «نیابت» از همه دلدادگان حرم‌های مقدس به زیارت می‌رویم. «ژرفا»ی اقیانوس دین را با کشتی عقل و ایمان در می‌نوردیم تا همسایه دیوار به دیوار«خانه‌ای در کوچه فردوس»باشیم. در پرتو خورشید«جان افشان» فرهنگ اصیل ایران و اسلام پاینده و پیروز باشید.

 نگاه شفاف به پیشرفت‌ها و عملکرد نظام

 سعید ارجمندی، مدیر گروه سیاسی: یکی از اهداف و رویکردهای گروه سیاسی برای برنامه‌های آینده تبیین پیشرفت‌های نظام به صورت واقع‌بینانه برای مخاطب خارج از کشور و پاسخ به شبهات دشمنان انقلاب و رسانه‌های فارسی زبان درباره عملکرد نظام درحوزه‌های مختلف است. در عین حال محورهای مهم بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نقشه راه مهم گروه در برنامه‌های سیاسی شبکه جهانی جام‌جم است. «کنکاش» به عنوان یکی از قدیمی‏‌ترین برنامه‌های شبکه به صورت منظم و هوشمندانه مواضع نظام جمهوری اسلامی در خصوص رخدادهای گوناگون ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای را تبیین می‌کند. شایان ذکر است به‌زودی درکانال امریکا برنامه زنده میزگرد«کنکاش ۲» نیز با محوریت مسائل مرتبط با حوزه اقتصاد سیاسی در جدول پخش شبکه قرارخواهد گرفت. درعین حال گروه سیاسی در مناسبت‌های مختلف سیاسی یا بر اساس برخی اتفاقات مهم سیاسی، ساخت مستندهای فاخر و جذاب را نیز در دستور کارخود دارد.

 ظرفیت بالا برای تولیدات برتر

 زهرا جوادی، مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی:  شبکه جهانی جام‌جم این توانایی را دارد که با فراهم آمدن زمینه‌های مناسب تولید، برنامه‌های خود را برای مخاطبان شبکه‌های اروپا،آمریکا و آسیا به طور تخصصی به لحاظ کمّی و کیفی افزایش چشمگیری دهد. البته مرکز طرح و برنامه معاونت سیما و مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان همواره اذعان دارند که ظرفیت شبکه جهانی جام‌جم برای مخاطبان گسترده خارج از کشور می‌تواند بسیار فراتر و بالاتر از این میزان باشد، آنچنان که در برنامه پنج ساله سیما ظرفیت تولید برنامه در سال 1400 در شبکه را با توجه به شرایط شبکه به 2555 ساعت افزایش داده است که در صورت تامین به‌موقع اعتبارات دستیابی به این هدف کمّی در کنار راهبردهای محتوایی امکان‌پذیر است. این شبکه با راهبرد جدید سازمان (رسانه هویت‌محور و عدالت‌گستر) در برآورده کردن انتظارات 10 میلیون ایرانی خارج از کشور برای ساخت و تولید محتوای پاک بر اساس علقه دینی و اشتراکات فرهنگی اقدامات برنامه‌ریزی شده را متضمن تقویت هویت ایرانی و اقتدار ایران اسلامی می‌داند.

 مخاطب‌محوری و تعامل رکن توجه تولیدات

 ذبیح الله رستمی، مدیرامور مخاطبان: انتقال درخواست‌ها و پوشش مناسب خواسته‌های مخاطبان با توجه به ضوابط سازمانی امری مهم است که شبکه به واسطه امور مخاطبان جام‌جم در تعامل با مخاطبان در تولید برنامه‌های شبکه رقم زده است. بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان با بودجه‌های سرسام آوری که دارند برنامه‌های متنوعی را تولید و پخش می‌کنند، ولی در اظهارنظرها و دیدگاه‌های ایرانیان خارج کشور قرابت و نزدیکی شبکه جهانی جام جم با مخاطبان و توجه به نیاز مخاطبان شبکه به‌خصوص در سال‌های اخیر کاملا مشهود و نمایان بوده است. به عنوان نمونه حضور مخاطب در قاب شبکه و دیده شدن مخاطبان در آنتن از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به طور ویژه به آن توجه شده است.

محورهای کلیدی تهیه برنامه برای این شبکه در پرداختن به موضوعاتی چون هویت ملی، فرهنگی و اسلامی‌برای ایرانیان خارج کشور و فارسی‌زبانان، دارای آنچنان محبوبیتی در بین مخاطبان است که با توجه سطح دسترسی، بکر و واقعی بودن، قابلیت‌ها و انعطاف‌های فرهنگی، بن‌مایه اصلی این محور را برای شبکه جهت جذب مخاطب از داخل کشور فراهم آورده است.

   برنامه‌های دو سال اخیر تولیدی شبکه مراحل ویژه‌ای را طی کرده تا بتوان برنامه مطلوب و مورد نظر مخاطبان را روی آنتن شبکه قرار داد. ارتباط مستمر با مخاطبان شبکه، توجه ویژه به مخاطبان قدیمی، در مد نظر قراردادن تولید برنامه برای نسل دوم و سوم ایرانیان خارج کشور و همچنین برگزاری جلسات هم‌اندیشی با صاحب‌نظران و کارشناسان مطرح و فعال در حوزه ایرانیان خارج کشور و فارسی‌زبانان، مانند سفرا، رایزنان فرهنگی، خبرنگاران، و استادان حوزه و دانشگاه و .... از مواردی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. مخاطب‌محوری و توجه به نیاز آن از همان ابتدا به عنوان رکن مهم شبکه در نظر گرفته شده است. از همین منظر شبکه جهانی جام‌جم، بینندگانش را به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه معنوی این شبکه در نظر گرفته و از همان روزهای اول با راه‌اندازی واحد امور مخاطبان و به کارگیری نیروهای فعال و دلسوز، سعی در حفظ ارتباط موثر و مستمر با علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان این شبکه داشته است. واحد مخاطبان جام‌جم، در گذشته به‌ویژه در سال‌های اخیر کوشیده تا به عنوان حلقه بازخورد شبکه، در کنار عوامل برنامه‌ساز قرار بگیرد و با انعکاس درخواست‌های مخاطبان مقیم خارج از کشور و نیز بهره‌گیری از اندیشه‌های نوین ارتباطی، اجتماعی و سیاسی روز دنیا، مکمل ارائه خدمت به مخاطبان شبکه باشد. این واحد از همان بدو شروع فعالیت با استفاد از ابزارهای همان دوره که به طور ویژه ارتباط تلفنی، پیامک، فکس و ایمیل را شامل می‌شد ارتباط خود را با بینندگان آغاز کرد و با گسترش فناوری‌های نوین ضمن حفظ فعالیت‌های گذشته در حوزه مدیریت پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه، حضور در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و فیس‌بوک در جایگاه نخست ارتباط با بینندگان ایستاده است و علی‌رغم مسدود شدن چندین باره شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مجدد فعالیت را ادامه داده‌است.

فعالیت‌های واحد مخاطبان علاوه بر بارگزاری اطلاعات در یک تعامل دو سویه بر آن بوده که با استخراج سلایق و خواسته‌های بینندگان و ارائه اطلاعات دسته‌بندی شده و کاربردی به مدیران مجموعه و تهیه‌کنندگان، آنان را از نیاز مخاطبان آگاه کند و راهبردهای مناسب را ارائه دهد. رونمایی از باشگاه مخاطبان شبکه در آینده‌ای نزدیک موجب اُنس بیش‌تر مخاطبان با شبکه و برنامه‌های آن خواهد شد.

 به سوی پخش HD

 نسرین قلی‌پور، مدیر تولید فنی: یکی از نکاتی که به واسطه حضور مخاطبان شبکه جهانی جام‌جم در خارج کشور از همان ابتدای تاسیس در مد نظر بوده، تلاش در جهت ارائه خدمات فنی متفاوت و بهره‌گیری از استانداردهای  فنی بالا از لحاظ صوت و  تصویر بوده است. در این میان، همکاری معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان و مرکز تولید و فنی سیما برای غلبه بر مشکلات گوناگون فنی قابل توجه بوده است وشبکه جهانی جام‌جم با سه کاناله شدن تقریبا گستره‌ای به وسعت تمام نقاط راهبردی دنیا را در اختیار گرفته است. فراهم شدن زیرساخت پخش HD نیز که به‌زودی به مرحله عملیاتی خواهد رسید همراه با بروز کردن  محتوای گرافیکی و لوگوها و تغییرات زیرساخت رژی از یک کانال به سه کانال نیز نویدبخش ارتقای کیفی در ارائه خدمات صوت و تصویر به مخاطبان است.

 با توجه  به تحولات مذکور، توسعه کمّی و کیفی در استودیو ایرانیان در حال اجراست تا استودیو شبکه در زیبایی بصری و فنی، توان رقابت با سایر شبکه‌های رقیب را داشته باشد.

 مهندسی سه کنداکتور متفاوت

 علی غریب‌نواز مدیر تأمین برنامه: ذائقه‌های متفاوت و گستردگی مخاطبان، کاری متفاوت با سایر شبکه‌ها را مطالبه می‌کند. شبکه جهانی جام‌جم در قالب سه کانال اروپا، آمریکای شمالی و آسیا و اقیانوسیه محتوای متناسب با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی - اسلامی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی‌زبانان تولید و پخش می‌کند. بنابراین، ضروری است برای سه کانال فوق سه جدول مجزا طراحی و مهندسی شود که این امر به عهده تأمین برنامه است. حجم درخور توجهی از فضای کنداکتور این شبکه در اختیار تأمین برنامه قرار دارد. این واحد سعی دارد با توجه به گستره مخاطبان‌هدف و نیاز آنان، بهترین و شاخص‌ترین برنامه‌های جدید را تأمین کند. تأمین برنامه شبکه موظف است تا  در اسرع وقت با شناسایی و انتخاب بهترین برنامه‌ها در قالب‌های متنوع و آماده‌سازی متناسب با فضای مخاطبان هدف، برنامه موردنظر را در فضای کنداکتور جانمایی کند. از دیگر رسالت‌های این واحد، توجه به گسترش فرهنگ و زبان فارسی برای نسل‌های مختلف مهاجران ایرانی است، لذا سعی دارد آثار نمایشی را با زیرنویس انگلیسی برای آنان آماده کند. همچنین واحد تأمین برنامه می‌کوشد محتوایی سالم و امیدبخش و تصاویر زیبا و واقعی از فضای داخل ایران برای مخاطبان هدف طراحی کند.

 ساماندهی و حفاظت از تولیدات

 جواد زنگنه، مدیر آرشیو: آرشیو شبکه جهانی جام‌جم در پی مأموریت خود مبنی بر تأمین منابع مورد نیاز آنتن و برنامه‌سازان شبکه، اقدام به اخذ منابع از سایر آرشیو‌های سازمان کرده که با دریافت منابع تولیدی و پخش زنده شبکه همراه با ساماندهی آن‌ها به بالغ بر 600عدد نوار LTO رسیده است که هم‌اکنون در سامانه میراث جام‌جم، مجموعه آرشیوی سازمان را ساماندهی و پشتیبانی اطلاعاتی می‌کند. بالغ بر 42 هزار رکورد ثبت شده دارد که 11 هزار و 600 رکورد آن تصویرگذاری شده است. برنامه‌های زنده از بدو تاسیس شبکه تاکنون 173 عنوان و برنامه‌های تولیدی شبکه هم 1162 عنوان است. این آرشیو بر اساس آیین‌نامه‌های مورد تایید اداره کل آرشیو و ابلاغی ، تمام فرآیندهای دریافت، ساماندهی، حفاظت، سرویس‌دهی را به نحو احسن و با دقت فراوان انجام می‌دهد.

 

 

امتیاز شما