امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما تأکید شد
در مراسم تودیع و معارفه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما تأکید شد

لزوم پاسداشت میراث سترگ شعر فارسی

مشاهده ۱۲۵۱
۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۲۱:۰۲
تعداد بازدید:1251

آیین تودیع و معارفه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، تودیع محمد مهدی نراقیان و معارفه علیرضا قزوه روسای سابق و جدید دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی، آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک سازمان، و جمعی از مدیران حوزه موسیقی و شاعران سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه برگزار شد.


قزوه میراث‌دار شعر متعهد ایران
وحید جلیلی قائم مقام رییس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به اهمیت انتخاب علیرضا قزوه برای این جایگاه، گفت: خوشحالم که امروز در مراسمی حضور دارم که انتخاب شایسته‌ای را به همراه دارد.
وی افزود: قزوه مسئولیت مهم و خطیری را در این آوردگاه عظیم به عهده گرفته است. من از سنین نوجوانی با شعرهای او آشنا بودم. قزوه مرحله به مرحله در فراز و فرودهای انقلاب و در حوادث گوناگون بی ادعا و متواضعانه میراث سترگ شعر فارسی را پاس داشت و مثل آنهایی نبود که برای هزاران شهید ملت حتی شعری هم نسرودند و آنها که انگار از فردوسی کینه داشته باشند حاضر نشدند نعت و کلمه‌ای از رشادت و دلاوری جوانان این مرز و بوم بر زبان جاری کنند.
دبیر ستاد تحول رسانه ملی قزوه را میراث دار گنجینه عظیم شعر متعهد ایران دانست و افزود: او در زمره شاعرانی است که بدون قرآن و بدون حکمت شعری نسروده و اگر چنین نبود امروز او در این ترازی که می‌شناسیم شناخته نمی‌شد.
جلیلی خطاب به قزوه گفت: قطعاً این میزها، مسئولیت‌ها و جایگاه‌ها برای امثال شما که شهدا را دیدید و قهرمانی‌های ملت را دیدید خیلی ناچیزتر از آن است که به ظاهر آن دل ببندید و حتماً با این انگیزه پا در راه گذاشتید که باری از دوش مظلومان بردارید.
وی ادامه داد: نباید مرعوب این جماعت سخیف شد که حاج قاسم سلیمانی را سانسور می‌کنند و اگر لطف کنند به او درشتی نکنند! نه باید مرعوب این جماعت سخیف شد و نه مفتون ظواهر دنیایی. با افتخار و سربلندی حماسه‌های این ملت را باز سرایی کنید. از ظرفیت‌های شعر و موسیقی حداکثر استفاده کنید.
قائم مقام رئیس رسانه ملی گفت: روزی که این مسئولیت را تحویل می‌دهید بگویید هر چه کردم و هر آنچه انجام دادم از دولت قرآن بوده‌است.
جلیلی ضمن توصیه به قزوه برای استفاده از ظرفیت شعر و موسیقی در صداوسیما تصریح کرد: موسیقی در ایران مدیون تعزیه است و رد پای این هنر در موسیقی ایران دیده می‌شود که نشان از عشق به امام حسین(ع) است.
جلیلی با تقدیر از فعالیتهای محمدمهدی نراقیان صحبتهایش را پایان داد.



روایتی از توفیقات شعر، موسیقی و سرود
محمدمهدی نراقیان مدیر سابق دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان در ادامه این مراسم گفت: به رسم این نوع جلسات من نیز گزارش می‌دهم تا نمایی از آنچه در این مدت در دفتر گذشت بیان کنم. در حوزه تولید چند محور داشتیم. تلاش کردیم دایره کسانی را که سازمان با آنها کار می‌کند را وسعت دهیم و در این بین بر تربیت نیروی انسانی جدید و به توفیقاتی رسیدیم.
وی افزود: در حوزه آهنگسازی با کسانی شروع به کار کردیم که کار اولی بودند و خوش درخشیدند. تلاش کردیم به افراد فرصت بدهیم تا کارگردانی کار را برعهده بگیرند و به مدیر گروهی برسند.
نراقیان با اشاره به تمرکز این دفتر روی نماهنگ تصریح کرد: تولید نماهنگ برای ما اهمیت داشت و به جای فتوکلیپ کار تولیدی را انجام دادیم. ضمن اینکه اصالت شعر برایمان مهم بود و نماهنگ‌هایی با محور شاعرانش تولید کردیم.
مدیر سابق دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان افزود: برای اولین بار در انتخابات موسیقی اختصاصی تولید شد. برای مناسبت‌ها هیچ کار موسیقایی روی آرشیو نداشتیم و در این زمینه هم تولیداتی انجام شد. نزدیک ۲۳۰ قطعه موسیقی و ۲۰۰ نماهنگ تولید شد. برای نماهنگ ستاره‌های آسمان از طرف دفتر رهبر انقلاب تقدیر شد. همچنین قریب به ۴۰ قطعه موسیقی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در این دفترتولید شد.
وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت سرود، از ابتدا هدف‌گذاری کردیم که ۴۰ درصد تولیداتمان در این حوزه باشد و سرود از انزوایی که داشت خارج شد.
نراقیان در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: از حوزه‌های اصلی کار ما ارزیابی قطعات موسیقی بود که از شبکه‌ها به ما می‌رسید و فرایندی برای آن طراحی شد. ۴۵۰۰ قطعه بررسی شد و حدود چند هزار قطعه از سامانه آرشیو هم مجدد بررسی شد.
مدیر سابق دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان از نظارت بر محتوای موسیقیایی آثار سخن گفت و تأکید کرد: حوزه دیگر کاری ما نظارت بر تولیداتی بود که از شبکه‌ها روی انتن می‌رفت. در سال ۹۹ حدود ۸ ماه از سال همه قطعات را رصد کردیم و با این گزارش‌ها تخلفات حداقلی شد و از 30 به 18 درصد رسید.
وی با اشاره به حضور فعال ارکستر سمفونیک صداوسیما در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر و مراسم ملی گفت: سعی کردیم با مجموعه دستگاه‌هایی که در حوزه موسیقی کار می‌کنند مثل حوزه هنری، شهرداری، و… همکاری کنیم. در ۳۲ ماه گذشته دفتر موسیقی علی رغم زخم‌های که از گذشته هنوز باقی مانده بود، الان آماده است تا به آقای قزوه برسد.



صداوسیما را می‌شناسم
در ادامه مراسم علیرضا قزوه در سخنانی تصریح کرد: مقام هنر مقام بالایی است و شعر و سرود در کنار موسیقی در روزهای اول انقلاب حماسه آفرینی کرد و این سرود و شعار بود که که ان موج را پدید آورد.
وی افزود: البته آن شعار نه به معنای شعاری بلکه به معنای شعر ناب عمل کرد. ارزش دفتر شعر و موسیقی ارزشی بالاست. چنانچه وقتی از مرحوم شهریار خواستند یک بیت شعر برای مردم بسراید شعار «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار» را سرود که در قالب شعار تا مدت‌ها بر زبان مردم جاری می‌شد.
شاعر کتاب «از نخلستان تا خیابان» درباره ارزش شعر عنوان کرد: در روزگار ما شعر را به خدمت رسانی و بیگاری موسیقی گرفته‌اند. اگرچه موسیقی پابه‌پای شعر جلو آمد اما باید توجه کرد که سرود حماسی و ترانه باید جدی گرفته شوند.
قزوه با اشاره به حضور خود در صداوسیما عنوان کرد: من از همین صداوسیما شروع کردم و با فضای آن بیگانه نیستم. موسیقی در کشور ما مظلوم است. شعر هم مظلوم است اما موسیقی این مظلومیت را بیشتر دارد.
مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان با اشاره به لزوم بازنگری در بودجه‌ها گفت: بد است که بچه‌های موسیقی استان‌ها با صد تومان و دویست تومان کار بسازند. اهتمام من بر این است که بر ارزش کار هنرمندان در عرصه شعر و موسیقی بیافزایم.
قزوه تأکید کرد: مکتب من مکتب حاج قاسم است و از مسلک و مرام او تبعیت می‌کنم. تلاش می‌کنیم در کنار عزیزان باشیم کار تولید کنیم و اتفاقات تازهای رقم بزنیم.



تلاش کردیم حرفه‌ای بمانیم
آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: حضور من در سازمان یک ماه پس از ورود آقای نراقیان به دفتر بود و طی این سال‌ها ارکستر فراز و فرودهای بسیاری داشته است.
وی افزود: مسایلی که در عرصه موسیقی ارکسترال وجود دارد باعث شده گاهی کارها عمق لازم را نداشته باشد اما از زمانی که من عهده دار این مسئولیت شدم با تعاملی که با آقای نراقیان داشتیم، سعی کردیم همه اصول را از نظر فرهنگی یا حرفه‌ای پیش بگیریم و تنها ارکستری بود که در دوران کرونا تمرینات خود را انجام داد و آثار مختلفی در این دو سال از بزرگان موسیقی کشور ضبط کرد.
امینی گفت: حضور علیرضا قزوه هم برای ما فرصتی مغتنم است و امیدواریم با درایت ایشان از عهده باقی مسائل برآییم.



توجه به گویش و زبان اقوام
سیدحمیدرضا حسینی مدیر دفتر شعر و موسیقی استان‌های صداوسیما نیز گفت: قبل از این آیین از رئیس صداوسیما تشکر می‌کنم که عنوان «شعر» را به عنوان این دفتر اضافه کردند. شعر ثروت ملی ایرانیان است و انتظار بسیاری بود.
وی ادامه داد: آقای نراقیان اولین جلسه را با مدیران پخش شبکه‌ها گذاشت. مهندسی کردند و وضعیت موسیقی از حالت جزیره بودن خارج شد. شبکه‌ها پیش از این کار خود را انجام می‌دادند و مرکز هم کار خود را پیش می‌برد. امیدوارم با حضور آقای قزوه که معرف همه هستند، زبان فارسی و ۱۰ زبان اقوام و ۱۰۴ گویشی که موظف به حمایت از آن‌ها هستیم را پاسداری کنیم. امیدواریم در این دوره جدید بهترین خدمت را به سازمان و رسانه انجام دهیم.

حمایت از موسیقی حماسی، آیینی و اجتماعی
هادی آزرم به‌عنوان نماینده‌ای از ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز گفت: امیدوارم مشکلات ارکستر سمفونیک رفع شود. ارکستر سمفونیک سازمان بیش از ۸۰ سال عمر دارد و این در نوع خود ارزشمند است. در دهه ۷۰ رهبر انقلاب طی سخنانی نگاهی حمایتی به ارکستر داشتند و تا الان هم این حمایت‌ها ادامه داشته است.
وی اضافه کرد: امیدواریم ارتقای کمی و کیفی موسیقی حماسی، آیینی و اجتماعی که در حکم انتصاب آقای قزوه و با نگاه رئیس صداوسیما پیش بینی شده رقم بخورد.

امتیاز شما