امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
مسئول کارگروه مقالات اجلاس هجدهم خبر داد:
مسئول کارگروه مقالات اجلاس هجدهم خبر داد:

دریافت 86 مقاله در تنوع موضوعی و محورهای مختلف

مشاهده ۳۴۰
۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۱۳:۴۰
تعداد بازدید:340

مدیرکل رسانه‌های نوین در مرکز فناوری فضای مجازی معاونت توسعه و فناوری رسانه و مسئول کارگروه مقالات هجدهمین اجلاس فناوری رسانه، از دریافت 86 مقاله در تنوع موضوعی و محورهای مختلف خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهندس فرشید بهجت محمدی مدیرکل رسانه‌های نوین در مرکز فناوری فضای مجازی معاونت توسعه و فناوری رسانه که مسئولیت کارگروه مقالات اجلاس هجدهم را عهده دار است در گفت و گویی با بیان اینکه تا پیش از برگزاری دوره‌های اجلاس، در عرصه صنعت رسانه و برودکست در داخل کشور هیچ گونه کنفرانس تخصصی برگزار نشده بود، اظهار داشت: پیش از این اگر مقاله و یا اثری ارائه می‌شد در کنفرانس های داخلی دانشگاه‌ها و صنعت برق بود که با برگزاری چنین اجلاسی تجمیع مقاله‌ها در حوزه رسانه و در صورت کاربردی بودن مقاله استفاده از آن بصورت نرم افزارهای کاربردی و ارائه طرح در بخش مرتبط را به دنبال داشته است، به عبارتی این اجلاس تنها مرجع تخصصی مقالات مربوط به صنایع برودکست و رسانه‌های فراگیر محسوب می‌شود.

وی در خصوص شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر روند اجرایی اجلاس گفت: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا تجربه برگزاری مجازی اجلاس را با موفقیت سپری کردیم و امسال نیز این بیماری تاثیر چندانی در روند فعالیت های ما نداشته به گونه ای که فرایند دریافت و داوری آثار بصورت مجازی انجام گرفته است.

مسئول کارگروه مقالات اجلاس هجدهم در ادامه به روند فعالیت های این کارگروه اشاره کرد و ضمن اعلام دریافت 86 مقاله در تنوع موضوعی مختلف، گفت: محور عمده و اصلی مقالات امسال همچون سال گذشته شامل مخابرات دیجیتال(سیستم های رادیویی مخابرات دیجیتال، استریمینگ ارسال ویدئو در بستر شبکه‌های IP) و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت رسانه بوده و همچنین مقالات دیگری با تعداد کمتر در حوزه‌های برق و انرژِ و مدیریت نیز دریافت شده است ضمن اینکه در سایت اجلاس و صفحه مربوط به مقاله‌ها، اساتید و کارگروه‌ها با عکس و مشخصات کامل معرفی شده اند و برای مخاطبین و علاقمندان در سایت قابل دسترسی است.

مدیرکل رسانه‌های نوین در ادامه با بیان اینکه مقالات ارسالی طی دو مرحله ارزیابی می‌شوند گفت: در مرحله نخست چارچوب و شکل مقاله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به این معنی که کپی نباشند و چارچوب ارائه شده اجلاس را رعایت کرده باشد و در مرحله بعد آثار به دو بخش علمی _ ترویجی و علمی_ پژوهشی تقسیم و از لحاظ کیفی داوری می‌شوند.

وی اضافه کرد: مقاله‌های علمی _پژوهشی نیاز به داوری عمیق تر و تخصصی تر دارد که داوری آنها بر عهده اساتید برجسته دانشگاه صدا و سیما و سایر دانشگاه‌های کشور همچون تهران، علم و صنعت و شریف امیر کبیر است.

بهجت محمدی با بیان اینکه مقالات به بصورت شفاهی و پوستر در بستر فضای مجازی ارائه می‌شوند، تصریح کرد: نویسندگان مقاله‌های بخش شفاهی در روزهای آغازین بهمن ماه، به دفاع از مقاله خود خواهند پرداخت که برترین مقاله اجلاس در آن روز انتخاب می‌شود.

وی به اعمال سخت گیری با هدف افزایش کیفیت مقالات ارسالی به اجلاس اشاره کرد و افزود: این امر موجب ارتقاء آثار حتی در مراحل ارزیابی اولیه و رعایت معیارهای مطلوب تر شده است تا جایی که اگر مقاله ای کپی و یا از لحاط محتوا از جایی برگرفته شده باشد نویسنده به مدت دو سال از ارسال مقاله به اجلاس محروم خواهد شد.

مسئول کارگروه مقالات گفت: به منظور ارتقاء و کیفیت بیشتر آثار ارسالی تلاش کرده ایم تا با سایر مراکز علمی همکاری و تعامل داشته باشیم به همین منظور کسب مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) انجام شده است ضمن اینکه با انجمن علمی _پژوهشی علوم فناوری اطلاعات و مخابرات (ICT) با رتبه علمی _ پژوهشی، برای ارزیابی دوم مقاله‌های برتر و همچنین  چاپ این مقاله‌ها رایزنی‌های لازم را انجام داده ایم.

وی با بیان این مطلب که برای افزایش کیفی و کمی مقالات نیازمند حمایت مراکز علمی _پژوهشی هستیم، اضافه کرد: برای جذب حامی اجلاس، علاوه بر تعامل بیشتر و دعوت از اساتید برجسته کشور، تبلیغ و اطلاع رسانی بیشتر این اجلاس از طریق بخش های مختلف صدا و سیما همچون رادیو و تلویزیون و... به منظور آشنایی با اجلاس تاثیر گذار خواهد بود.

امتیاز شما