امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

گروه‌‌های خونی نادر زیر ذره‌بین «چرخ»

مشاهده ۴۲۳
۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۱۴:۲۱

سه‌شنبه ۲۱ دی برنامه «چرخ» به بررسی گرو‌ه‌های خونی نادر در ایران اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» محمد کرباسی، روزنامه‌نگار فناوری، از آینده‌ نمایشگرهای تاشو می‌گوید و علی خورشیدی، روزنامه‌نگار فناوری، تازه‌ترین خبرهای دنیای فناوری را مرور می‌کند.
در بخش دیگری از «چرخ»، محمدرضا مقدسیان با مصطفی مقدم، مدیر برنامه‌ ملی خون نادر ایران درباره‌ گروه‌های خونی نادر در ایران و کاربردهای این گروه‌های خونی خاص گفت‌وگو می‌کند.
تا کنون در دنیا حدود ۳۸ سیستم خونی شناسایی شده که در دل این سیستم‌ها بیش از ۳۶۰ نوع گروه خونی قرار دارد. اگر گروه خونی فردی در بین یک جمعیت ۱۰۰۰ نفری مشابه داشته باشد، این فرد دارای گروه خونی نادر است و اگر گروه خونی فردی در بین ۱۰ هزار نفر، ۱۰۰ هزار نفر یا یک میلیون نفر دارای مشابه باشد، آن فرد دارای گروه خونی بسیار بسیار نادر است. در حال حاضر بانک اطلاعاتی خون نادر سازمان انتقال خون ۱۲۰۰ نفر را ثبت کرده که دارای گروه خونی نادر هستند و کمتر از ۱۰۰ نفر هم دارای گروه‌های خونی بسیار نادر هستند.
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر موسی صادقی، مدیر گروه مواد رنگ‌زای آلی پژوهشگاه رنگ روی آنتن می رود.

فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود.
مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما