امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
عوامل «زندگی پس از زندگی» در واحد امور ارتباط با مخاطبان(162)
عوامل «زندگی پس از زندگی» در واحد امور ارتباط با مخاطبان(162)

با حداقل بودجه کاری یک اثر فاخر ارائه دادیم

مشاهده ۱۷۹۶
۱۴۰۱/۰۲/۲۰- ۱۶:۰۸
تعداد بازدید:1796

عوامل برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان(162) روابط عمومی صدا وسیما ضمن گفت‌وگو با بینندگان این برنامه، به سوالات آنان پاسخ دادند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عباس موزون، پژوهشگر، تهیه‌کننده و مجری این برنامه، محمدامین نوروزی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما و سید احمد میراحمدی عضو گروه تحقیق و پژوهش سه‌شنبه 20 اردیبهشت در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانه‌ها حضور پیدا کردند و درباره برنامه با مخاطبان و اصحاب رسانه صحبت کردند.

محمد امین نوروزی در این نشست ابتدا درباره فرآیند تولید فصل سوم برنامه «زندگی پس از زندگی» نکاتی را بیان کرد وگفت: زمانی که فصل اول این برنامه تمام شد استقبال از آن ما را مجاب کرد که آن را در فصول بعد ادامه دهیم. در فصل دوم نیازی به اثبات خود نداشتیم و مخاطب می‌دانست که شاهد چه برنامه‌ای است و ما نیز با گنجاندن مستندهای متنوع فضای برنامه را از شکل گفت‌وگو محور صرف خارج کردیم. اما به خاطر محدودیت مالی به همه آن چیزی که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم نرسیدیم.

وی افزود: با پربیننده شدن فصل دوم، انتظار داشتیم در فصل سوم به هر آنچه مدنظرمان است برسیم. مثلاً روی بعد بین‌المللی برنامه می‌خواستیم بیشتر تمرکز کنیم تا همه بدانند این موضوع مختص شیعیان نیست، بلکه موضوع روز جهان است. ما با توجه به بازخوردهایی که از خارج از کشور گرفتیم متوجه شدیم مخاطبان خارجی داریم. مثلاً امروز در تماس‌هایی که پاسخ دادم مخاطبی می‌گفت یکی از آشنایانش از کانادا برنامه را دیده است و متحول شده‌است.

نوروزی در ادامه با اشاره به محدودیت مالی و برآورد اندک این برنامه بیان کرد: ابایی ندارم بگویم هزینه هر قسمت ۸۰ میلیون شد. نیمی از پول خرج دکور و سوله شد. هزینه هنگفتی برای سوله خرج کردیم. همه کارها مستلزم هزینه بود و از این رو نتوانستیم مهمان خارجی بیاوریم.

مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار افزود: در فصل سه با اینکه ایده‌هایی داشتیم با محدودیت مواجه بودیم. این برنامه علی‌رغم استقبالی که از آن شد اما درگیر مسائل مالی شد و گویی دیده نمی‌شدیم. نمی‌دانم چرا ما در این اولویت نبودیم و خودمان را باید به چه کسی اثبات می‌کردیم تا کار پرتوان‌تر باشد.

نوروزی تصریح کرد: سوای بخشی از برنامه‌ها که کپی برنامه‌های دیگر  هستند و مورد توجه اند، این برنامه می‌تواند به روند عکس این ماجرا کمک می‌کند و بسیاری از کشورها از این برنامه کپی  می‌کنند واین  افتخار برای صدا و سیماست که برنامه ای می‌تواند توسط دیگر کشورها کپی شود. وی افزود: من نمی‌گویم مثل برنامه‌های دیگر پول داشته باشیم اصلاً این برنامه اگر این همه پول واردش شود، خراب می‌شود کمااینکه برای فصل دوم مطرح شد حامی مالی بگیریم اما من مخالفت کردم.

مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار درباره فروش خارجی این برنامه افزود: در این زمینه به فکر هستیم و با تأمین برنامه امور بین الملل نیز در این زمینه صحبت کردیم تا علاوه بر درآمدزایی این برنامه در یوتیوب برای کشورهای متقاضی امکان خرید فراهم شود.

عباس موزون هم در ادامه این نشست با اشاره به بحث بودجه‌ها و هزینه‌ها بیان کرد: ما با حداقل بودجه این کار را به سامان رساندیم. وقتی یکی از مدیران سازمان تماس گرفت و گفت می‌خواهیم از شما تشکر کنم. وقتی رقم کار را شنید تعجب کرد.

وی افزود: روند برنامه‌ریزی در این برنامه به گونه‌ای است که همه کسانی که با ما همکاری کردند چند وظیفه‌ای بودند و هرکدام چندین کار را بر عهده گرفتند.

تهیه کننده برنامه درباره قضاوت مراجع دینی نسبت به این برنامه گفت: معدل این واکنش‌ها تا به امروز عالی بوده و تشویق و تمجید و نقدهای دلسوزانه برای تقویت کار داشته‌اند.

موزون افزود: طبق آمار مرکز تحقیقات ما در فصل دوم رکورد رضایت‌مندی مخاطبان را با 93/1 درصد شکستیم. اما در فصل سوم برنامه در کنار توجه و رضایت‌مندی مخاطبانش بیشتر رسانه‌ای شد. ما سال گذشته هم از نظر تعداد مخاطب به این ارقام رسیده بودیم اما امسال رسانه‌ها که هر کدام از یک خط فکری تبعیت می‌کنند بیننده و منتقد ما بودند. بعد از برنامه مربوط به حاج قاسم که تجربه‌گری از ملاقات روح ایشان گفت، خطوط رسانه‌ها و توجه آن‌ها به برنامه بیشتر شد.

نویسنده و پژوهشگر این برنامه درباره واکنش مردم هم گفت: مردم توجه زیادی به برنامه داشته‌اند، مثلاً بعد از برنامه مربوط به تجربه خودکشی، عده‌ای می‌گفتند از خودکشی منصرف شده‌اند.

وی با اشاره به استقبال کشورهای مختلف از این برنامه افزود: عراق و ترکیه به دنبال این برنامه هستند. ساکنان روسیه با ما تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم این برنامه را ترجمه کنیم. وقتی برنامه‌ای هست که جان نجات می‌دهد، چرا نباید مورد حمایت قرار بگیرد.

سید احمد میراحمدی کارشناس مذهبی و عضو گروه تحقیق و پژوهش حاضر در این نشست هم در توضیحاتی گفت: خاطرم هست فصل اول آقای موزون تماس گرفتند و گفتند احساس می‌کنم این برنامه اگر روی آنتن برود حوزه ممکن است واکنش منفی داشته باشد و کمی نگرانم. به او گفتم اصلاً نگران نباش، مطمئن باش چنان جایگاهی پیدا می‌کند که حد ندارد.

وی افزود: جمله‌ای را مکرراً شنیده‌ام که مردم گفته‌اند بعد از چهل سال برنامه‌ای در حد جمهوری اسلامی ساخته شده است.  فضا به شدت عالی پیش رفته است.

 

تصاویر

امتیاز شما