امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

تدارک فصل جدید و دراماتیک «پند پارسی» در مرکز پویانمایی صبا

مشاهده ۲۵۰۳
۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۱۳:۰۳

«پند پارسی» مجموعه انیمیشنی از مرکز پویانمایی صباست که این بار با تغییر فضای خود سعی دارد با ریتم دراماتیک تری نسبت به دو فصل گذشته خود، روایتگر قصه‌هایی از ادبیات کهن و ملل باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رسول شیری کارگردان و تهیه کننده مجموعه پویانمایی «پندپارسی» گفت: در ابتدای تولید مجموعه انیمیشن «پند پارسی» قرار بر آن بود تا این پویانمایی برای دو گروه کودک و نوجوان ساخته شود به همین منظور سعی کردیم در آن علاوه بر روایت داستان بر اساس قصه‌های کهن، مباحثی مرتبط با مسائل روز و برخی مشکلات اجتماعی که نوجوانان در مسیر زندگی و ورود به اجتماع با آن مواجه می‌شوند را بگنجانیم اما از آنجا که بازتاب قرار دادن اینگونه مسائل برای گروه کودک چندان مناسب و چشمگیر واقع نشد و همچنین با اقبال مواجه نشد، سبب شد در ساخت فصل جدید این مجموعه تمهیداتی به کار گرفته شود که مخاطبان کودک بتوانند با «پندپارسی» ارتباط بیشتری برقرار کنند از این رو  تصمیم برآن شد که این پویانمایی در فصل جدید خود منحصرا برای مخاطب کودک به تولید برسد.
وی افزود: بیشترین اقتباسی که تاکنون در این مجموعه از آن استفاده شده، بهره گیری از حکایات سعدی و تا حدی هم از مولانا بوده است اما در این فصل از مجموعه تلاش شده تا توأم با بکارگیری از گنجینه‌های ادبی بزرگانی چون سعدی و مولانا از حکایات برخی ملل مختلف به شیوه نوین بهره گرفته شود، بنابراین مجموعه پویانمایی «پند پارسی» در فصل جدید خود کمتر راوی قصه‌های اقتباسی خواهد بود البته با این وجود گروه نویسندگان این انیمیشن سعی دارند تا در نگارش ماجراهای «پند پارسی»، فرم پندگونه و حکایتی اثر را تا حدی حفظ کنند.
شیری در ادامه  اظهارداشت: بهره گیری از مباحث طنازانه در این پویانمایی، مجموعه «پندپارسی» را تا حد زیادی در جذب مخاطب موفق کرده است، اما برای جذب بیشتر مخاطب، می طلبد روایت‌های طنزگونه را بیشتر، عامیانه تر و متناسب با مسائل روز پیش ببریم البته برای تحقق این امر نیازمند عملکردهای مناسب بر اساس تکنولوژی‌های روز و پیشرفته هستیم چرا که تولید انیمیشن‌هایی با سبک و سیاق پندپارسی که از ریتم داستانی سریع برخوردار هستند و در مدت زمان کوتاهی  ساخته می‌شوند برای جذب بیشتر مخاطب به استفاده از فناوری‌های به روز و ویژه در ساخت خود وابسته هستند.
این تهیه کننده و کارگردان ادامه داد: قصد اولیه این پویانمایی تولید بر پایه اقتباس ادبی ساده با دستمایه مباحث طنازانه  و متناسب با مخاطب کودک و نوجوان بود تا به کمک آن بتوانیم به نوبه خود نسل امروز را با ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی مرتبط کنیم. البته مجموعه «پند پارسی» به تدریج با پیشرفت تعداد قسمت‌های تولیدی و پخش خود توانست تا حدی این وظیفه را از دوش روایت‌هایش کم و سبک کند و بیشتر به مشکلات روزمره زندگی کودکان بپردازد. اما این مجموعه انیمیشن همچنان در لا به لای داستان‌ها و دیالوگ هایی که ازسوی شخصیت هایش رد و بدل می‌شود سعی دارد به حکایات یا اشعار شاعران قدیمی این آب وخاک اشاره داشته باشد.
وی با بیان این مطلب گفت: از آنجا که گاهی در حکایات طنزگونه سعدی دیده می‌شود شخصیت اصلی نسبت به پند داستان مقاومت می‌کند و نتیجه این مقاومت با پیشرفت داستان به خواننده نشان داده می‌شود، بنابراین ما در ساخت مجموعه «پند پارسی» از این مقوله بهره گرفتیم و شخصیت اصلی داستان که رمضون نام دارد را متناسب با شخص مقاومت کننده در برابر پند و اندرزها که در حکایت‌های سعدی نگاشته شده پردازش کردیم. همچنین این پویانمایی در بخشی از داستان‌های خود به شخصیت هایی چون ملانصرالدین هم نگاه داشته ولی در کل رمضون که از شخصیت های اصلی «پندپارسی» است، شخصیتی محسوب می‌شود که در حکایات ایرانی مشابه زیادی دارد و بیشتر از هر چیزی به شخصیت‌های عامیانه شبیه است.
شیری بیان کرد: در تولید «پندپارسی» سعی شده است با اغراق بیش از حدی که در نوع روایت داستان‌های آن بکار گرفته شده قصه‌ها و روایت‌های قدیمی دستخوش تغییر قرار گیرند و به گونه به روز شده به مخاطبان کودک ارائه شوند.
کارگردان این اثر افزود: تولید سریع و استفاده از جلوه‌های دوبُعدی و همچنین تصویرسازی در روایت داستان‌های این پویانمایی مهمترین وجه تمایز «پندپارسی» به لحاظ تکنیک با سایر انیمیشن‌ها است و همین امر سبب شد این اثر که در ابتدا در قالب ۱۳ قسمت تولید شده بود با اقبال مخاطبان مواجه شود و به فصل جدید و یکصد قسمتی ارتقا یابد.
او در پایان اظهار داشت:طرح اولیه این مجموعه براساس سه شخصیت رمضون (سمبل تجربه)، خری (نماد تجاهل) و پسر که ( نماد دانش) است گرفته شده بود. بعد از گذشت تولید دو فصل از «پند پارسی» روند ساخت این مجموعه را با افزودن چندین شخصیت از جمله مادر، خواهر و فرزند تغییر دادیم و به شکل خانواده درآوردیم به گونه ای که مجموعه ریتم دراماتیک تری  به خود گرفت و همچنین با افزودن محیط مدرسه، معلم و بچه‌های مدرسه با نام های پدی، اسی و تیمور در کنار پسر که هرکدام از شخصیت‌های بچه مدرسه ای‌ها الگو گرفته شده اند سعی کردیم فضای بهتری را برای روایت قصه‌های «پندپارسی» ایجاد کنیم.

امتیاز شما