امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

تلاش رسانه ملی برای بزرگداشت سی امین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک ایران و تاجیکستان

مشاهده ۵۵۵
۱۴۰۰/۱۰/۲۰- ۱۷:۵۴

به مناسبت سی امین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک ایران و تاجیکستان، با مشارکت امور بین الملل رسانه ملی و رادیو فرهنگ همایش «چشم انداز روابط ایران و تاجیکستان» امروز ۲۰ دی ۱۴۰۰ در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این همایش نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در تهران،  به همکاری‌های سودمند مشترک  ایران و تاجیکستان در 30 سال گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و تجاری اشاره کرد و گفت: ارزش های مشترک تاریخی و فرهنگی ملت ما و ایران به هم پیوسته است. ما با تکیه بر اندوخته و تجربه‌های دوجانبه دو کشور دوست و همسایه در آینده نزدیک از همه ظرفیت ها و توانمندی‌ها برای گسترش همکاری‌های تجاری در حوزه صنعت، انرژی، گردشگری و ...  استفاده خواهیم کرد.

زاهدی با تاکید بر اینکه اولویت ما افزایش همکاری دوجانبه در حوزه علم و فرهنگ است، گفت: ۱۸ شهریور سالروز به وحدت رسیدن مردم ، توسعه پایدار کشور و بازیابی تاجیکستان است.

سفیر تاجیکستان در تهران گسترش روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران را یکی از محورهای سیاست های خارجی تاجیکستان اعلام کرد و گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که جمهوری تاجیکستان را پس از استقلال در تاریخ ۱۹ دی سال ۱۳۷۰  به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور تاجیکستان در طول 30  سال روابط میان ایران و کشورش ۱۸ بار به ایران سفر کاری و رسمی انجام داده است و  مسئولان ایران تاکنون ۱۲ بار به تاجیکستان سفر داشته اند و در مجموع این سالها، ۳۰ سفر در شهر دوشنبه و تهران انجام شده است.

زاهدی افزود: سران دو کشور در این سالها در نشست های بین المللی و منطقه ای ۱۵ بار ملاقات دوجانبه داشته اند و ۱۶۰ سند همکاری مشترک امضا کردند که این، در تاریخ دو کشور کم نظیر است. افتتاح پروژه‌های نیروگاه برقی_ آبی ، توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی از مهم ترین الویت های دولت تاجیکستان است.

سفیر تاجیکستان در تهران همچنین به اولین سفر خارجی دکتر سیدابراهیم رئیسی،  رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در شهریور سال ۱۴۰۰   اشاره کرد و گفت: در این سفر به افزایش ظرفیت های تجاری تاجیکستان تا  سقف ۵۰۰ میلیون یورو تاکید شد و مقرر شد قراردادهای سازمان‌های تجاری دو کشور تا سال ۱۴۱۰ شمسی آماده و امضا شود.

وی همچنین به اهداف مشترک دوجانبه  معین شده سه ماه اخیر در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان اشاره کرد و بر حمایت جمهوری تاجکیستان بر عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای تاکیدکرد.

در ادامه این همایش علیرضا حقیقیان، دستیار وزیر امورخارجه کشور پیام  دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: «خوشحالیم در حوزه ارتباط با جمهوری تاجیکستان در مسیر رو به رشدی قرار داریم و سفر آتی رئیس جمهور تاجیکستان به ایران می تواند این روند را تسریع کند و گام دیگری در تقویت همکاری دوجانبه باشد. مسئولان ایران و تاجیکستان به عنوان متولیان سیاست خارجی دو کشور تمام تلاش خود را برای صیانت  از روابط 30 ساله برای تقویت روابط دوجانبه به کار خواهد بست».

در پایان این همایش از کتاب «سفیر کبیر» رونمایی شد و تابلوی خوشنویسی از طرف استاد میرزایی به سفیر تاجیکستان اهدا شد. همچنین در این همایش نمایشگاهی از عکس، کتاب ، لباس های ملی، هنرهای دستی تاجیکی هم برای میهمانان این همایش به نمایش گذاشته شد.

امتیاز شما