امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناسان «شبه قاره» پرس تی وی می‌کنند:
کارشناسان «شبه قاره» پرس تی وی می‌کنند:

شیعه‌کشی در پاکستان و اختلافات مرزی با طالبان

مشاهده ۱۷۰
۱۴۰۰/۱۲/۲۱- ۱۳:۲۱
تعداد بازدید:170

نسل‌کشی شیعیان در پاکستان و اختلافات مرزی این کشور با طالبان موضوعات محوری برنامه‌ «شبه قاره» (The Subcontinent)را تشکیل می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «شبه قاره» این هفته در دو بخش، نسل‌کشی شیعیان در پاکستان و اختلافات مرزی این کشور با افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان را بررسی می‌کند.

در این برنامه می‌بینیم شیعیان در پاکستان آسیب‌پذیرترین و در عین حال، شجاع‌ترین مردمان هستند که علیرغم آنکه بارها توسط گروه تروریستی داعش و گروه‌های تندروی مذهبی مورد حمله قرار می‌گیرند، همچنان مناسک مذهبی و نماز جماعات خود را به‌جای می‌آورند.

اکیب محمود، تحلیلگر مسائل زیادی از لندن به عنوان کارشناس بخش اول «شبه‌قاره» ضمن بررسی عوامل شیعه‌کشی در پاکستان به این پرسش‌ مهدی باباگل‌‌زاده مجری برنامه پاسخ می‌دهد که چرا دولت‌های متوالی در اسلام آباد نتوانسته‌اند گروه‌های تروریستی حمله کننده به شیعیان را سرکوب کنند؟

 بخش دوم برنامه هم به اختلافات مرزی میان پاکستان و طالبان و واکاوی پیشینه و دلایل آن اختصاص دارد.

 درگیری‌های شدید اخیر مرزی میان پاکستان و طالبان حداقل دو کشته و ده‌ها مجروح داشته است و هر یک از طرفین درگیری دیگری را به آغاز تیراندازی متهم می‌کنند.

 شهرام مالک، پژوهشگر امنیت سایبری و تاریخ معاصر از لندن تبعات و تاثیرات این اختلافات مرزی را بر روابط میان پاکستان و طالبان مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به نقش دولت‌های استعمارگر و به خصوص انگلیس در تعیین مرز بین دو کشور پاکستان و افغانستان می‌پردازد.

برنامه «شبه قاره» به تهیه کنندگی حسین مهدیان روز شنبه ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و تکرار این برنامه یکشنبه ساعت ۰۷:۰۰، دوشنبه ساعت ۱۴:۰۰ و سه شنبه ساعت ۱۲:۰۰و ساعت ۲۳:۰۰ است.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/150101 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.

 

امتیاز شما