امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

بررسی اهمیت میان‌رشته‌ای‌ها در «چرخ»

مشاهده ۲۷۴
۱۴۰۰/۱۲/۰۲- ۱۱:۵۸

برنامه دوشنبه دوم اسفند «چرخ» به بررسی اهمیت میان‌رشته‌ای‌ها و نقش آن‌ها در توسعه‌ علوم اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» پویا پاک‌نژاد، دانش‌آموخته‌ علوم شناختی و ندا هادی‌زاده، پژوهشگر علوم شناختی از زندگی روزمره و عملکردهای شناختی می‌گویند.
در بخش دیگری از «چرخ»، سیدمحمدحسین خلیلی، روزنامه‌نگار علم با دکتر حمیدرضا نمازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس موزه‌ ملی تاریخ علوم پزشکی ایران درباره‌ میان‌رشته‌ای‌ها و آشتی دوباره‌ علوم گفت‌وگو می‌کند. میان‌رشته‌ای اشاره به حوزه‌های نوین در دانش دارد که بیش از یک زمینه‌ محض دانشی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. روش برخورد میان‌رشته‌ای فرصت عبور از مرزهای سنتی رشته‌های گوناگون دانش را با هدف رسیدن به نتیجه‌ مطلوب در یک رشته فراهم می‌‌کند. به عبارت دیگر، یک حوزه‌ میان‌رشته‌ای، عبارت است از تلفیق دانش، روش و تجارب دو یا چند حوزه‌ علمی و تخصصی برای شناخت و حل یک مسئله‌ پیچیده یا معضل اجتماعی چندوجهی، در یک فعالیت علمی میان‌رشته‌ای، متخصصان دو یا چند رشته و دارای تخصص علمی در ارتباط با شناخت، حل یا تحلیل یک پدیده، موضوع یا مسئله‌ معمولا پیچیده و واقعی با یکدیگر تعامل و همکاری علمی می‌کنند.
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر هژبر دباغ، مدرس و پژوهشگر معماری دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس بوشهر روی آنتن می رود.
فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود.
مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما