امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
درباره مسابقه تلویزیونی «زوجی نو»
درباره مسابقه تلویزیونی «زوجی نو»

روایتی نو و پرجاذبه از خانواده اصیل ایرانی

مشاهده ۱۰۰۴
۱۴۰۰/۱۱/۰۲- ۰۹:۴۳
تعداد بازدید:1004

«زوجی نو» مسابقه تلویزیونی سرگرم‌کننده و مفرح است که به تناسب موضوع خاص خودش، محتواگرا و آموزشی نیز هست. به بیانی دیگر، مخاطب در این برنامه در قالب سرگرمی و تماشای جُنگی شاد، می‌تواند مفاهیم مختلفی را نیز دریافت کند که در زندگی‌اش کاربردی هستند؛ مفاهیمی درباره مهم‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده!

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از کارکردهای برنامه‌های تلویزیونی، آموزش جنبه‌های مختلف زندگی در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی است. یک شبکه یا سازمان تلویزیونی می‌تواند این گونه مفاهیم را به ساده ترین شکل ممکن از طریق برنامه‌های گفت‌وگومحور و در قالب میزگرد و مصاحبه با کارشناسان به جامعه منتقل کند، ولی واقعیت این است که پرداختن به این گونه موضوعات، زمانی می‌تواند موج‌آفرین باشد که در قالبی تازه و ساختاری نو به مخاطب عرضه شود. با توجه به سلیقه مخاطب عام در جهان امروز، حتی زیباترین پیام‌ها نیز باید در فضایی جدید و خلاقانه مطرح شود تا بتواند به سطح گسترده‌ای از دریافت‌کنندگان انتقال یابد. هر رسانه بصری به طور دائم نیازمند بازسازی ساختارهای برنامه‌سازی خودش است تا قاب تصویر آن، تکراری و یکنواخت به نظر نرسد.

«زوجی نو» محصول نگاه نو به برنامه‌سازی محتوامحور و آموزشی است. برنامه‌ای که برای عشق به خانواده تولید شده است و هدف اصلی آن، تحکیم نهاد خانواده و آموزش زندگی زناشویی به زوج‌های جوان است. رویکرد آموزشی و مشاوره‌ای این برنامه اگر در یک قالب خشک و تکراری آمیخته می‌شد، قطعا نمی‌توانست بسیاری از تماشاگران - خاصه نسل جوان- را با خودش همراه کند، ولی اتخاذ ساختاری نوین و مهیج منتج به«زوجی نو» باعث شده تا انتقال مفاهیم و آموزه‌ها در آن با سرعت و تاثیر بیش‌تری پیش برود. «زوجی نو» برنامه‌ای است که در آن، زوج‌های جوان به رقابت با حریفانی هم‌سن خودشان می‌پردازند و هر قسمت یک برنده دارد، ولی این فقط یک مسابقه نیست، بلکه شناخت و تعامل میان زوجین، بازنمایی خلاقیت همسران با نگاهی تازه به زندگی، مدیریت بحران در خانواده، کسب و کار خانگی، ترویج استفاده از کالای ایرانی، مدیریت اقتصاد خانواده و... محورهای موضوعی این برنامه هستند. محورهایی که در بخش‌های مختلف برنامه، نه به صورت آموزش مستقیم، بلکه در قالب مسابقه و توأم با رقابت بین همسران و همراه با یک فضاسازی دراماتیک و پرفراز و نشیب مطرح می‌شود. خانواده ایرانی، یک موضوع مهم و البته دارای زمینه‌های مختلف دراماتیک و نمایشی است که دست برنامه‌سازان تلویزیونی برای خلق آثار پربیننده و سرشار از محتوای فرهنگی درباره آن باز است. به همین دلیل هم هست که سریال‌هایی که به نمایش و بازنمایی خانواده اصیل و مطلوب ایرانی می‌پردازند معمولا پربیننده‌تر و به یادماندنی‌تر از دیگر سریال‌ها می‌شوند. رمز توفیق و ارزش افزوده برنامه «زوجی نو» نیز به عنوان برنامه‌ای ترکیبی و مسابقه تلویزیونی این است که ادای دین و ستایش از خانواده ایرانی و بازتولید خانواده اصیل در نسل جدید را دستمایه کار قرار داده است.

«زوجی نو» برنامه‌ای پر از شور و پویایی است که مخاطب را با خودش درگیر و همراه می‌سازد. برنامه‌ای که طراحی صحنه، بخش‌های مسابقه، رفتار مجری و آرایه برنامه، همه و همه درجهت ایجاد فضایی مطابق با ذائقه مخاطب عام طراحی شده‌ است. ضمن اینکه طنز هم چاشنی کار شده و این برنامه توان آن را دارد تا برای لحظاتی ولو کوتاه، مخاطب خودش را به خنده وادارد.

بی‌تردید نقش مجری در این نوع برنامه‌ها بسیار مهم است و می‌تواند به بالا رفتن جذابیت و هیجان برنامه کمک کند. باربد بابایی، مجری«زوجی نو» در فضاسازی برنامه موفق است. او خیلی ساده و روان، ولی فعال و پویا اجرا می‌کند و اجازه نمی‌دهد که ضرباهنگ برنامه کند شود. شوخی‌های هر از گاهی وی نیز سبب طراوت برنامه می‌شود. همچنان‌که طراحی بخش‌های مختلف و متنوع نیز به بالا رفتن جاذبه برنامه کمک کرده است. ضرباهنگ برنامه نیز روح زندگی و حرکت را در این برنامه غنی ساخته و فضای پرتحرک بخش‌های مختلف، به گرمای آن افزوده است.

«زوجی نو» بسته‌ای تصویری پر از رنگ و سرگرمی در زمینه فرهنگ‌سازی و الگوسازی رفتاری هم هست. به طور مثال، بخشی از این برنامه برای تشکر همسران از یکدیگر، نمونه کاری فرهنگی برای تشویق زنان و مردان به قدردانی از همسرانشان است؛ چراکه تجربه نشان داده، افرادی که از همسران خودشان قدردانی می‌کنند، از روابطی گرم‌تر و درنتیجه خانواده‌ای مستحکم برخوردارند. گرمای عاطفی و احساسی بین زن و شوهر، مقوم نهاد خانواده است و سردی می‌تواند زمینه‌ساز تضعیف و فروپاشی یک خانواده باشد. بنابراین، یکی از آموزش‌های مهم به نسل جدید، ابراز علاقه به همسر و قدردانی از اوست. خوشبختانه دست‌اندرکاران«زوجی نو» با شناخت اهمیت این موضوع، یکی از بخش‌های این برنامه را به فرهنگ‌سازی در این زمینه اختصاص داده‌اند. همچنین شناخت و آگاهی، یکی از شاخص‌های اصلی، هم در انتخاب درست همسر و هم ثبات در زندگی زناشویی است که از محورهای اصلی برنامه «زوجی نو» است. طوری که در برخی از بخش‌های برنامه، عامل برتری و سبقت بر حریف، شناخت بیش‌تر زوجین یا آگاهی بیش‌تر در مدیریت رابطه با همسر به حساب می‌آید.

حتی برگزاری خیلی از مراسم و مناسک مربوط به ازدواج و هزینه‌های آن نیز یکی از مشکلات اساسی جوانان برای تشکیل خانواده است. نبود آموزش و فرهنگ‌سازی کافی، به مانعی برای برخی از جوانان در این راه مقدس تبدیل شده است. ناآگاهی و نداشتن دیدگاه درست بعضی از خانواده‌ها نیز دردسرساز است و مسائلی مثل مهریه سنگین و هزینه تراشی‌های اضافه و بالا ازجمله برگزاری مراسم عروسی گسترده و با مخارج زیاد، همه از عوامل گسست بین برخی جوانان و ازدواج به حساب می‌آید. خوشبختانه در برنامه«زوجی نو» به این مسئله هم توجه شده و در خلال بخش‌های مختلف مسابقه، نکات آموزشی کاربردی و مفیدی برای کاهش هزینه‌ها و موانع در مسیر تشکیل خانواده طرح می‌شود.

نکته مهم، خلاقیت به کار رفته در این برنامه برای انطباق با ارزش ها وسبک زندگی ایرانی- اسلامی، بدون شعارزدگی و سطحی بودن است. «زوجی نو» ضمن برجسته‌سازی ارزش خانواده و زیبایی‌های سنت مقدس ازدواج، نشان می‌دهد که در عین داشتن حجب و حیا و رعایت اصول و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی، می‌توان حضور اجتماعی داشت و در صحنه درخشید و پویا و پرنشاط بود.

امید است که در دوران مدیریت جدید رسانه ملی، تولید برنامه‌هایی با محوریت خانواده و در قالب‌های جوان‌پسند افزایش یابد

 آرش فهیم

امتیاز شما