امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

از دیروز تا فردای بلاک‌چین زیر ذره‌بین «چرخ»

مشاهده ۱۸۲
۱۴۰۰/۱۰/۲۶- ۱۳:۰۱

یکشنبه 26 دی برنامه «چرخ» شبکه‌ چهار سیما، به بررسی بلاک‌چین اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از برنامه «چرخ»، عباس خاراباف، کارشناس هوافضا از اولین ماهواره‌بر سوخت جامد ایران می‌گوید و خشایار مریدپور، روزنامه‌نگار فناوری درباره باتری‌های فلز مذاب صحبت می‌کند.

در بخش دیگری از «چرخ»، دکتر سیدداریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با دکتر حسین حسنی، دکترای آمار و عضو هیئت علمی دانشگاه‌های تهران و وین اتریش درباره‌ی بلاک‌چین گفت‌وگو می‌کند.
بلاک‌چین یا زنجیره‌ بلوکی سیستمی‌ برای ثبت و ضبط داده‌ها است. این داده‌ها می‌توانند برای نمونه‌ تراکنش‌های بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا اطلاعات دیگر. ویژگی بلاک‌چین این است که کار ذخیره‌ این داده‌ها بدون وجود یک مدیر و صاحب‌اختیار مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطه‌ مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. معروف‌ترین کاربرد بلاک‌چین، رمز ارزها هستند. بلاک‌چین این امکان را به خریداران و فروشندگان (ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان پول مجازی) می‌دهد که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند و نیاز به یک شخص ثالث به‌عنوان واسطه از بین برود. این شکل از تراکنش را «همتا به همتا» می‌نامند. بلاک‌چین از رمزنگاری برای ایجاد امنیت درتبادلات و حتی خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می‌کند.
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر رسول یاراحمدی، رئیس دانشکده‌ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران روی آنتن خواهد رفت.
فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود.
مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما