امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
دبیر کارگروه نشست های تخصصی هجدهمین اجلاس فناوری رسانه خبر داد:
دبیر کارگروه نشست های تخصصی هجدهمین اجلاس فناوری رسانه خبر داد:

ارائه بیش از 60 نشست علمی و تخصصی توسط ارائه کنندگان داخلی و خارجی در بستر فضای مجازی

مشاهده ۲۱۸
۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۱۳:۴۵
تعداد بازدید:218

در هجدهمین اجلاس فناوری رسانه، که در بستر فضای مجازی برگزار می شود بیش از 60 شرکت کننده داخلی و خارجی مقالات علمی و تخصصیشان را در کارگروه های این اجلاس ارائه می دهند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در سال های دور سازمان صدا و سیما و در حوزه‌های مختلف هر ساله نشست ها و اجلاس متعددی برگزار می‌شد اما در حوزه فنی چنین گردهمایی که موجب هم اندیشی در مجموعه فنی صدا و سیما شود وجود نداشت تا اینکه از سال 75 این رویداد در قالب همایش توسط معاونت توسعه و فناوری رسانه در مراکز برگزار می‌شد و این آغازی بود بر دوره‌های مختلف اجلاس فناوری رسانه که از دوازدهمین دوره تصمیم به برگزاری این رویداد در تهران شد. اکنون و در گام هجدهم این رویداد مهم فنی، در روزهای ابتدایی بهمن ماه با برنامه‌های مختلف فنی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نشست های تخصصی یکی از بخش های بسیار مهم و پرمخاطب این اجلاس به شمار می رود که برای آشنایی بیشتر با جزئیات آن با مهندس یدالله همتی مدیرکل زیرساخت فضای مجازی که در هجدهمین دوره اجلاس فناوری رسانه، کارگروه نشست های تخصصی را مدیریت می­ کند گفت و­گوکرده ایم:

 هدف اصلی از برگزاری هجدهمین نشست اجلاس رسانه چیست؟

در سال های ابتدایی اجلاس بیشتر به منظور انتقال تجربیات و همفکری در داخل سازمان بود اما به مرور زمان بر اهمیت آن افزوده و همین امر موجب تعامل بیشتر صدا و سیما با بخش ها و نهادهای فعال در حوزه صنعت رسانه شد. این رویه در سال های اخیر رشد یافت تا جایی که اکنون شاهد بین المللی شدن اجلاس هستیم. در کل، هدف از برگزاری اجلاس را می توان انتقال تجربیات، نظریات، بیان مشکلات، اصلاح رویه‌ها، استفاده از فناوری‌های روز دنیا، ارتقاء دانش نیروی انسانی، تعیین اهداف و چشم انداز فنی برای صدا و سیما عنوان کرد.

ما نیازمند سازمانی خلاق و مبتکر هستیم تا توانایی ایجاد تولید دانش در سطح جهانی داشته باشد که معاونت توسعه و فناوری رسانه نقش بسیار مهمی در این روند داشته است. اجلاس فناوری رسانه به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم دانش، تجهیزات، نیروی انسانی و مهارت خود را ارتقاء دهیم. حضور نیروی انسانی در بخش های مختلف اجلاس می تواند به توانمندی و ارتقاء آنان بیفزاید و یا به طور مثال در بخش نشست ها و مقالات، این آثار می تواند با شکل دادن یک تفکر سیستمی، چشم انداز سازمان را مشخص کند. برای رسیدن به رشد مورد نظر، نیازمند تعامل همیشگی با مراکز تولید علم و فناوری هستیم چراکه در این ارتباطات و تعاملات دو جانبه بسیاری از مسائل به آسانی حل می‌شود.

 در خصوص نشست های اجلاس و محورهای آن توضیح دهید.

چارچوب چیده شده در اجلاس بر پایه نیازها و چشم انداز سازمان است که شامل نشست ها در دو بخش علمی و تخصصی است و به موضوعاتی همچون تکنولوژی و نوآوری‌های روز دنیا در حوزه صدا و تصویر، رسانه‌های مجازی، حوزه سایبر، عملکرد سال گذشته سازمان و... می‌پردازد.

نشست ها در پنج محور فناوری تولید محتوا و سرویس های محتوا محور، زیرساخت های نوین توزیع و انتشار محتوا، کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت رسانه، مراکز داده و زیرساخت های ابری امن و معماری رسانه‌های آینده، ارائه می‌شود که شامل 57 زیر نشست است و عموم علاقمندان می توانند برای بهره مندی از محتواها، با مراجعه به سایت اجلاس تقاضای خود برای شرکت در نشست ها را اعلام کنند که بصورت انگلیسی و فارسی امکان ثبت نام برای آنها وجود دارد. در این بخش پیشرفت چشمگیری در تعداد و تنوع در حوزه جغرافیایی داشته ایم بخصوص در سطح استان‌ها که ایده و طرح های ارزشمندی ارائه کرده اند.لازم به ذکر است که در سال گذشته 58 نشست برگزار شد و امسال این رقم به 63 مورد رسیده است.

چه ضرورتی برایبین المللی بودن اجلاس به ویژه در بخش نشست ها وجود دارد؟

در دوره‌های پیشین اجلاس، مدعوین و میهمانان داخلی و خارجی در تهران حضور داشتند اما با شیوع کرونا، اجلاس نیز تحت تاثیر قرار گرفت و در بستر فضای مجازی برگزار شد. خوشبختانه فضای مجازی این امکان را به وجود آورد تا بتوانیم بیشتر از گذشته میهمان خارجی را بصورت مجازی داشته باشیم که همین امر موجب افزایش چندین برابری تعداد شرکت کنندگان بویژه از مراکز مهم بین المللی از کشورهای مختلف نسبت به دوره‌های قبل شد.

سازمان صدا و سیما برای رسیدن به بالاترین سطح جهانی و پیمودن مسیر توسعه نیازمند تعامل، همکاری و همگرایی با سایر بخش ها و نهادهای داخلی و بین المللی است. یکی از دلایل برگزاری اجلاس رسیدن به این هدف است. اگر چه تحریم های اقتصادی موانعی برای تحقق این اهداف ایجاد کرده است اما از طرف دیگر موجب تلاش و تکاپوی بیشتر برای بومی سازی و استقلال مجموعه رسانه ملی شده و نیز افزایش اعتماد به نفس نیروی انسانی در صنعت رسانه را به دنبال داشته است برای مثال در بحث HD سازی و یا پروژه دیتا سنتر امام علی(ع) به جایگاه ارزشمندی رسیده و توانستیم با کشورهای پیشرو در جهان رقابت کنیم.

با توجه به شیوع سویه جدید کرونا، اجلاس هجدهم در دو روز پنجم و ششم بهمن ماه بصورت مجازی برگزار خواهد شد. خوشبختانه سال گذشته همکاران ما توانستند در بستر مجازی تمام امکانات را برای برگزاری بهتر این اجلاس فراهم کنند و رضایتمندی مناسبی نیز حاصل شد.

نشست های بین المللی یکی از مهم ترین برنامه‌های اجلاس محسوب می­شود بطوری که افراد صاحب نظر و متخصص در بخش های مختلف علمی، دانشگاهی و سازمان‌های مختلف بین المللی همچون ABU، EBU، intelsat، RIA، Hellas Sat شبکه‌های تلویزیونی و خبری در سطح بین الملل آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه مطرح می‌کنند.

در دوره قبل اجلاس فناوری نیز نشست های خارجی از پر رونق ترین نشست ها محسوب می‌شد و 16 نفر از صاحبان علم و تخصص بصورت مجازی شرکت و آخرین دستاوردها در حوزه فناوری رسانه را در موضوعاتی همچون امنیت سایبری در رسانه، DRM، آینده توزیع ویدیو در صنعت رسانه، تکنولوژی ماهواره، 5G و صنعت، پخش OTT مطرح کردند که حضور این افراد بنام و مطرح جهانی علاوه بر طرح مطالب علمی جدید، موجب ارتقای سطح بین المللی اجلاس نیز شد.

ویژگی این دوره از اجلاس چیست؟

با توجه به تجربیات اجلاس هفدهم که بصورت مجازی برگزار شده بود آمادگی ما برای برگزاری اجلاس بصورت مجازی و حضوری بود که با شیوع جدید سویه کرونا تصمیم گرفته شده بصورت مجازی و غیر حضوری برگزار شود. نکته مثبت این موضوع تعداد شرکت کنندگان در اجلاس است که در مورد حضوری بسیار محدودتر از مجازی است اما اکنون امکان حضور برای تمام مراکز فنی و دانشگاهی سراسر کشور مهیا شده است که در صورت حضوری بودن این حجم از تقاضا امکان پذیر نبود اما در بستر مجازی این امر محقق شده و می توان این عدد را به یک هزار نفر در هر نشست افزایش داد. این برنامه محدود به میهمانان داخلی نیست و میهمانان خارجی نیز می توانند در این نشست ها بصورت مجازی حضور پیدا کنند و این یک مزیت محسوب می‌شود. حتی ما فراتر از حضور، بحث پرسش و پاسخ به عبارتی تعامل در اجلاس را بصورت مجازی مهیا کرده ایم.

امسال با توجه به فرمایش رهبری مبنی بر تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها، اجلاس نیز در این راستا طرح ریزی شده است که با حمایت ها و همگرایی‌ها برای رفع موانع و مشکلات بصورت مستمر ارتقاء بیش از پیش سازمان صدا و سیما را شاهد خواهیم بود. در همین راستا نشستی تخصصی نیز با موضوع شعار سال و با حضور ذینفعان و مسئولین سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی برگزار خواهیم کرد.

 از این نشست ها چه بهره برداری می‌شود؟

سیاست معاونت توسعه و فناوری رسانه حرکت در مسیر بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری روز دنیا در حوزه‌های مختلف همچون صدا، تصویر، تولید محتوا، هوش مصنوعی، نحوه انتشار و زیرساخت های مرتبط و بخصوص فناوری IT است؛ با توجه به این هدف و چشم انداز، اجلاس طرح ریزی شده تا صاحب نظران، محققان و پژوهشگران عرصه رسانه آخرین دستاوردهای خود را ارائه کنند ضمن اینکه بستر مناسبی نیز برای استفاده صدا و سیما از این دستاوردها فراهم شده است که نمونه‌های فراوانی بخصوص در بخش IT و صدا و تصویر وجود دارد.

امتیاز شما