امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارشی از میزبانی 4 مرکز استانی از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس
گزارشی از میزبانی 4 مرکز استانی از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس

گمنامان خونین‌بال مهمان صدا و سیمای استان‌ها شدند

مشاهده ۱۱۳۶
۱۴۰۰/۱۰/۱۸- ۰۸:۴۳
تعداد بازدید:1136

آیین تشییع و خاکسپاری سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس، جمعه 17 دی همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در سه مرکز سمنان، کردستان و مرکزی برگزار شد و امروز، شنبه هم در مرکز کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این روزها که مصادف است با سالروز شهادت صدیقه طاهره(س)، بزرگ بانویی که در دفاع از حریم و حرمت امامت و ولایت به شهادت رسید و نیز دومین سالگرد شهادت سردار دل‌‎ها سپهبد حاج قاسم سلیمانی، باز هم میزبان شهدایی بودیم که غریبانه و مظلومانه در دوران دفاع مقدس و در عملیات‌های مختلف شربت شهادت نوشیدند و نام خود را در دفتر نیکان و ابرار به ثبت رساندند.

از شرق دجله تا دل استان مرکزی

صدا و سیمای چهار مرکز استانی، این افتخار را داشتند که محل فرود این پرندگان خونین‌بال باشند و مدفن آنها، مقبرة الشهدایی باشد برای دلدادگان به این انقلاب الهی و اسلامی و به فرموده آن پیر سفر کرده، خمینی کبیر(رضوان الله تعالی علیه)، تربت پاک این شهیدان تا قیامت، مزار عاشقان و عارفان و دل سوختگان و دارالشفای آزادگان باشد.

آیین تشییع و تدفین پیکر پاک شهید گمنام عملیات بدر در شرق دجله که در تاریخ 19 تا 29 اسفندماه 1363 به شهادت رسیده است، در استان مرکزی و به سمت صدا و سیمای این مرکز انجام شد.

صدا و سیمای استان مرکزی برای استقبال از این شهید که در سی و چهارمین بهار از زندگیش دعوت حق را لبیک گفته بود، تدارک وسیعی دیده بود؛ از تولید پیش خبر آمادگی رسانه استانی تا ساخت مستند خبری از مراسم تشییع و خاکسپاری و نیز تولید مستندی بلند از تدارک مجموعه استان برای استقبال از این شهید از روزی که وارد استان مرکزی شد یعنی یکشنبه 12 دی تا روز خاکسپاری؛ همچنین موشن گرافیکی نیز با همین مضمون در سیمای استان مرکزی تولید و پخش شد که معاونت فضای مجازی مرکز هم از آن بهره برد و آن را منتشر کرد.

ساخت مستند رادیویی از تدارک و حس و حال همکاران، پخش زنده مراسم بزرگداشت و مناجات با حضور پیکر شهید، پخش زنده مراسم «شبی با شهید» در مصلی اراک همزمان با روز چهارشنبه پانزدهم و تشییع و تدفین شهید در روز پنجشنبه شانزدهم دی ، اجرای برنامه زنده تلویزیونی با حضور پیکر مطهر شهید در استودیو و حضور مادران شهدای جاویدالاثر اراک و نیز تولید و پخش دو برنامه مناجات و وداع با شهید در حسینیه مرکز همزمان با صبح چهارشنبه و شب شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) از دیگر برنامه‌ریزی‌های اجرایی صدا و سیمای این مرکز بوده است.

رسانه استانی همچنین برنامه‌های دیگری را هم به مناسبت این مراسم تدارک دیده بود؛ برنامه‌هایی مثل برگزاری مسابقه پیامکی و تلویزیونی، رادیویی با عنوان «دل نوشته به شهید»، پویش عکس مردمی از مراسم تشییع، تدارک پذیرایی گسترده از محل نذورات همکاران از مردم شرکت کننده در مراسم، فضاسازی محیطی و بیلبوردی و اطلاع‌رسانی گسترده در سطح شهر و ارسال پوستر برنامه‌ها به تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان از طریق شبکه دولت، دعوت تمامی خبرگزاری‌ها، نشریات، مطبوعات و روزنامه‌های سراسری استان، دعوت خادمان آستان قدس رضوی به منظور اهدای پرچم تبرک حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع)، دعوت از یگان تشریفات و مارش ارتش، دعوت از فرزند یکی از شهدای استان برای قرائت دل نوشته و دکلمه و توزیع هزاران سربند تبرک پیکر پاک شهید در بین همکاران و مردم عزیز تا در فضایی عطرآگین به یاد شهدا، این مراسم نورانی برگزار شود.

 صدا و سیمای سمنان میزبان پیکر سرباز فداکار وطن

در استان سمنان هم رسانه استانی میزبان یکی از گمنامان هشت سال جنگ تحمیلی بود؛ این سرباز فداکار وطن که در هنگام شهادت 35 سال داشته، در جزیره مجنون و هنگام تک دشمن بعثی به شهادت رسیده است.

پیکر پاک این شهید والا مقام بر دستان مردم و همکاران صدا و سیمای مرکز سمنان تشییع و در محوطه صدا و سیمای مرکز سمنان به خاک سپرده شد. در این مراسم که در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سر افراز سپاه اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، شهید تازه تفحص شده که در منطقه عملیاتی جزیره مجنون در سال 65 به شهادت رسیده بود با استقبال گرم همکاران صدا و سیمای مرکز سمنان و مردم شهید پرور سمنان از میدان نماز این شهر تا صدا و سیمای مرکز سمنان تشییع و پس از مراسم با شکوهی در محوطه این مرکز به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان سخنران این مراسم بود و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و ابراز امیدواری برخورداری از فیوضات معنوی حضور این شهدا گفت: طبق آموزه‌های دینی ما شهدا زنده‌اند و از عوامل رضایت و شادمانی شهدا از ما این است که ببینند ما راه آنها را ادامه می‌دهیم زیرا آنها با هدف بلندی که داشتند برای حفظ دین و ناموس و ملیت خود به شهادت رسیدند و از ما هم می‌خواهند تا راه آنها را ادامه دهیم.

 کردستان قهرمان میزبان 2 شهید والامقام

در کردستان هم پیکر مطهر دو تن از شهدا برگزار شد که یکی از آنها شهید گمنام و دیگری شهید احمدی بود؛ او روز یکم شهریور ماه سال ۱۳۶۳ برای انجام کاری به روستای نرگسله می‌رود و در آنجا گروهک ضدانقلاب وی را به جرم همکاری با جمهوری اسلامی ایران اسیر کرده و پس از سه روز شکنجه وی را وادار به کندن قبرش می‌کنند و در این حین او را ناجوانمردانه به گلوله بسته و به شهادت می‌رسانند.

مراسم تشییع این شهدا از مسجد جامع سنندج تا میدان انقلاب این شهر با حضور مردم برگزار و پس از آن شهید گمنام در محوطه صدا و سیمای مرکز کردستان به خاک سپرده شد. پیکر مطهر این شهید بزرگوا در کشور عراق تفحص شده است.

 شهید گمنام مهمان دائمی صدا و سیمای کرمانشاه می‌شود

علاوه بر اینها، مراسم تشییع پیکر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور گروه‌های  مختلف مردم شهید پرور کرمانشاه هم برگزار شد. مراسم خاکسپاری پیکر مطهر یکی از این شهدا ساعت ۱۰ صبح روز شنبه (۱۸ دی) در محوطه صداوسیمای مرکز کرمانشاه برگزار می‌شود.

پیکرهای پاک این شهدای گرانقدر که در عملیات بدر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، چهارشنبه ۱۵ دی برای تشییع و خاکسپاری به کرمانشاه منتقل شده بود.

این شهدای والامقام ۳۷ سال پیش در عملیات بدر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و پیکر مطهر آنان در شرق رودخانه دجله تفحص شده است.

 

 

امتیاز شما