امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

یادداشت معاون صدا به بهانه قدردانی رهبر معظم انقلاب از رادیو تلاوت

مشاهده ۱۹۴۶
۱۴۰۱/۰۱/۲۴- ۱۲:۴۶

قدردانی رهبر معظم انقلاب اسلامی از شبکه رادیویی تلاوت، برگ زرینی در تاریخ افتخارات رادیو در ایران محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یادداشت علی بخشی زاده، معاون صدا به بهانه قدردانی رهبر معظم انقلاب از رادیو تلاوت در ادامه می آید.

تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از شبکه رادیویی تلاوت برگ زرینی در تاریخ افتخارات رادیو در ایران محسوب می‌شود. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار اخیر جمعی از قاریان و حافظان قرآن کریم با ایشان فرمودند:
«بنده با رادیو تلاوت مانوسم الحمدالله، در زمان فراغت اغلب این رادیو را گوش می‌کنم، به قدری تلاوت های خوب در این رادیو وجود دارد که انسان واقعا خدارا شکر می‌کند، من خیلی اوقات وقتی تلاوت ها را می‌شنوم خدارا شکر می‌کنم.» (۱۴۰۱/۰۱/۱۴)
این بیانات، گویای پخش تلاوت های فاخر و هنرمندانه در این شبکه رادیویی است. به گونه ای که مخاطب این شبکه رادیویی معمولا با سفره ای رنگین و دارای بهترین قرائت ها از برجسته ترین قاریان قرآن ایران و جهان مواجه می‌شود.
هر چند که رادیو تلاوت از شبکه‌های جوان محسوب می‌شود و مدت زیادی از تاسیس آن نگذشته است، اما با توجه به محوریت آیات مقدس الهی در آن و همچنین پرسنلی خوش ذوق که با تلاوت به عنوان یک هنر ارزنده مواجهه می‌شنوند، در کنار برخورداری از یک آرشیو غنی سبب شده است تا در جایگاهی والا و قابل ستایش قرار بگیرد.
اما نکته مهمی‌ که به بهانه تقدیر رهبر معظم انقلاب از رادیو تلاوت باید یادآور شد، اهمیت جایگاه و کارکرد رادیو است که مقام معظم رهبری پیش از این نیز به صراحت به این موضوع اشاره فرموده اند و تحسین اخیر ایشان از رادیو تلاوت یک بار دیگر موید این موضوع است که با وجود گسترش جهان رسانه و در دسترس قرار داشتن انواع ابزارهای رسانه ای اما «رادیو» همچنان در جایگاهی ویژه و خاص خودش قرار دارد و با اینکه طی دهه‌های اخیر شاهد رشد و گسترش فضای رسانه و ظهور انواع و اقسام رسانه‌ها در دسترس عموم مردم جهان هستیم، طوری که شاید در نگاه اول گفته شود، دوران رادیو گذشته است، اما این رسانه دارای خصائص ها و کارکردی اختصاصی است؛ رادیو با تمرکز بر صوت و با تکیه بر حواس شنیداری مخاطب، نسبت به خیلی دیگر از رسانه‌ها توان بیشتری برای برانگیختن قوه تخیل و احساسات مخاطب را دارد. به همین دلیل هم از رادیو به عنوان رسانه ای گرم یاد می‌شود که برخلاف خیلی از رسانه‌های دیداری و تصویری، به سهولت و با سرعت بیشتری با مخاطب خودشان ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین رادیو، رسانه ای همراه با زندگی روزمره است و شنوندگان برنامه‌های رادیویی در هر شرایطی حتی در حین انجام کارهای روزمره می توانند با آن همراه شوند و از برنامه‌ها و پیام های آن بهره ببرند.

اعطای آرامش و سلامت اعصاب و روان، یکی دیگر از ویژگی‌های خاص رادیو نسبت به سایر رسانه‌هاست. برخلاف برخی از قالب های جدید، به خصوص شبکه‌های اجتماعی و اینترنت که عمدتا به عنوان مخل آسایش روانی شناخته می‌شوند، رادیو عموما و به طور کلی، رسانه ای مهربان با اعصاب و روان مخاطبش است. این قابلیت ها برای پخش برنامه‌هایی که محور اصلی آنها صوت است، برجسته تر به نظر می رسد. به طور مثال، درباره تلاوت قران کریم که اصل بر صوت و صدای قاری است، رادیو بهترین قالب و ظرفیت محسوب می‌شود.
صدای جمهوی اسلامی ایران با درک این قابلیت ها، رنگین کمانی از شبکه‌ها و موضوعات متنوع را برای سلائق و علائق گوناگون و درچارچوب مصالح فرهنگی و منافع ملی تدارک دیده است. تخصصی شدن شبکه‌ها باعث شده تا عموم مردم توان یافتن برنامه‌های مورد نظر خود در رادیوی کشورمان را داشته باشند. به همین دلیل نیز معاندان و دشمنان، در حوزه رادیو، ناکام مانده اند و سیگنال های آنها در مقابل وسعت و جذابیت شبکه‌های رادیویی ایران، محو و بی تأثیر شده است. توجه ویژه معاونت صدا به هنر تلاوت با تأسیس شبکه ای اختصاصی تحت عنوان رادیو تلاوت نیز از جمله اقدامات مثبت و کارشناسانه این معاونت است. شبکه ای که می تواند شنوندگان متدین و در جست وجوی معرفت و بصیرت را با زیباترین و کامل ترین تلاوت ها توسط معتبرترین قاریان در داخل و خارج از کشورمان سیراب سازد.
البته حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از شبکه رادیویی تلاوت، مسئولیت و رسالت این شبکه و معاونت صدای رسانه ملی را افزایش داده است و باید در پاسخ به بیان تحسین کننده رهبر معظم انقلاب، تلاش رادیو تلاوت و همه شبکه‌های صدا برای ارتقاء کیفیت و توجه به ارزش های فرهنگی بیش از گذشته باشد.
در پایان با نگاه به کلام حضرت ضامن ثامن(ع) که فرمودند: مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللّه َعَزَّ و جلَّ؛ بر خود فرض می دانم از همکاران خوبم در رادیو تلاوت سپاس گزاری کرده که باعث خرسندی رهبر معظم انقلاب، ولی امر مسلمین و نایب بر حق امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف شدند و نام این رسانه را سرفراز نمودند.

امتیاز شما