امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

سیگنال های مهربانی روانه خانه‌ های عاشقان عبادت معبود می‌ شود

مشاهده ۲۸۳۸
۱۴۰۱/۰۱/۲۴- ۱۲:۵۷

با همت مجموعه فنی رسانه ملی در ماه مبارک رمضان به ویژه شب های قدر، سیگنال های مهربانی روانه خانه‌های عاشقان عبادت معبود می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سازمان صدا و سیما در ایام ماه مبارک رمضان به ویژه در شب های قدر، با تولید برنامه‌های پرمحتوا، برای نشاط معنوی مردم در این ماه تلاش می‌کند و معاونت توسعه و فناوری رسانه به عنوان مجموعه ای حساس موظف به سیگنال رسانی و ارسال این برنامه‌ها به شکلی مطلوب و با کیفیت و بدون قطعی به مخاطبان رسانه ملی است. در این گزارش با بخشی از فعالیت های شبانه روزی  تلاشگران واحدهای مختلف این معاونت آشنا می‌شویم.

 ارتباطات زنده با تلاش همکاران اداره کل ارتباطات زمینی

با آغاز سال جدید در حالی که بخشی از فعالیت ها تعطیل می‌شوند، اما همکاران پرتلاش اداره کل ارتباطات زمینی برای خدمت رسانی به هموطنان‌مان در مجموعه خود حاضر بوده و ضمن نگهداری از ارتباطات موجود، ارتباطات زنده مورد نیاز شبکه‌های ملی و استانی را برقرار کردند. این روند با حلول ماه مبارک رمضان نیز ادامه داشته و برقراری ارتباطات زنده ویژه برنامه‌های افطار و سحر صدا و سیما که از پربیننده ترین برنامه‌ها محسوب می‌شوند، با همکاران اداره کل ارتباطات زمینی بوده و با تمام توان تلاش شده تا در ایجاد فضای معنوی برای هموطنان نقشی را ایفا کنند.

برقراری ارتباطات زنده:

ویژه برنامه تحویل سال فرمول یک مربوط به شبکه یک، ویژه برنامه تحویل سال نو مربوط به شبکه ایران کالا، ویژه برنامه جشن رمضان مربوط به شبکه 5 و ویژه برنامه ماه ماه مربوط به شبکه سلامت، ویژه برنامه مثل ماه در ماه مبارک رمضان و به وقت افطار از محل نمایشگاه بین المللی و بخش سحر مربوط به شبکه سوم سیما، برنامه هفتگی نماز جمعه از مصلی تهران و دانشگاه تهران مربوط به واحد مرکزی خبر و همچنین رادیو تهران، برنامه دعای ندبه از مهدیه تهران مربوط به شبکه یک، بخشی از ارتباطات زنده صورت گرفته در این ایام بوده که برخی نیز در حال پخش هستند.

ارتباطات زنده با مراکز:

برقراری ارتباط زنده با حرم حضرت امام رضا (ع) همه روزه در لحظه افطار از شبکه افق ویژه برنامه امید به خدا، برقراری ارتباط با حرم های حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده صالح و پخش زنده مراسم مذهبی، دعاخوانی و جزء خوانی قرآن، برقراری ارتباط شبکه‌های استانی با حرم امام رضا (ع) در طول ماه مبارک رمضان، برقراری ارتباط زنده دیدار قاریان قرآن با مقام معظم رهبری در روز اول ماه مبارک رمضان از شبکه قرآن، بخش دیگری از تلاش های این اداره کل به شمار می رود که با برقراری شیفت 24 ساعته همکاران در سایت های پخش قدیم و جدید، الوند و ptt  سیگنال رسانی به نودال پخش به خدمت رسانی مشغول بوده اند.

خدمات ارتباطات تلفنی:

در بخش ارتباطات تلفنی نیز ضمن حضور مستمر در مرکز اپراتوری سازمان و پاسخگویی به سوالات مخاطبان شماره 160، اقدامات متعددی همچون تغییر تلفن گویای شبکه دو سیما ویژه ماه مبارک رمضان، پشتیبانی برنامه‌های مختلف و همچنین جابجایی و ایجاد خطوط جدید در ساختمان شیشه ای و ... صورت گرفت.

 اقدامات فضایی و ماهواره ای رسانه ملی در ماه مبارک رمضان

با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و شرایط خاص این ماه به ویژه افزایش تعداد برنامه‌های زنده در آخرین ساعات روز و نیمه‌های شب و همچنین لیالی مبارک قدر و دیگر مراسم خاص این ماه، واحدهای مختلف اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای به شکلی ویژه آماده خدمت رسانی به مخاطبان است.

شیفت واحد صیانت این اداره کل بر اساس روزهای مهم این ماه و با اولویت تعداد برنامه‌های زنده تنظیم شد، دیش های دریافت بر روی ماهواره‌های مورد استفاده سازمان صدا و سیما مجدد تنظیم و دستگاه‌های اندازه گیری سیگنال بازبینی و کالیبره شده و طی هماهنگی با مدیران واحدهای ارتباطات زنده و ارسال و دریافت، برای روزهای مهم این ماه برنامه ریزی و مقرر شد به منظور اطمینان از صحت عملکرد تمامی واحدهای ارتباط زنده، این واحدها پیش از آغاز برنامه طی تماس با واحد صیانت، تست کراسپل انجام دهند و واحد صیانت نیز تا پایان برنامه از تنظیم توان و نبود تداخل های احتمالی اطمینان حاصل کند.

واحد ارتباطات زنده SNG در این اداره کل نیز با مهیا کردن سیستم ارتباط پاک از طریق امواج ماهواره ای از آغاز ماه مبارک رمضان 10 برنامه از شش شبکه ملی در تهران و مشهد زیر چتر امواج ماهواره قرار گرفته تا هموطنان روزه دار از این برنامه‌های بهره کامل را ببرند.

این برنامه‌ها از جنوبی ترین نقطه یعنی حرم حضرت امام خمینی(ره) تا شمالی ترین نقطه ارتباطی نمایشگاه بین المللی تهران تا مشهد مقدس بر روی آنتن سیمای ملی می درخشد.

برای شب های قدر نیز تا این لحظه پنج شبکه از ساعت هشت شب تا پنج بامداد کنداکتور برنامه ارسال کرده اند که بر حسب وظیفه، سیگنال های مهربانی روانه خانه‌های عاشقان عبادات شبانه خواهد شد.

واحد ارسال و دریافت یکی دیگر از بخش های مهم اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای نیز علاوه بر پوشش برنامه‌های خارجی و متفرقه غیر از ماه مبارک رمضان و پوشش ارتباط بین واحد ارتباطات زنده و شبکه‌ها ویژه ماه مبارک رمضان، عهده دار ارتباط سه کشور سوریه، عراق و لبنان است که برنامه‌های حرم های شریف را دریافت و برای استفاده مردم عزیزمان بر روی آنتن شبکه ملی ارسال می‌کند.

 تهمیدات متعدد اداره کل ساختمان و تاسیسات در سیگنال رسانی مناسب و امن

با توجه به اهمیت و زیر بار بودن کامل استودیوها در ماه مبارک رمضان، اداره کل ساختمان و تاسیسات با استفاده از تجارب سالیان قبل اقدامات متعددی در مجموعه پردیس جام جم و خارج از آن و فرستنده‌ها و رله‌های مهم به منظور سیگنال رسانی مناسب و امن انجام داده است.

مطابق با برنامه ریزی انجام شده و پس از گرفتن مجوزهای لازم نسبت به تست و بررسی منابع برقِ بدون وقفه اقدام شد و در چند مرحله بانک باتری‌ها پایش و بررسی زمان پشتیبانی و وضعیت سلامت باتری‌ها در تمامی مکان‌های مهم مرتبط با دریافت و ارسال سیگنال ارزیابی و مشکلات احتمالی مرتفع شد، اقداماتی همچون تعویض فن و باتری از امکانات موجود بخشی کوچکی از موارد یاد شده است.

همچنین تمامی مولدهای برق اضطراری جام جم بررسی و طبق برنامه ریزی انجام شده زیر بار قرار داده شدند تا عملکرد مولدها در زمان قطع برق شهر شبیه سازی و ارزیابی کامل شده و مشکلات آن قبل از ایجاد بحران مرتفع شود. رفع اشکال برنامه برد یکی از مولدهای نیروگاه پخش قدیم یکی از این مشکلات بود که با آزمایش به هنگام، مشکل موجود شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام شد.

گفتنی است، شیفت همکاران نگهداری و تعمیرات به گونه ای طراحی شده که همیشه نفرات رزرو در دسترس بوده تا در شرایط بحران فراخوان شوند به گونه ای که در تمامی ایام ماه مبارک رمضان نیز  بخش های مختلف اداره کل ساختمان و تاسیسات اعم از بخش های فنی و قسمت های اداری فعال هستند.

لازم به ذکر است با توجه به در پیش بودن فصل گرما و احتمال قطع برق، تعویض روغن، فیلتر و باتری مولدهای برق اضطراری ضروری است که همواره مد نظر این اداره کل قرار دارد.

 اداره کل فنی پخش مجموعه ای حساس، هماهنگ کننده و سیگنال رسان

در نهایت اداره کل فنی پخش نیز به عنوان نوک پیکان در ارسال سیگنال و پخش ویژه برنامه‌ها در این ایام روزهای پرباری را تجربه می‌کنند.

بنا بر اعلام این اداره کل، در ایام ماه مبارک رمضان زمان اذان مغرب در شهرهای مختلف کشور (از شرق تا غرب) برای شبکه یک سیما پوشش داده می‌شود و همچنین برنامه تلاوت ترتیل قرآن کریم از شبکه‌های یک، دو، سه، تهران و شبکه قرآن به تناوب در حال پخش است. در شب های قدر نیز پوشش این مراسم از اماکن متبرکه امامزاده صالح، حرم مطهر امام(ره)، قم، جمکران، حرم مطهر رضوی، شهر ری و... صورت می‌گیرد.

امتیاز شما