امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل ارتباطات زمینی و دبیر کمیته تشریفات هجدهمین اجلاس فناوری رسانه:
مدیرکل ارتباطات زمینی و دبیر کمیته تشریفات هجدهمین اجلاس فناوری رسانه:

اجلاس فناوری رسانه مرجع اصلی معرفی توانمندی‌های صنعت رسانه در کشور

مشاهده ۶۷۳
۱۴۰۰/۱۰/۲۵- ۰۹:۴۸
تعداد بازدید:673

دبیر کمیته تشریفات هجدهمین اجلاس فناوری رسانه در گفت و گویی به بیان جزئیات این اجلاس و پشتیبانی‌ها با برقراری ارتباطات در بستر فیبر نوری و مایکروویو پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برگزاری همایش های علمی را می توان از جمله عوامل موثر در فرایند توسعه ملی نام برد. هدف این همایش ها بیشتر تبادل اطلاعات بین محققان و ارائه نتایج دستاوردهای تحقیقاتی مورد نظر است. در برگزاری همایش‌ ها توجه به دانش و تجربه و تشخیص مصادیق آنها در پدیده‌های علمی, اجتماعی, فرهنگی, سیاسی و اقتصادی اهمیت خاصی دارد. ماموریت های معاونت توسعه و فناوری رسانه به گونه ای هستند که برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید به علم و فناوری روز مسلط بود و از آنها به شکل بهینه ای بهره برداری کرد. در برگزاری اجلاس فناوری رسانه نیز اهدافی همچون، بالا بردن روحیه خودباوری و ایجاد انگیزه برای انجام کار های تحقیقاتی بین همکاران فنی رسانه ملی، عرضه توان علمی و عملی همکاران در مجامع  علمی، طرح مشکلات صنعت رسانه و یافتن راه حل های تحقیقاتی برای رفع آنها، فراهم آوردن محیطی مناسب بر تبادل اطلاعات و دیدگاه‌های علمی همکاران فنی رسانه ملی، گسترش و توسعه فعالیت های پژوهشی در حوزه‌های مختلفت فنی و مدیریتی صنعت رسانه ای را می توان نام برد.

گفت و گوی پیش رو با مهندس سید محسن بلادیان مدیرکل ارتباطات زمینی معاونت توسعه و فناوری رسانه و دبیر کمیته تشریفات هجدهمین اجلاس فناوری رسانه در این خصوص است که می خوانید.

 نظرتان بر ضرورت برگزاری اجلاس فناوری رسانه را بیان کنید.

اجلاس فناوری رسانه محل مناسبی برای گردهمایی مدیران و کارشناسان فنی سازمان، برگزاری نشست های علمی، تخصصی و همچنین محلی برای اعلام سیاست ها و اهداف و برنامه‌های آتی در حوزه‌های گوناگون فنی است. از طرف دیگر ارزیابی و سنجش تحقق برنا‌مه‌ها و اخذ بازخورد و بررسی مشکلات از اهداف مهم این اجلاس به شمار می رود که در قالب ارزیابی عملکرد واحدهای فنی ستاد تهران و مراکز شکل گرفته است ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه جانبی که با حضور شرکت های همکار و ارائه تولیدات آنها برگزار شده و فرصتی برای حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود.

برگزاری نشست های علمی‌با حضور مدیران و کارشناسان سازمان، اساتید دانشگاه‌های داخلی و خارجی و دیگر صاحب نظران، رونمایی از برترین محصولات تولید داخل، معرفی مقالات و طرح های برتر در حوزه‌های فنی، برپایی نمایشگاه جانبی همگی باعث شده است این اجلاس بعنوان مرجعی اصلی معرفی توانمندی‌های صنعت رسانه در کشور باشد.

 برگزاری اجلاس به صورت مجازی چه تاثیری در روند اجرای آن دارد؟

هرچند بنابه الزام رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اجلاس هجدهم بصورت مجازی برگزار می‌شود اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این اجلاس نیز مانند سال های گذشته شور و هیجان خاصی دارد و همه برای برگزاری مناسب آن در تلاش هستند. برگزاری مجازی باعث شده تا شرکت کنندگان حق انتخاب و راحتی بیشتری برای حضور در نشست ها و سخنرانی‌ها را داشته باشند ضمن اینکه می توانند از تعداد بیشتری از دوره‌های آموزشی بهره مند شوند و فایل آنها را به راحتی در اختیار داشته باشند که پیامد آن کاهش در هزینه‌های برگزاری است.

 نقش اداره کل ارتباطات زمینی و کمیته تشریفات در برگزاری اجلاس هجدهم چیست؟

یکی از اهداف برگزاری اجلاس ارزیابی عملکرد یک ساله واحدهای فنی در ستاد تهران و مراکز محسوب می‌شود و اداره کل ارتباطات زمینی ضمن بازنگری و بروزآوری سوالات ارزیابی عملکرد نمایندگی‌های ارتباطات زمینی در مراکز با طراحی دفترچه ای از سوالات تخصصی در حوزه سیگنال رسانی، ارزیابی عملکرد نمایندگی‌های خود در مراکز را انجام داد.

این اداره کل مسئولیت کمیته تشریفات اجلاس هجدهم را عهده دار است که به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی میهمان حضوری دعوت نشده و اجلاس بصورت مجازی برگزار می‌شود با این وجود این کمیته با حضور مستمر خود، موارد تشریفاتی اجلاس را مدیریت می‌کند.

همچنین اداره کل ارتباطات زمینی مسئول کمیته بحران و پدافند غیرعامل اجلاس نیز است که داوری مقالات، طرح و ایده‌های حوزه پدافند غیرعامل و حوزه سیگنال رسانی را به عهده دارد. ضمن اینکه در حاشیه اجلاس پروژه‌های جاری اداره کل‌ در مراکز، نیازها و درخواست های مراکز و برنامه‌های آتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و برای آینده برنامه ریزی‌های لازم خواهد شد.

اداره کل ارتباطات زمینی چه اقدامات اجرایی برای برگزاری مجازی اجلاس انجام می دهد؟

اداره کل ارتباطات زمینی برای برگزاری مجازی گردهمایی‌های سازمان، ارتباط سالن جلسات مدیران کل 33 مرکز با ستاد تهران را در بستر فیبر نوری برقرار می‌کند همچنین ارتباط فیبر نوری واحد سیار مستقر در مقابل ساختمان امام علی(ع) که مسئول تولید ویژه برنامه‌های اجلاس بود را با نودال برقرار کرده و برای این منظور دو لینک نوری سیگنال HD-SDI از ساختمان امام علی(ع) به پخش جدید برای انتقال سیگنال HD برنامه‌های سالن برگزاری اجلاس و همچنین سه لینک نوری سیگنال HD-SDI از پخش جدید به این ساختمان برای انتقال سیگنال صدا و تصویر مراکز به سالن برگزاری نصب و راه اندازی کرده و دو رشته کابل از واحد سیار در محوطه تا محل برگزاری نصب و راه اندازی شد. بدین ترتیب بستر انتقال پنج سیگنال HD بین نودال پخش جدید و واحد سیار در محوطه ساختمان امام علی(ع) و سالن برگزاری برای ارتباطات مورد نیاز هجدهمین اجلاس فناوری رسانه مهیا است. علاوه بر این دو لینک مایکروویو پرتابل با فرمت HD از مقابل این ساختمان با نودال پخش جدید نیز بعنوان بستر رزرو ارتباطی نصب و راه اندازی شده است.

توسط فیبرنوری و مایکروویو، ارتباط 33 مرکز با سالن برگزاری اجلاس بصورت دوسویه و ارتباط صدا و تصویر مدیران ستاد تهران با مدیران مراکز و برعکس با سالن برگزاری بصورت همزمان برقرار می‌شود. ضمن اینکه ارتباطات تلفنی مورد نیاز سایر دست اندرکاران حاضر در سالن برگزاری اجلاس و پخش جدید را نیز به عهده خواهد گرفت.

امتیاز شما