امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

«چرخ» میزبان رئیس دانشگاه شهید بهشتی

مشاهده ۲۲۶
۱۴۰۰/۱۰/۲۰- ۱۴:۱۶

برنامه دوشنبه 20 دی«چرخ» شبکه چهار سیما، به بررسی نقش علوم پایه در توسعه‌ی پایدار اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» محمدحسین عباس‌پور، زیست‌شناس سلولی و مولکولی، از mRna به‌عنوان انقلابی در درمان بیماری‌ها و زهرا رفیعی، روزنامه‌نگار محیط‌زیست، از آبگیری ۵۰ درصدی جازموریان می‌گویند.
در بخش دیگری از «چرخ»، سیدمحمدحسین خلیلی، روزنامه‌نگار علم با دکتر سعدالله نصیری قیداری، دبیر شورای سیاست‌گذاری و رئیس کمیته‌ی اجرایی سال جهانی علوم پایه سال علوم پایه و توسعه‌ پایدار گفت‌وگو می‌کند. 

علوم پایه به بررسی بنیادین پدیده‌ها یا بررسی ماهیت، قوانین و روابط حاکم بین آنها می‌پردازند. از بارزترین این علوم می‌توان به ریاضیات، فیزیک، شیمی، فلسفه، منطق، زیست‌شناسی، زبان‌شناسی و زمین‌شناسی اشاره کرد. سال ۲۰۲۲ به مناسبت صد سالگی جایزه‌ی نوبلی که در سال ۱۹۲۲ به نیلز بوهر، فیزیکدان دانمارکی به خاطر تحقیقات او در ساختار اتم‌ها و تشعشعات ناشی از آن‌ها تعلق گرفت و همچنین به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس اتحادیه‌ی بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) به میزبانی کشور بلژیک در همین سال، به نام سال بین‌المللی علوم پایه نام‌گذاری شده است.

 در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر بنفشه غرایی، معاون آموزشی و عضو هیئت علمی دانشکده‌ علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران روی آنتن می رود.

«چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

تصاویر

امتیاز شما