امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
نشست نخستین جشنواره ملی شعر نماز جمعه برگزار شد
نشست نخستین جشنواره ملی شعر نماز جمعه برگزار شد

شعر فارسی در خدمت فریضه نماز جمعه

مشاهده ۸۰۳
۱۴۰۰/۱۱/۱۷- ۱۴:۳۶
تعداد بازدید:803

نخستین جشنواره ملی شعر نماز جمعه در قالب‌های شعری «کلاسیک، نو، سپید و ترانه» توسط دفتر شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی با مشارکت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با اشاره به اهمیت شعر ملی گفت: شعر ثروت ملی ما ایرانیان و هنر اول مردم ایران است. به همین دلیل این جشنواره در قدم اول کار خود را با شعر آغاز کرده‌است و در سال های آینده قالب های دیگری مانند ادبیات داستانی ، نماهنگ، مقاله ، عکس و... به آن اضافه خواهد شد.

وی مخاطبان این جشنواره را شاعران، فارسی زبانان ایران و کشورهای همسایه دانست و بیان کرد: تمام قالب‌های شعری از جمله مثنوی، رباعی، غزل، سپید، نیمایی و... بستر مناسبی برای عرضه محتوا در این جشنواره است و آنان که  می‌توانند به زبان شیرین فارسی شعر بگویند مهمان ما هستند.

قزوه محورهای این جشنواره را چنین توضیح داد: نماز جمعه در آینه آیات و روایات، نقش محوری نماز جمعه در صدر اسلام، نمازجمعه؛حج مستضعفان،جایگاه نماز جمعه در نظام سیاسی و اجتماعی از منظر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری،جایگاه ویژۀ نماز جمعه در انقلاب اسلامی، نماز جمعه؛ قرارگاه ایمان و تقوا و بصیرت، نماز جمعه؛ قلب فرهنگی شهر، وحدت آفرینی در سایۀ نماز جمعه، ابعاد عبادی و سیاسی نماز جمعه، نمازجمعه؛ تریبون نقد و مطالبه‌گری اجتماعی مستمر از مسئولین و نیز نقش خطبه‌ها در مکتب‌سازی و گفتمان‌سازی، مهمترین محورهای اولین جشنواره شعر نمازجمعه است که می‌تواند بستر مناسبی برای سرودن شعر باشد.

مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با اشاره به بخش ویژه این جشنواره تصریح کرد: بخش ویژه این جشنواره با عنوان شهدای محراب به بررسی سیره و روش حضرات آیت‌الله صدوقی، آیت الله دستغیب، آیت‌الله اشرفی اصفهانی، آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی خواهد پرداخت.

وی فریضه شکوهمند نماز جمعه را یکى از جلوه‌هاى بُعد سیاسى و اجتماعى و فرهنگی اسلام دانست و گفت: از خود ائمه جمعه هم برای حضور در این جشنواره دعوت می‌کنیم تا اگر ذوق و قریحه‌ای در این فضا دارند،آثار برای ما ارسال کنند.

قزوه افزود: همواره در حوزه و در میان خطیبان شاهد حضور علمای شاعر هستیم که از آن جمله می‌توان به حضرت امام (ره)، آیت‌الله کمپانی، آیت الله حسن زاده آملی، فیاض لاهیجی و ... اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مهلت ارسال آثار پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ تعیین شده و این جشنواره در هفته آخر اسفند ماه سال جاری درتهران برگزار  می‌شود.

قزوه در پایان از انتشار کتابی با محتوای اشعار برگزیده جشنواره خبر داد.

گفتنی است جوایز این جشنواره در بخش اصلی به نفر اول ده میلیون تومان، نفر دوم هشت میلیون تومان و نفر سوم شش میلیون تومان و در بخش ویژه نفر اول هشت میلیون تومان، نفر دوم شش میلیون تومان و نفر سوم چهار میلیون تومان خواهد بود.

یادآور می‌شود علاقمندان می‌توانند اشعار خود را به ایمیل Info@namazjomeh.ir یا به شناسه کاربری namazjomehpoetry در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند.

 

امتیاز شما