امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

تدارک گسترده رادیو نمایش برای ماه رمضان

مشاهده ۲۸۳
۱۴۰۰/۱۲/۱۸- ۰۸:۳۰

شبکه رادیویی نمایش ویژه برنامه های متنوعی را برای ماه ضیافت الهی تهیه کرده که تقدیم مخاطبان می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیر رادیو نمایش گفت: در ماه مبارک رمضان علاوه بر ویژه برنامه‌های سحرگاهی «فصل وصل» با اجرای پیشکسوتان محبوب رادیو و استادانی چون امیر نوری و مریم نشیبا و افطارگاهی «همسفره»، دو سریال نمایشی رمضانی هم تدارک دیده ایم.
مدیر رادیو نمایش سوهانی درخصوص خط داستانی برنامه-نمایش «همسفره» توضیح داد: داستان درباره یک جوان تحصل کرده از خانواده ای اصیل است که با یک خانم خارجی فارغ التحصل زبان و ادبیات فارسی، در خارج از کشور ازدواج کرده و زندگی می‌کند. مادر این جوان که به تازگی فوت کرده وصیت کرده پسرش طبق سنت دیرین خانوادگی در شب های ماه مبارک رمضان سفره داری کند! این زوج جوان برای انجام وصیت مادر به ایران می آیند و در خانه ی قدیمی و بزرگ مادری که یک زن و شوهر بانمک سرایداری اش را بر عهده دارند، ساکن می‌شوند و هر شب شخصیتی را برای افطار دعوت می‌کنند...
سوهانی درباره سریال های رمضانی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو گفت: مجموعه‌های مختلف و متنوعی را در دست تولید داریم که از بینشان دو اثر «حسین کرد شبستری» و «شمس و طغرا» شاخص تر هستند.
نمایش «حسین کرد شبستری» یکی از معروف ترین داستان‌های ادبیات عامیانه ایران است که در عصر صفوی و قاجار، در شب های ماه مبارک رمضان نقل می‌شد. روایت های مربوط به پهلوانان و عیّاران، محبوب ترین داستان‌های شفاهی عامه در ایران هستند و حکایت جذاب حسین کرد شبستری در زمره ی محبوب ترین آن‌هاست.              
«شمس و طغرا» نیز نمایشی بر اساس نخستین رمان فارسی است که داستان جذاب و پرفراز و نشیبش در دوره ی قاجار توسط محمدباقر میرزاخسروی با  درونمایه ای عاشقانه و عیاری و پهلوانی نوشته شده و داستانش در‌ دوران‌ بیست‌ و چهار ساله ‌ای‌ از قرن‌ هفتم‌ و مصادف‌ با دوران‌ پرآشوب‌ مغول می‌گذرد.     
مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو افزود: به مناسبت عید سعید فطر نیز، ویژه برنامه «تخت ترنا» را روی آنتن خواهیم داشت. این اثر نخستین نمایش رادیویی اینتراکتیو(تعاملی) در جهان است که سال گذشته برای اولین بار از رادیو نمایش پخش شد. در روند تخت ترنا که نامش نیز از سنت ایرانی ترنابازی در شب های ماه مبارک رمضان الهام گرفته شده، مهمانی در یک نمایش بداهه و تعاملی حضور خواهد داشت و پایان قصه را نیز مخاطبان با رای و نظر خود رقم می زنند.

امتیاز شما