امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسابقه‌ای برای غذاهای محبوب ایرانی
مسابقه‌ای برای غذاهای محبوب ایرانی

ماجرای آشپزی من و مامان

مشاهده ۷۱۲
۱۴۰۰/۱۰/۰۴- ۱۰:۵۷
تعداد بازدید:712

بنا بر نظرسنجی که (از شهریور تا آذر سال 1400) به مدت سه ماه از طریق سامانه پیامکی در برنامه«آشپزی با مامان» شبکه پنج سیما صورت گرفته است، مردم سراسر ایران با تنوع ذائقه و سلیقه‌های غذایی خود، در این همه‌پرسی شرکت کردند. جالب است بدانید که این برنامه پر مخاطب شنبه‌، دوشنبه و چهارشنبه‌ها ساعت 21:00 به تهیه‌کنندگی علیرضا سلطانی، به کارگردانی محمد رجایی و با اجرای الهه پرسون، مادر و فرزند‌ها را در فضایی صمیمانه به مسابقه آشپزی دعوت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فضای این مسابقه، بسیار شاد است و در عین حال به جایگاه مادر در کنار فرزند نگاه ویژه‌ای کرده است. همراهی مادر و فرزند به این مسابقه یک نگاه متفاوت داده است، به‌خصوص اینکه امنیت جایگاه مادر و سختی حضور مادر در خانه را به تصویر می‌کشد، به‌طوری که فرزند از نزدیک این موضوع را لمس خواهد کرد. اینکه چقدر وظایف مادر در خانه سخت است و حتی تصمیم گرفتن درباره نوع خوراکی که قرار است برای اعضای خانه طبخ شود و این کار هر ‌روزه مادر است و به چشم نمی‌آید در این مسابقه به شکل محسوس و ویژه نشان داده می‌شود تا فرزندان به این موضوعات روزانه و ثابت بیش‌تر توجه کنند و بدانند که مادر در طول روز چه وظایف مهمی‌بر دوش داشته که تا‌کنون شاید به چشم آنان نیامده است.

«آشپزی با مامان» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های چند وجهی، اهداف جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه پیدا و پنهانی را دنبال می‌کند تا در ارتباط مستقیم با خواسته‌های مخاطبان خود قرار بگیرد.

در این برنامه، انعطاف‌پذیری در اجرای کار گروهی جلوه می‌کند. اعتماد به عملکرد دلسوزانه دیگر اعضا هم نکته درخور توجهی است. تعامل بین دو گروه شرکت‌کننده و تقویت رقابت سالم از دیگر نکات برجسته این برنامه است، به طوری که گاهی کمک گرفتن از گروه رقیب برای افزایش سرعت عمل در تهیه غذا و سالاد و دورچین‌ها شگفتی‌ساز می‌شود تا غذایی لذیذ و خوشمزه در زمان تعیین شده طبخ شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 در بخش انتخاب غذای محبوب ایرانی به پیشنهاد گروه نظرسنجی در این برنامه، 32 غذای پر طرفدار ایرانی از بین خوراک‌های متداول انتخاب شد و در مرحله اول، در 16 قسمت از برنامه، نظرخواهی صورت گرفت. جالب  اینکه غذاهای پلویی پیشتاز بودند و غذاهای نانی در رده بعدی قرار داشتند.

البته وضعیت آش‌رشته و کشک و بادمجان فرق داشت و از رای خوبی برخوردار بود. به این ترتیب در پایان مرحله اول، 16 نوع غذا از دایره رقابت حذف شدند و 16 نوع دیگر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند. از دو گروه، پس از ارزیابی‌ها، هشت غذا، گوی سبقت را ربودند و با درصدی نزدیک به هم حرکت می‌کردند. آبگوشت و ماکارانی با 59% زرشک پلو با مرغ 64%، باقالی پلو با ماهیچه و جوجه کباب 72% خورشت فسنجان 74%، کباب کوبیده 75% خورشت قورمه سبزی 78%، در مجموع غذاهای یاد شده با میانگین آرای 70% به صدر جدول رسیده بودند و انتخاب بین آن‌ها روز به روز دشوارتر می‌شد. همچنان در این رقابت نفس‌گیر، قورمه سبزی،کوبیده و خورشت فسنجان- با هرسه طعم (ترش و شیرین و ملس)- دوشادوش هم پیش می‌رفتند. بالاخره نظرهای مردمی نتیجه را به نفع کوبیده و قورمه سبزی تغییر داد و آن دو برای رقابت در مرحله نهایی به مصاف یکدیگر رفتند. در این مرحله، درصد‌ها با فاصله اندکی جابه‌جا می‌شد. ابتدا قورمه سبزی با 77% و کوبیده با 72 % زمین بازی را در اختیار داشتند، ولی دقایق یک جدال هیجانی رو به پایان بود و سرعت نظردهی برای این مسابقه خوراکی، شتاب گرفته بود که در نهایت، مخاطبان با دادن نظرهای دقیقه نودی، درصدها را جابه‌جا کردند و به یکباره آمار کوبیده به 83% و قورمه سبزی به 79% تغییر کرد و برتری از آنِ کباب کوبیده شد و جام غذای محبوب را در سفره ایرانی گرفت.

کباب کوبیده با ترکیب گوشت چرخ کرده مخلوط و پیاز رنده شده و ادویه معطر، به فوت و فن‌های ظریفی نیاز دارد تا تُرد و خوشمزه و چشم‌نواز از کار درآید. از ویژگی‌های برجسته این غذای خواستنی آن است که هنرِ کدبانوی خانه، برای مایه گرفتن و مهارتِ آقای خانه، برای پختن کباب روی آتش را تواما لازم دارد تا حاصل این آشپزی مشترک، لذت چشیدن این غذای مطبوع و خوش طعم ایرانی را دلپذیرترکند.

این برنامه که به همت گروه اجتماعی شبکه پنج تولید می‌شود به خلاقیت در آشپزی و صرفه اقتصادی خانواده توجه ویژه‌ای دارد. چی بخوریم؟ و امروز چی بپزم؟ جمله‌های گوش‌آشنایی هستند که مادران زیاد از آن استفاده می‌کنند. جالب اینکه در این مسابقه سعی شده ماده اولیه پیشنهادی، بسیار سنجیده انتخاب شود تا برای همگان قابل دسترس و ارزان باشد و البته به سرعت بتوان غذایی خوش طعم و مورد پسند را با آن آماده کرد. حال آنچه این برنامه را از برنامه‌های آشپزی مشابه متمایز کرده است این است که گروه‌ها موظفند به فوریت و در لحظه، تصمیم بگیرند که با ماده غذایی موجود، چه غذایی درست کنند!

 

امتیاز شما