امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

«خانه‌های نورانی» به روایت مستندسازان

مشاهده ۲۲۷
۱۴۰۰/۱۰/۰۴- ۰۹:۲۸

مجموعه مستند «خانه‌های نورانی» به تهیه کنندگی محمد امین نوروزی در 7 قسمت با محوریت تبلیغ و ترویج روضه داری‌های سنتی ایران در شبکه مستند تولید شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مجموعه مستند در 7 قسمت 50 دقیقه ای تولید شده است هر قسمت از این مستند کارگزدانی مجزا دارد. هاشم مسعودی، بابک مینایی، عباس موزون، علی ملاقلی پور،  کریم فائقیان و امین لطفی از جمله کارگردانان این مجموعه مستند هستند و سوژه‌های اصلی این مستند در  شهرهای تهران، مشهد، همدان و بوشهر واقع شده اند.
بابک مینایی «خانه میرزا اسماعیل اربابی»، هاشم مسعودی «خانه علی مددی،حسینیه مددی» در مشهد،  علی ملاقلی پورخانه «سیدمحمد حوله‌ای»، کریم فائقیان خانه « آیت الله علم بلادی » در بوشهر، امین لطفی  «مسجد و هیئت آقاجانی بیک»  را کارگردانی کرده و عباس موزون هم  مستند خانه «میرزا ابوالقاسم عطار» را ساخته است.
این مجموعه  جست و جویی برای یافتن روح معنوی حاکم بر مکان‌هایی است که در آن روضه خوانی اهل بیت با قدمت و سابقه طولانی برگزار می‌شود. تاکید مستند بر وجوه عاشقانه و معنوی اماکن و نه صرفا درگیرظواهر و تاریخچه بناها است.
نوروزی تهیه کننده این مجموعه درباره انگیزه اش از ساخت این مجموعه مستند هم گفت: این خانه‌ها پر از نورمعنویت و آرامش و میراث نورانی ما هستند. طبعا برای رسیدن به چنین روایتی به سراغ مداح،چای ریز،سخنران، آشپز، نظافتچی و... که این نور را چشیده اند و مناسک و باورها را در سینه دارند رفتیم. البته لابه لای مستند  از تصاویر آرشیوی ای هم استفاده شده است.
او  با اشاره به تفاوت روضه خوانی‌های سنتی با روضه خوانی‌های امروزی گفت:  نگاه ما در این مستندها تبیینی است و می‌کوشیم روضه سنتی و اخلاصی که در آنهاست، را تبلیغ و ترویج کنیم.
   این تهیه کننده درباره روند تولید «خانه‌های نورانی» گفت: این مجموعه روزهای پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد و انشالله تا پایان سال آماده پخش می‌شود.

امتیاز شما